Scampi Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Har observert en haug med taxisjåfører i Oslo med headset, og har selvsagt tatt en telefon til selskapet det gjaldt...det er jo helt på trynet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Jeg har nettopp bestilt meg slike, til å bruke når jeg kjører..... og skal snakke i telefonen.. Synes det er bedre enn dårlig bluetooth handsfree på batteri, og mer comfy enn "ørepropper" En annen grunn til at folk bruker hodetelefoner når de kjører bil, kan jo være at de har masse artig musikk på Ipod/mobil osv, og ikke får kjørt dette ut via bilens stereoanlegg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Det er nok mange grunner til at headset kan foretrekkes framfor å bruke anlegget i bilen. Først og fremst får man rimelig fin lyd til en forholdsvis billig penge sammenlignet med hvor mye det koster å bytte ut frontsett, mellomtone, sub, forsterkere, kabler osv.. Dessuten er det "stress" for mange (typisk han i peogeoten som tydeligvis ikke bryr seg særlig om bil og den slags) å bygge stereo. Det er mange som er mer enn kompetent nok og flinke nok til å observere trafikken rundt og bak bilen kun ved syn men faren er som dere påpeker sirener ol. Jeg ser som regel blålysene før jeg hører sirenen om den er i bruk, men det hender at det er sirenen jeg persepterer først- slik er det nok med mange i større og mindre grad. Komabilistene som aldri sjekker speil osv bør vel i utgangspunktet ikke kjøre i utgangspunktet, og langt mindre bruke ørepropper. Taxisjåførene kan like godt bruke headset, ørepropper ol som handsfree dersom de ikke har dette tilgjengelig i bilen på andre måter. Står det "skullcandy" på headsettet er det sannsynligvis musikk det går i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Taxisjåførene kan like godt bruke headset, ørepropper ol som handsfree dersom de ikke har dette tilgjengelig i bilen på andre måter. Står det "skullcandy" på headsettet er det sannsynligvis musikk det går i. Vel som yrkessjåfør så får du faen meg ha ordentlig handsfree i bilen. Drosjesjåfører har ikke lov til å snakke i telefon mens kunden er i bilen, i Oslo i alle fall, så skulle være totalt unødvendig å ha headsett i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Taxisjåførene kan like godt bruke headset, ørepropper ol som handsfree dersom de ikke har dette tilgjengelig i bilen på andre måter. Står det "skullcandy" på headsettet er det sannsynligvis musikk det går i. Vel som yrkessjåfør så får du faen meg ha ordentlig handsfree i bilen. Drosjesjåfører har ikke lov til å snakke i telefon mens kunden er i bilen, i Oslo i alle fall, så skulle være totalt unødvendig å ha headsett i tillegg. Det får de svare for selv. Jeg skrev det bare opp som en sannsynlighet. Da jeg var taxisjåfør brukte jeg slik duppedings på øret, noe som er ganske irriterende å gå rundt med syns jeg, så jeg forstår de som vil bruke ledning istedet for. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Aldri sett før faktisk! Ukul trend iallefall, ser passe tåpelig ut, samtidig som at det er trafikkfarlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Jeg skjønner ikke at folk vil/klarer å kjøre med dette. Vi har gammel bil i familien som det ikke er noen form for lyd i, delvis fordi jeg synes det er harry med taket nede og musikken på og delvis fordi det er skjemmende å f.eks. ha en cd-spiller i en bil fra 1966. Jeg prøvde ved et par anledninger å kjøre med ørepropper for noen år siden, men det var helt jævlig. Følte jeg mista all form for 3D observasjonevne og følte jeg måtte fokusere veldig på hva som skjedde bak via speilene siden jeg ikke hørte noe av det som skjedde rundt meg. Dette burde ikke være lov spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Jeg spiller ikke høyt musikk i bilen engang, nettopp fordi jeg ønsker å få med meg lyd fra omgivelsene hele tiden... Dette med hodetelefon (ørepropper typen) prøvde jeg den gangen jeg hadde en Einser Golf uten stereo, og det var skummelt å blokkere all lyd ut. Ikke høre tuting f eks er dumt. Ofte i byen midt på lyse dagen er det rush og hvis en uttrykningsbil skal forbi må man planlegge med EN gang man hører sirenen, og med slike hodetelefoner hører du ikke sirenen før kjøretøyet er rett bak deg og det kan være direkte trafikkfarlig og livsfarlig for ventende i nød. Men på landeveien funker det vel? Jeg kjører 99% av tiden i byen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Jeg ser igrunn ikke problemet bortsett fra at det ser dumt ut.. En forholdsvis godt isolert bil og volumknotten på org anlegget litt over middels så er en like dævvhørt.. Det er bare ikke like synlig Jeg kjører forøvrig rundt med en sånn forferdelig tingest i bagasjerommet.. Ja, den er virkelig djevelens verk der den formerlig pumper ut dype frekvenser. "Værre" enn både hodetelefoner og min djevelboks er støyende biler med såkalte defektanlegg (skrev jeg det riktig?) Da har du jo masse lyd utenfor bilen som faser ut andre lyder, spesielt bakfra. Evt svigermor i baksetet, dette kan være direkte livsfarlig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hingsten Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Aldri sett før faktisk! Ukul trend iallefall, ser passe tåpelig ut, samtidig som at det er trafikkfarlig. Samma her, har aldri sett det, men skjønner ikke at noen tør... