Gå til innhold

StigJs garasjefyll. E86 Z4 3.0si Coupe & G20 330E. Ny påddebu!


StigJ
 Share

Anbefalte innlegg

Meget fin Z4, har kikket i tråden din før men nå måtte jeg kommentere :)

Vel fortjent pokal!

Hva er egentlig forskjell på 3.0i og si? Har selv N53 motoren men noe tyngre bil, bør gå ganske så bra den Z4n din! Vært interessant å prøvekjørt en sånn en dag

Går bare i Swissvax? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det :) Alltid kjekt å vinne noe :)

 

Vet egentlig ikke hvorfor de heter si. Var vel noe de bare fant på. Er jo samme motoren både i 130i, 330i 630i, X3/X5 3.0si. Men effekten varierer litt i de forskjellige. 130i, X3 og X5 har vel samme som i min. Altså 265hk. I 630i så er det oppgitt 258hk om jeg husker riktig. I 330i er det vel 272hk. 

Du sier du har N53. Da er det en litt nyere enn min. Jeg har N52B30.

 

Bilen går bra den ja :) Er ikke så mye tregere enn en E46 M3. Er jo en del lettere. Ligger godt på veien og er veldig forutsigbar i handling.

 

Det går som regel i Swissvax ja, men har også litt Menzernaprodukter stående. Ble meget imponert av de, og anbefaler det på det varmeste om man skal ha noe rimeligere. 

Skal teste ut Fusso Coat 12 Months Wax. Får utrolig mye skryt og er rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veier et par hundre kilo mer enn din så det har vel en del å si. Men så er min en familiebil :)

 

Bruker stortsett Swissvax, Scholl når det gjelder poleringsmiddel. Har Master Collection fra Swissvax og det dekker det meste.

Har nettopp fått en dose Scholl S20 Black, må bruke det jeg har før det blir noe nytt men Menzerna har jeg hørt mye bra om. Figurerer ofte på DCN.

 

Tenkte også å legge på Fusso før vinteren, showvoksen min holder ikke hele vintern akkurat. Men nesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen anelse. Er vel kanskje at coupeen har en svær bakrute. Vet ikke hva som er tyngst. Ståltak med det som er av stolper eller kalesje med all mekanikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulig forklaring er at coupeen har samme avstivningen av karrossen som på roadstern. Bmw har plassert flere stålbjelker under roadsteren for å stive av. Dette skulle ikke være nødvendig på coupeen. Men roadsteren ble utviklet først, så har tydeligvis bmw valgt å beholde dette også på coupeen. Vanligvis er jo cab tyngre enn Coupe. Hovedgrunnen til dette er jo ekstra metall til avstivning. Men dette nyter coupeen godt av ihht kjøreegenskaper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har jeg også lest en plass. At coupeen har samme avstivere som roadsteren pga. akkurat som du nevner.

Fint for oss selv om det er 10kg mer å dra på :D

 

Kan jo også komme med liten status på hvordan ståa er:

Etter BMWCCN treffet på Rudskogen har bilen stått en hel måned (UVASKET! :uh: ) pga. totalt utslitte bremser. Jeg fjerta i salaten og kjørte ut klossene totalt som resulterte i 50 mil hjemreise med bremser som skreik og bremset stål mot stål. Da sier det seg selv at alt går til skogs. Så da var det bare å handle inn nye klosser og skiver rund baut.
Har kjørt på EBC Yellowstuff klosser og Turbogroove skiver i noen år nå. Det ble samme denne gangen også siden de funker såpass godt på bilen. Det som skjedde var kun min egen feil som ikke kom på å sjekke tilstand før treffet. Men nå er alt nytt og ekstra sett klosser fremme og bak står i backup. Kommer nå fremover til å ha med ekstra klosser og verktøy for bytte på banetreffene  :P

 

Så forrige helg ble det altså bremsebytte. Jeg satt også tilbake fra justerbare camberplater til de originale topplagrene av flere grunner. Den ene er at jeg har gått til smalere dekk fremme slik at det ikke subber lenger. Så blir det i tillegg mindre og mindre banekjøring. Da ser jeg ingen grunn til å jasse rundt med masse negativ camber fremme.
Så var det jo i tillegg en hendelse på Rudskogen med en E46 som vraket som satte en støkk i meg. Snakket litt med eier og så hva som hadde skjedd. Han kjørte på GSP camberplater, samme som jeg hadde på. Den ene var revet rett i to og hele fjærbeinet stakk jo av fra denne bilen. Jeg ble skremt og bestemte meg for å få fjernet disse så fort som mulig. Når man tar disse i nærmere øyesyn så er det jammen ikke mye gods som holder de sammen. Om dette var grunnen vet jeg jo ikke, men jeg ble uansett betenkt.

 

Så til slutt da jeg hadde fått på bremser og topplagre oppdaget jeg slark i bærearmsforinger. Mer mekk til helgen :)
Greit å ha ting på stell. Bestilt Meyle HD foringer fra Schmiedemann siden de hadde det på lager og fikk sendt de ut samme dag.

 

Og til slutt så har jeg montert universal DAB-adapter. Denne må jeg endre litt på for å få bedre mottaksforhold. Jeg kjøpte med en adapter for å bruke originalantennen til bilen som DAB-antenne. Det funket ikke så veldig godt. Det fikk jeg også opplyst om da jeg handlet. Selvfølgelig handlet jeg dette på min gamle arbeidsplass Bilradiospesialisten Sandnes AS ;)

Er visst pga. den originale antenneforsterkeren dette ikke er så gunstig. Så må vel klistre den ekla DAB-antennen i frontruta likevel da...  :tongue:

 

 

Får legge inn et bilde slik at det ikke bare blir raddel her :)

 

DSC_2299_zps4qvt06wp.jpg

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt mekkings i dag. Fikk byttet bærearmsforingene til Meyle HD. Og bilen ble skikkelig dass å kjøre etterpå. Men det har nok sin grunn at jeg nå er tilbake til originale topplagre og bilen stod på slitte foringer og justerbare camberplater med en god del negativ camber ved forrige hjustillingskontroll. Så da blir det en telefon for bookings hos min faste BMW-mekker :)

 

DSC_0393_zpslbnwc8c3.jpg

 

 

Og så fikk jeg fikset askebegerlokket som hadde kilt seg. Noen mynter hadde tatt turen inn bak lokket og satt seg fast. Det resulterte i EN DEL skruing. For å få ut askebegeret må hele midtkonsollen fra bagasjerommet og frem demonteres. Det gjøres lettes med setene ute. Så da fikk jeg også støvsuget skikkelig :D

 

DSC_2304_zpsm8waxzpm.jpg

 

 

 

Og så et til-slutt-bilde :)

20023058069_c7d35fce70_h.jpg

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker den litt jeg og ;)

 

Litt søndagstrilling med fotografering. Måtte prøve noen av de andre objektivene mine som jeg tror kanskje ikke er helt på nett etter vanninntrengning.

Dro kanskje litt litt i overkant mye i spakene på dette her :P

19615587383_1e3a7ac3ea_b.jpg

20048532598_2576b8cf99_b.jpg

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • StigJ changed the title to StigJs garasjefyll. E86 Z4 3.0si Coupe & G20 330E. Ny påddebu!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...