Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

At de krangler så mye om dette med bur er helt uforståelig.

En kollega av meg som er litt oppi årene hadde i sine yngre dager en camaro z28 som kjørte i camaro cup. Denne var utstyrt med et rimelig gromt bur, noe som skulle komme til nytte i tidenes smell (airborn og salto + + +) det som var rart var at skadene på bilen ikke gav noen mening. Noe så helt ut som burde være knust mens andre ting var knust når de burde være i grei stand mht resten av bilens tilstand. (Sikkert litt rotete forklart, men jeg husker ikke hvilke skader det var) Men når de tok vinkelsliperen fatt og kappet et par stag på buret så "pang!" så forskjøv hele chassiset seg.

Kan nok trygt si at føreren hadde vært rimelig død hvis det ikke var for buret...

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Mulig det er fordi jeg har liten motor, men jeg har enda ikke opplevd noe ufrivillig sleng. Selv ikke midt på vinteren er det problemer å holde fartsgrensa. Siste bilen var det ungdommer i, denne bilen var ungdom i.. Såå..

Veien er i hvertfall breiere enn det man ser rundt omkring i andre 80 soner.. I Nord Norge er det jo sjeldent man ser midtstripe.. :P

Skrevet

Ja nå tror jeg ikke at "uskyldige" ulykker KUN skjer voksne mennesker. Ulykker kan faktisk også skje ungdommer selv om de kjører pent. Det er greit at unge er litt mere glad i fart. Men er ikke alle som kjører svin og sladder i hver sving ;)

Skrevet
Ja nå tror jeg ikke at "uskyldige" ulykker KUN skjer voksne mennesker. Ulykker kan faktisk også skje ungdommer selv om de kjører pent. Det er greit at unge er litt mere glad i fart. Men er ikke alle som kjører svin og sladder i hver sving ;)

Det er det vel ikke noen som mener, men man kan jo ikke være naiv heller. Noen kjører så vanvittig tragisk at det er rart det ikke dør hflere ungdommer.

Jeg lå bak (la meg ganske langt bak) en e90 med en 18 årig sjåfør og bilen full av unger som nettopp hadde kjørt forbi meg i fjor vinter. Foran oss igjen lå det enda en bil som fulgte fartsgrensa. Han fjotten i BMWen holdt hornet inne i minst 10 minutter mens han samtidig lå å slang fram og tilbake på veien bak de han skulle forbi. Det var umulig å kjøre forbi på denne strekninga, da veien ikke hadde midtstripe og en masse svinger. Da han tilslutt fant en liten rettstrekning var jeg helt overbevisst om at vi (jeg og en kompis) ble nødt å plukke 17 årige jentelik ut av most BMW. Han var håret unna å kjøre ut av veien da han lå sidelengs i 100kmt på snøføret.

Og sånne fjotter finnes det mange av. Så når folk generaliserer så er det med god grunn.

Skrevet

Tror ikke der er mange som ikke smalt en bil når de var 18-25. Ikke alle like alvorlige men det er vel mer flaks.

Ikke uten grunn at det er dyrt å forsikre en bil når man er 18.

Man må lære seg å få igjen kontroll på en bil, noe man nå lærer på veien i 120. Men som man burde lært før man fikk lappen.

Skrevet

Jeg lå bak (la meg ganske langt bak) en e90 med en 18 årig sjåfør og bilen full av unger som nettopp hadde kjørt forbi meg i fjor vinter. Foran oss igjen lå det enda en bil som fulgte fartsgrensa. Han fjotten i BMWen holdt hornet inne i minst 10 minutter mens han samtidig lå å slang fram og tilbake på veien bak de han skulle forbi. Det var umulig å kjøre forbi på denne strekninga, da veien ikke hadde midtstripe og en masse svinger. Da han tilslutt fant en liten rettstrekning var jeg helt overbevisst om at vi (jeg og en kompis) ble nødt å plukke 17 årige jentelik ut av most BMW. Han var håret unna å kjøre ut av veien da han lå sidelengs i 100kmt på snøføret.

:shock:

Skrevet
gikk bra med han,kommer fra mandal.

http://l-a.no/Nyheter/tabid/296/Default ... eView=true

Det var jo godt at han kom fra det uskadd da... Har observert denne bilen i mandal ja..

Ser de er tidlig ute i å konkludere med galmannskjøring :roll:, men var vel ca. samme forhold som under sist ulykke, og beviser vel bare at denne strekning blir veldig glatt ved fuktig asfalt...

Vet du om buret er godkjent i vognkortet på denne??

Er jo ikke sikkert den hadde vært like hel uten buret... Hadde vært interessant om det ble en diskusjon rundt dette, siden det nå er ulovlig med bur i "gatebiler"...

Så sant han ikke kjørte med hjelm, kan han være glad for at ikke buret drepte han.

Når du kolliderer i en bil med helbur, er det stor fare for at hodet treffer røret i taket eller langs a-stolpene. Det er grunnen til at man bruker burpolstring OG hjelm i motorsport i kombinasjon med bur.

Det er nok også grunnen til at bur ikke blir godkjent lenger.

Halvbur derimot burde vært mulig å godkjenne.

Utifra skadene på bilen å bedømme, ser det ikke ut til at det har vært noen stor smell. E30 karosseriet er veldig mykt i sidene framme (deformasjonsone), så jeg vil tro at han har snirtet traileren og mistet en del fart før han stoppet i autovernet. Om buret reddet han kan man bare spekulere i, men jeg vil tro at han hadde greid seg like bra uten bur.