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Har sett det overraskende ofte og tenker vel mitt om de som gjør det.. Tviler på det blir godt mottatt i kontroll, og her i Tønsbergsområdet er det mange av de (belte/mobil). Headset som "handsfree" er forøvrig heller ikke lovlig å bil. Kun fastmontert utstyr er lovlig. Men at det kan være digg å sitte med f.eks. Bose noicecancelling headphones i bilen tviler jeg ikke på. Trygt? Neppe... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wacman Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Da jeg kjørte min første bil rundt i stavanger som 16-åring, hadde jeg en ghettoblaster tjora fast i baksetet - cd'en hoppa noe jæ**ig ved hver minste dump,men det problemet har man ikke nå i mp3-tider Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Just-turbodiesel Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Jeg er veldig glad i musikk i bilen selv men det er to ting jeg ikke tåler å se! Hodetelefoner på en sjåfør og jalla anlegg(svære basskasser med neonlys og faenskap) Jeg har også lagt merke til at stadig flere sitter med hodetelefoner eller propper i ørene i bilen, det ser dumt ut og er til fare for trafikken Når det gjelder annen lyd i bil så skal det være et orginalt HIFI sound system med integrerte og skjulte subwoofere og ikke svære kasser i bagasje rommet, har man ikke sånt så får man høre på musikk hjemme! Jeg sier det bare enkelt og greit: Audi med Bang&olufsen anlegg og BMW med Logic 7 spiller mye bedre enn både hodetelefoner og "garasje stereo" Begge mine Audier har full Bose sound system og bedre lyd får du ikke, til og med i min 100 fra 93 er lyden i Bose systemet utrolig bra! bla bla bla, skaff deg råd til ordentlig anlegg, originale driten som sitter i bilene er ikke brukanes til noe som helst, bare de med lite kunnskap/interesse for stereo mener det er bra lyd legg 35 lapper i anlegget du også, så kan vi diskutere anlegg etterpå, en kompis har en omega med 8 x 12", den sliter du med å puste i når han skrur opp, da er det brukanes trøkk uansett, hodetelefoner sperrer lyden ute, samt den spiller lyden inn i øret, dette er en farlig kombinasjon, med et anlegg i bil er det litt lettere å styre dette ved at man hører på lav/mellom-nivå når man kjører langt, mens man skrur opp når bilen kjører sakte/står stille og ikke er til hinder for kommunikasjonen førerne i mellom. Spesielt farlig er det hvis man ikke bruker speilene(noe 90%+ av sjåførene i Norge ikke gjør) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 bla bla bla, skaff deg råd til ordentlig anlegg, originale driten som sitter i bilene er ikke brukanes til noe som helst, bare de med lite kunnskap/interesse for stereo mener det er bra lyd legg 35 lapper i anlegget du også, så kan vi diskutere anlegg etterpå, en kompis har en omega med 8 x 12", den sliter du med å puste i når han skrur opp, da er det brukanes trøkk uansett, hodetelefoner sperrer lyden ute, samt den spiller lyden inn i øret, dette er en farlig kombinasjon, med et anlegg i bil er det litt lettere å styre dette ved at man hører på lav/mellom-nivå når man kjører langt, mens man skrur opp når bilen kjører sakte/står stille og ikke er til hinder for kommunikasjonen førerne i mellom. Spesielt farlig er det hvis man ikke bruker speilene(noe 90%+ av sjåførene i Norge ikke gjør) De som ikke har råd til noe ordentlig her er vel heller de som jaller det til hjemme i garasjen! Og du verden så mye renere og klarere men også bedre Bose anlegget i min nyinnkjøpte 06 A6(ja jeg har virkelig bytta BMWen i en Audi ) spiller i forholdt til en kompis sitt jalla anlegg med en sinnsyk kasse bak! Han har nok av bass, en hel vegg får du i bakhue når du sitter på men det er også det eneste! Ingen surround lyd som i Audien, subwooferene er kanskje litt mindre i A6en men med surround lyd og høytalere i alle vinkler og bauger blir alt mye bedre synes jeg! Man trenger ikke å ha så mye bass at man må kjøre med vinduene oppe så de ikke skal sprekke, det styggeste jeg ser er biler hvor de spiller så alt på hele bilen rister og bråker! Men nå hører ikke jeg så mye på sånn voldsom syre-teckno musikk som man må være dopa for å holde ut å høre på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Till Skrevet April 28, 2010 Share Skrevet April 28, 2010 Folk må faen bruke hodet. Kjører sjøl bæbubil og i bytrafikk er sirene et must for og gi folk tid til og plasere kjøretøyet. Er ikkje alltid vi kommer bakenifra, vi kommer ofte fra siden mot enveiskjøringer der du "vet" at det ikkje er trafikk og ikkje følger med, vis du da ikkje hører lyden vår og torpederer oss i siden har vi et problem spesielt treåringen med klinkekulen i halsen som vi var på vei til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå