///Naitsirk Skrevet August 10, 2010 Skrevet August 10, 2010 http://www.turnermotorsport.com/html/de ... _ID=193526
Mcgyver Skrevet August 10, 2010 Skrevet August 10, 2010 Ja ja, kjdelig dette... Tittet på mine dekk bak i dag og, venstre bak blankt på de to innerste cm. Høyre anntydning til mere slitasje enn venstre. To mnd siden hjulkontroll, og 50 mil til før jeg er hjemme fra ferie..
Alpejohn Skrevet August 10, 2010 Forfatter Skrevet August 10, 2010 Jeg har akkurat samme erfaring, større slitasje på høyre enn venstre. Min erfaring med dekk på E39 er at jo lavere profil man har, jo mer slites bakdekkene. Jeg har ikke prøvd 19", men selv 235/40-18 slites raskt. Med 205/65-15 vinterdekk var slitasjen neglisjerbar, selv med ganske store avvik på hjulvinkler. Dette skyldes ganske enkelt at dekksiden gir mer etter og gir et jevnere trykk på dekkbanen enn hva ekstreme lavprofildekk vil gjøre. Hvis man kjører på dekkdimensjoner som ikke engang var på markedet da bilen var produsert så er det kanskje mulig at vinklene rett og slett ikke er egnet til formålet?Bærekulen nede i spindelen er svært utsatt for slitasje og vil gi mer negativ camber med en gang den har litt slakk, i tillegg til endret caster og spissing. Det utgjør fort stor slitasje på dekk. En merkelig ting jeg har lagt merke til er at min E39 touring med standard understell skal ha litt mer cambervinkel på høyre side enn venstre side. Snodig...?! Hm, dette var snodig! Faren min har 235/45-17, hos han slites det ikke noe, det er i allefall VELDIG lite. Men det er jo org. dim. Jeg har bytta begge bærekuler, men de er fra Koed, og leste et par dager senere om en som brukte de, og ei stund ettepå var de gåen igjen. Så jeg må vel snart bytte igjen tenker jeg Men har vertfall verktøy og jeg vet hvordan det gjøres nå Men det med ekstra camber på høyre side virket merkelig ja! Om det skal være det på orginal høyde, burde det jo være enda meir på senkede biler http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=193526 Har du prøvd disse? Mon tro om dette kan løse problemet? Problemet er vel ikke at man ikke får justert nåk? Justeringen blir rett, men det sliter likavel Hvordan blir det om man stiller for mye positiv(?) camber? Vil ikke bilen bli rar og kjøre da? Vet jeg leste om en som gjorde det som et prøve prosjekt, men husker ikke hvem det var, men lurer på om det var nevnt at bilen ble veldig rar og kjøre da Ja ja, kjdelig dette... Tittet på mine dekk bak i dag og, venstre bak blankt på de to innerste cm. Høyre anntydning til mere slitasje enn venstre. To mnd siden hjulkontroll, og 50 mil til før jeg er hjemme fra ferie.. Hmm, beklager og si det, men godt og høre at jeg ikke er alene om dette problemet Begynte og tro at noe var skeivt i bakstillinga, eller at det var bilen min det var no galt med Så da spørs det om det fins en måte man kan få bukt med dette problemet, eller om man må svi for pryden for og si det slik? Men jeg studerte alle dekkene mine i dag, og faktisk så er begge bakdekka likt slitt midt på, og det er et par mm. igjen midt på før det er ned på slite merket..... Dvs. de har blitt veldig fort oppbrukt Over hele heldigvis.. Det overasket meg litt!
Odd-M Skrevet August 10, 2010 Skrevet August 10, 2010 Jeg ble nysgjerrig og har bladd litt i TIS, forstod enda mindre og måtte lete frem målebrevet fra siste hjulstillingskontroll. Det skal være samme camber på begge bakhjulene, så trekker tilbake den påstanden. Jeg har kjørt på 225/55-16 de siste to sommerene, men skal over på 235/45-17 nå straks. Skal bli artig å se om erfaringene fra 235/40-18 viser seg i denne dimensjonen også.
