Robin L Skrevet September 16, 2010 Share Skrevet September 16, 2010 Oljelekkasje skal først bli anmerka hvis det kommer en oljedråpe på gulvet. Og da lekker det mye... Det var faktisk en drypplekasje. Drøp av bilen hele tiden, hehe. Men knallgod bil ellers da:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rabies Skrevet September 16, 2010 Share Skrevet September 16, 2010 Jeg bruker alltid NAF til slikt. Synes min lokale avdeling er veldig ok, gjør litt skjønnsmessig vurdering på de riktige stedene i mine øyne. At senkesett eller andre ombygginger uten papirer ikke godkjennes mener jeg er helt i orden. Slike kjøretøy har ingenting på veiene å gjøre. Så min bil med 70/40 senk og bilstein b8 er livsfarlig da, men hadde ikke vært det om det stod "godkjent med senkefjærer **********" i vognkortet? Hørtes litt snodig ut vil jeg si Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet September 16, 2010 Share Skrevet September 16, 2010 Den store fordelen ved NAF er for meg at man overlater kontrollen til noen som ikke har økonomisk egeninteresse av at det blir funnet feil i kontrollen.Mitt inntrykk er at NAF er strenge, men at de så langt ikke har funnet feil som ikke er feil. NAF er strenge de ja, til tider ekstremt pirkete faktisk.. Det er godt og vel det, MEN det har sine baksider, spesielt når man skal få gjennomført NAF test ifrb. med bilsalg. Problemet er at gamle biler ofte ser myye verre ut på papiret enn de er, og mennesker som ikke er kyndige på det tekniske anliggende med bil blir skremt bort skikkelig av små filleting man ikke engang merker til vanlig, som at elektriske speilene ikke fungerer, takluken er treg, girkassen svetter, uorginalt luftfilter, uorginale deler generelt osv... har vært borti at det ikke engang nyttet hva jeg sa og forklarte når de hadde lest NAF rapporten på bilen. Vi snakket om en bil til 45 000kr og de forventa plettfri NAF rapport.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet September 16, 2010 Share Skrevet September 16, 2010 Problemet er at gamle biler ofte ser myye verre ut på papiret enn de er, og mennesker som ikke er kyndige på det tekniske anliggende med bil blir skremt bort skikkelig av små filleting man ikke engang merker til vanlig, som at elektriske speilene ikke fungerer, takluken er treg, girkassen svetter, uorginalt luftfilter, ...eller "slitt bilbelte, førersete" på en 15 år gammel bil - eller "slitt bakrute (som følge av isskraping på vintermorgener)... Til NAFs forsvar skal det nevnes at jeg kjenner til en bil der merkeverkstedet ville ha 700 kroner for å skifte alle blinklyspærene på service, fordi "pærene hadde mistet farge". Verkstedets ønske ble avslått, og samme bil har senere blitt PKK-godkjent 3 ganger hos NAF med de gamle pærene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet September 16, 2010 Share Skrevet September 16, 2010 Bestefaren min sende Opel Senatoren sin inn på verksted for EUkontroll, fikk sjokk da han fikk kontrollseddel(her ville de selvsagt utnytte en eldre mann med gammel direktørbil), bremserør(dette var greit nok), utslitte skiver, stabstag, endeledd bla bla bla bla bla bla.. Lista var lang.. Fikk satt bilen inn på NRKs eget verksted for å sjekke ut alt dette på denne smørbrødlista(kjenning av familien). Eneste som var galt var rust på bremserør. Da vi framviste kontrollseddel fra det andre verkstedet og min far kom med bilen med nye bremserør ble bilen godkjent. Den forrige Senatoren til bestefaren min(A1 78') skulle inn for EU, byttet derfor masse foringer, hjelpesnekke fiksa håndbrekk osv. Verkstedet var Snapdrive og da vi fikk kontrollseddel viste det seg at det var gåene pærer i øst og vest(pærene fungerte da bilen trilla inn i hallen), slark i hjelpesnekke etc. Ble til at fattern måtte få verkstedmesteren til å være med på å gå igjennom bilen på kveldstid for å sjekke at alt var i orden. Etter dette er det kun NAF som gjelder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