Skrevet
gikk bra med han,kommer fra mandal.

http://l-a.no/Nyheter/tabid/296/Default ... eView=true

Det var jo godt at han kom fra det uskadd da... Har observert denne bilen i mandal ja..

Ser de er tidlig ute i å konkludere med galmannskjøring :roll:, men var vel ca. samme forhold som under sist ulykke, og beviser vel bare at denne strekning blir veldig glatt ved fuktig asfalt...

Vet du om buret er godkjent i vognkortet på denne??

Er jo ikke sikkert den hadde vært like hel uten buret... Hadde vært interessant om det ble en diskusjon rundt dette, siden det nå er ulovlig med bur i "gatebiler"...

Så sant han ikke kjørte med hjelm, kan han være glad for at ikke buret drepte han.

Når du kolliderer i en bil med helbur, er det stor fare for at hodet treffer røret i taket eller langs a-stolpene. Det er grunnen til at man bruker burpolstring OG hjelm i motorsport i kombinasjon med bur.

Det er nok også grunnen til at bur ikke blir godkjent lenger.

Halvbur derimot burde vært mulig å godkjenne.

Utifra skadene på bilen å bedømme, ser det ikke ut til at det har vært noen stor smell. E30 karosseriet er veldig mykt i sidene framme (deformasjonsone), så jeg vil tro at han har snirtet traileren og mistet en del fart før han stoppet i autovernet. Om buret reddet han kan man bare spekulere i, men jeg vil tro at han hadde greid seg like bra uten bur.

halvbur er mulig vis du regger bilen som 2 seter :wink:

Skrevet

Er vel et krav og at man har 4-punktsseler og hvis man har bur for å begrense hvor mye man kan slenge rundt og dunke hodet i det?

Er en del skumle feilkonstruerte svinger (lukker seg mot utgangen eller feildosert) rundt på norske hovedveier som fort kan lage ulykker, spesielt når det er snakk om uerfarne sjåfører (og litt tung gassfot).

ingard:

Min mor kjører E39 523 og befinner seg jevnlig litt sidelengs i rundkjøringer uten at det er direkte planlagt, men hun er en flink sjåfør så aldri snakk om stor dramatikk. Skal veldig lite til med både hennes og min bil på våt vei å logre litt, uten at man gir særlig gass. Skal være sagt at det er ekstremt sleipt i en del rundkjøringer i Bergen når det regner (som jo ikke er unormalt).

Og ikke minst er det enkelte dager midt på vinteren totalt uansvarlig å kjøre noe i nærheten av fartsgrensen, og selv i svært lave hastigheter vil spesielt en bakhjulsdrevet bil leve litt på veien. Hvordan du på slike dager kan holde fartsgrensen uten problemer forstår jeg ikke?

Skrevet
Er vel et krav og at man har 4-punktsseler og hvis man har bur for å begrense hvor mye man kan slenge rundt og dunke hodet i det?

Er en del skumle feilkonstruerte svinger (lukker seg mot utgangen eller feildosert) rundt på norske hovedveier som fort kan lage ulykker, spesielt når det er snakk om uerfarne sjåfører (og litt tung gassfot).

ingard:

Min mor kjører E39 523 og befinner seg jevnlig litt sidelengs i rundkjøringer uten at det er direkte planlagt, men hun er en flink sjåfør så aldri snakk om stor dramatikk. Skal veldig lite til med både hennes og min bil på våt vei å logre litt, uten at man gir særlig gass. Skal være sagt at det er ekstremt sleipt i en del rundkjøringer i Bergen når det regner (som jo ikke er unormalt).

Og ikke minst er det enkelte dager midt på vinteren totalt uansvarlig å kjøre noe i nærheten av fartsgrensen, og selv i svært lave hastigheter vil spesielt en bakhjulsdrevet bil leve litt på veien. Hvordan du på slike dager kan holde fartsgrensen uten problemer forstår jeg ikke?

da har du og de mor en tung høyrefot, en dau 523 slepper ikke på raua vis man kjører skikkelig. bmw har mer veigreip en det. tilogmed m3n min kan jeg jo pushe rundt rundkjøringer uten at raua slepper [-X

Skrevet

Kommer veldig ann på dekk, min bil i rundkjøringer med gamle dekk var dritartig bare man toucha gassen og svingte så la den seg ut, kunne kjøre i 80 å gire ned i 3. gir og man spant avsted.

Med dekka jeg har nå, får jeg det ikke til å spinne ved å gi på i rundkjøring..

Skrevet

På min mor sin er dekkene relativt gode, motoren absolutt ikke dau, men ganske kvikk, og disse rundkjøringene er som sagt veldig glatte noen ganger når det regner. Er omtrent som å kjøre på isete vei med greie vinterdekk.

Skrevet

Noen av rundkjøringene i Bergen er svært glatte ja. Spesielt en med før du kommer til os. Jeg kjørte rolig i 3. gir med 328 jeg hadde før, og da slang den ut på ræva der. Da hadde jeg ingen intensjoner om å sladde og ga heller ikke særlig gass.

Skrevet

Slipper jo med en E36 316i på våt vei i en rundkjøring,med bitte litt gass (0 problem).Så vil tro dekka har mye å si å type asfalt..Snakker om billige nye dekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...