M-Tech Skrevet August 10, 2010 Skrevet August 10, 2010 Her er et bilde av målebrevet for bakakselen: Alt er jo innafor, så forstår ikke helt dette her Etter å ha kikket på målebrevet kan jeg ikke se at camber h. bak er innenfor. Jeg ser den er grønn, men maks tillat negativ camber står spesifisert til -1*75'. Du har jo 2*12'
Alpejohn Skrevet August 10, 2010 Forfatter Skrevet August 10, 2010 Her er et bilde av målebrevet for bakakselen: Alt er jo innafor, så forstår ikke helt dette her Etter å ha kikket på målebrevet kan jeg ikke se at camber h. bak er innenfor. Jeg ser den er grønn, men maks tillat negativ camber står spesifisert til -1*75'. Du har jo 2*12' Sier du det? Jeg forstår egentlig ikke disse papira, men så at det var grønt og tenkte at det var greit Men er det fordi dem ikke har klart og justere mer det da montro? At de foringene som var linket til her, kanskje kan hjelpe litt likavel? Men de var jo fryktelig dyre vertfall!
M-Tech Skrevet August 10, 2010 Skrevet August 10, 2010 At den er grønn forstår jeg ikke helt... Kan være at de ikke fikk justert mer ja. Er bilen senket utover M understellet?
M-Tech Skrevet August 10, 2010 Skrevet August 10, 2010 Husk også på at dekktrykket forandrer seg med temperaturen i dekka! Kontroller alltid dekktrykket på kalde dekk, og ikke etter en kjøretur hvor du har fått litt varme i de. Trykket blir høyere ved høyere temperatur og selvfølgelig lavere ved lavere temperatur.
Alpejohn Skrevet August 10, 2010 Forfatter Skrevet August 10, 2010 At den er grønn forstår jeg ikke helt... Kan være at de ikke fikk justert mer ja. Er bilen senket utover M understellet? Bilen har kun M understell, og er ikke senket noe mer en det nei. Husk også på at dekktrykket forandrer seg med temperaturen i dekka! Kontroller alltid dekktrykket på kalde dekk, og ikke etter en kjøretur hvor du har fått litt varme i de. Trykket blir høyere ved høyere temperatur og selvfølgelig lavere ved lavere temperatur. Ja, det er klart Skal få lagt om dekka i morra, slik at den slitte kanten kommer ut på andre siden. Så holder de forhåpentligvis denne sommeren Får helder bestille 2 nye til neste sommer. Skal ringe Bmw i morgen og konfrontere dem om hvorfor ikke den målinga på høyrehjulet ikke er innenfor, og se hva dem sier
M-Tech Skrevet August 10, 2010 Skrevet August 10, 2010 Så sant det ikke er noen slitte deler i bakstillinga skal det jo ikke være noe problem å få den innenfor når du har originalt understell. At det er for stor negativ camber h. bak stemmer jo godt med dekkslitasjen din også.
Alpejohn Skrevet August 10, 2010 Forfatter Skrevet August 10, 2010 Så sant det ikke er noen slitte deler i bakstillinga skal det jo ikke være noe problem å få den innenfor når du har originalt understell. At det er for stor negativ camber h. bak stemmer jo godt med dekkslitasjen din også. Ja, understellet ble sjekket av BMW selv, før hjulstilling, så ble bytta alt dem mente var gåent. Så det burde være i orden De sa ingenting om at noe ikke ble slik det skulle da, når jeg hentet den
Morty999 Skrevet August 10, 2010 Skrevet August 10, 2010 ser hvertfall att det er noe rart bak på høyre siden din! da du har mer camber på høyre side enn venstre og ergo mer slitasje.. over 2 grader camber er jo faktisk endel syns nå jeg.. (har kanskje like mye selv men) hehe
Alpejohn Skrevet August 10, 2010 Forfatter Skrevet August 10, 2010 ser hvertfall att det er noe rart bak på høyre siden din! da du har mer camber på høyre side enn venstre og ergo mer slitasje.. over 2 grader camber er jo faktisk endel syns nå jeg.. (har kanskje like mye selv men) hehe Hmm.. Dette høres mistenkelig ut! Skal konfrontere Bmw i morgen, og se hva de har og si til sitt forsvar
540is Skrevet August 11, 2010 Skrevet August 11, 2010 Her er et bilde av målebrevet for bakakselen: Alt er jo innafor, så forstår ikke helt dette her Etter å ha kikket på målebrevet kan jeg ikke se at camber h. bak er innenfor. Jeg ser den er grønn, men maks tillat negativ camber står spesifisert til -1*75'. Du har jo 2*12' Husk det er grader og minutter det er snakk om,da rundes det på hver 60. Da blir det akkurat innenfor, da toleransen er 2 grad 15 minutter. Ikke sikkert det var mulig å rette opp høyre bakjul mere for å få snillere dekkslitasje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå