Gå til innhold

E46 Touring - Hvordan komme til de øvre støtdemperfestene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har en DIY med bilder for demontering av teppet/deksler slik at man på en enkel måte kan komme til de øvre støtdemperfestene i bagasjerommet?

Skrevet

Et mareritt...Say no more!

Du må ta sunn hele bagasjerommet! Høytalere, plast-dritt, ledninger og annet dritt.

Et uautorisert verksted brukte 6timer på bare støtdempere bak :-s

Good luck er hva jeg kan bidra med!

RS

Er det noen som har en DIY med bilder for demontering av teppet/deksler slik at man på en enkel måte kan komme til de øvre støtdemperfestene i bagasjerommet?
Skrevet

Ja... jeg har dessverre også en mistanke om at denne jobben er mindre hyggelig, men 5-6 timer på et verksted kun for å løsne deksler/teppet er helt uaktuelt. Jeg må derfor gjøre jobben selv hvis jeg vil bytte støtdempere bak. Er det ingen som har en fornuftig oppskrift/veiledning eller i det minste noen gode råd med på veien?

Skrevet

What? Brukte 5min jeg. Er ikke noe stress, er skruer under bøyle-festene, noe som kan være vanskelig og finne uten å vite at de er der. Skal se om jeg finner demonterings anvisning jeg har skrevet på forumet før.

Skrevet

Jeg har DIY, men den var noe lang. Det er vanskelig å hente ut info fra TIS, ihvertfall lengere stykker.

Men stort sett så må du ut med lasterom beskytter/mat, side deksler over hver hjulbue og deksel som ligger bakerst i bagasjerommet, der hvor du laster inn.

Skrevet

Her er en screenshot av KSD'en på emne "replacing both rear shock absorbers".

Jeg har ikke byttet støtdempere på min bil ennå og kan derfor ikke bekrefte at det er en så omfattende jobb som beskrivelsen nedenfor kan gi inntrykk av.

Obs: dette gjelder touring-modellen.

zbcoxey8m8trr6uffaz0.jpg

(zoom-in knapp oppe i venstre hjørne av bildet)

Skrevet
Tar 30 sekund å skjære ei lita flinge so du kjeme til med ein fastnøkkel.

Lim da igen med sika.

Høres jo ut som du steller godt med bilene dine :roll:

Skrevet

Ikkeno stress, men litt mer skruing enn på sedan/coupe.

Når du kommer ned til matten som ligger over dempertårnet gjør du som de andre sier her, skjær ut en bit av matten slik at du kommer til toppmutteren.

Skal se om jeg husker rett:

-Ta ut bagasjeromstrekk/hundefangeren.

-Ligg ned baksetene

-Ta ut alt fra bagasjerommet, bunn, trau og reservedekk.

-Fjern plastpropper fra deksel (rett bak baksetene) som skjuler bla. radiomodulen midt i bagasjerommet.

-Skru ut stjerneskruer bak deksel til lastestropp festene.

-Skru ut torxskruene ved bakvinduene som holder bagasjeromstrekket/hundefangeren.

-Skru ut 10mm skruen like bak disse torxskruene, også ved bakvinduet.

-Skru ut stjerneskruene langs bakvinduet.

Nå skal det bare være å "brekke" opp dekselet over setebeltet, og sette et stort flatt skrujern inn i spalten der ved 10mm skruen, vippe opp og ta av sidedekselet som skjuler høytaleren og matten over dempertårnet...

Håper dette hjalp!? :)

• 3 weeks later...
Skrevet
Ikkeno stress, men litt mer skruing enn på sedan/coupe.

Når du kommer ned til matten som ligger over dempertårnet gjør du som de andre sier her, skjær ut en bit av matten slik at du kommer til toppmutteren.

Skal se om jeg husker rett:

-Ta ut bagasjeromstrekk/hundefangeren.

-Ligg ned baksetene

-Ta ut alt fra bagasjerommet, bunn, trau og reservedekk.

-Fjern plastpropper fra deksel (rett bak baksetene) som skjuler bla. radiomodulen midt i bagasjerommet.

-Skru ut stjerneskruer bak deksel til lastestropp festene.

-Skru ut torxskruene ved bakvinduene som holder bagasjeromstrekket/hundefangeren.

-Skru ut 10mm skruen like bak disse torxskruene, også ved bakvinduet.

-Skru ut stjerneskruene langs bakvinduet.

Nå skal det bare være å "brekke" opp dekselet over setebeltet, og sette et stort flatt skrujern inn i spalten der ved 10mm skruen, vippe opp og ta av sidedekselet som skjuler høytaleren og matten over dempertårnet...

Håper dette hjalp!? :)

Oppskriften er perfekt, men husk også å hekte av ledningen til 12V strømuttaket på venstre sidedeksel. I morgen blir det Brembo bremseskiver/klosser rund baut, 4 nye støtdempere, 2 stk. hjullagere foran, en stor service og ettersyn/skifte av utslitte foringer i understelet. Strekker ikke tiden til blir bilen en dag ekstra på verkstedet. Dette blir bra... 8)

Skrevet

Nå forstår jeg ingen ting når det gjelder vår E46. Det viser seg at samtlige foringer i understelet bak er helt fine og det tiltross for at alt er originalt og har kjørt 250000 Km. Alle fire støtdempere er også fine selv om de har kjørt ca. 150000 Km

Bremsene var derimot etter 150000 Km helt ferdige (de ble skiftet samtidig med støtdemperne ved ca. 100000 Km)... så nå har jeg Brembo oppsett med nye skiver og foringer hele veien rundt. På torsdag i neste uke får bilen nytt frontvindu... 8)

Den eneste negative nyheten idag var at styresnekken viser tegn til slark, men det kan ikke merkes på rattet ennå. Jeg har den under observasjon frem mot neste service og hvis ting & tang utvikler seg blir den skiftet. Det koster ca. 6000 kroner alt inklusive å skifte snekken her i Danmark så jeg håper at slarken utvikler seg langsomt.

Skrevet

Kom til mosjøen med bærebroa mi før helga du så fikser jeg det for deg, min e46 eter bakdempere, så jeg begynner å kan dette etterhvert;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...