code13 Skrevet September 16, 2010 Share Skrevet September 16, 2010 NAF i ålesund var veldig imøtekommende og hyggelig med han karen jeg traff på iallfall. Sjekket det man skal sjekke og var ikke pirkete utenom forskjellige dekk dimm foran/bak som ikke stod i vognkort :'( Jeg spurte om jeg kunne være med på kontrollen siden jeg ikke hadde sett under bilen siden den ble kjøpt. Og det var ikke noe problem å gå gjennom EU kontrollen sammen med karen. Så bare gode erfaringer med NAF. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet September 16, 2010 Share Skrevet September 16, 2010 Jeg spurte om jeg kunne være med på kontrollen siden jeg ikke hadde sett under bilen siden den ble kjøpt. Og det var ikke noe problem å gå gjennom EU kontrollen sammen med karen. Så bare gode erfaringer med NAF. En av tingene jeg liker best med PKK hos NAF - man kan få være med gjennom hele testen, Det krever selvsagt at man har tid til å sette av en drøy halvtime, men dette er ofte likevel ikke mer enn man ville brukt på å levere bilen om morgenen, og deretter å plukke den opp om ettermiddagen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
painkiller Skrevet September 16, 2010 Share Skrevet September 16, 2010 Mine erfaringer ho naf er helt bånn.. Skulle reparere feil etter eu på bilen til ei venninne, kontrollen var tatt hos naf. Manglene var ytre endeledd vs og ei nærlyspære. Henta bilen å skulle til verkstedet, kom ut på veien, romla som satan i et hjullager bak, girspaken skjøv seg noe sinnsykt bakover ved gasspådrag og det smalt under bilen i humper. fikk kjerra opp på bukken, endeleddet var det slakk i, de hadde ikke bomma der. men motorfeste som var montert mellom motor og travers var skvær gåent, indre stabstag foringer var totalt utslitt, hjullager høyre bak var vrak og bremser å venstre bakhjul lå på... Flere tilfeller på jobben der folk som har hatt eu hos naf å som skal reparer kommer med biler det det er en del mer feil. eller de har fått mangel på hjullager, så er det bremser som er utslitt osv.. kjipt for de som har bestilt time, for å bytte hjullager, deler er bestilt åsså er det bremsene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet September 16, 2010 Share Skrevet September 16, 2010 Jeg er alltid med på EU kontrollen.... dette sier jeg fra da jeg bestiller. Spør de hvorfor sier jeg bare at "det er noe jeg vil vise og diskutere med kontrolløren", så er det ikke noe mer spørsmål. Også er jeg ikke slik masebøtte under kontrollen, som er det de ikke liker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet September 16, 2010 Share Skrevet September 16, 2010 Er relativt mange som vil være med å se under Eu-kontrollen, ihvertfall på et uavhengig verksted som jeg jobber på. Dette er vel egentlig ikke lov pga sikkerhetsrisikoen, men kan ikke stoppe dem heller. Da blir de misfornøyd og velger et annet verksted neste gang... I utgangspunktet har jeg ikke et problem med det, men når de går i veien og tviler på/skal diskutere mine vurderinger og komme med "ekspertuttalelser" og snakke om ting de ikke har greie på blir man jo litt irritert. Men kan jo ikke vise det. Kan jo risikere å miste kunden... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet September 16, 2010 Share Skrevet September 16, 2010 Det er jo en sikkerhet at kunden er med... han kan si ifra når bukken faller ned og ligger og klemmer deg ihjel HMS Norge kan ta seg en bolle innimellom! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet September 16, 2010 Share Skrevet September 16, 2010 Jeg har til og med vært med hos Statens Vegvesen / BT... Kommer sikkert ann på åssen du oppfører deg i forkant ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet September 16, 2010 Share Skrevet September 16, 2010 Det er jo en sikkerhet at kunden er med... han kan si ifra når bukken faller ned og ligger og klemmer deg ihjel HMS Norge kan ta seg en bolle innimellom! Hehe. Sant det Er vel egentlig ikke et stort problem på en PKK da det ikke kan skje stort, men de som skal ha nesa rett over skuldra di når du skrur/sveiser/kapper har ingen rett til å være der. Isåfall er det på eget ansvar. Har hørt mange historier om mekanikere som "tilfeldigvis" har "gluppet taket" e.l når kunden henger over de sånn at han får seg en rett på nesa. Kundene blir bare flaue og går vekk (da snakker vi INTENSE kunder som lurer og graver om ALT og gjerne vil "hjelpe til") Sorry OT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå