Gå til innhold

Barn nr. 2 på vei - holder 3-serie?

Grenadier
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for alle tilbakemeldinger. Har grubla og kikka en del. Tror hovedproblemet med 3-serie vil være to bakovervendte seter. Vil helst ikke at jeg og fruen må måtte krølle oss sammen som en liten ball der framme for å få plass.

Bagasjerommet ser selvsagt heller ikke så utrolig stort, men det tror jeg likevel ville holdt.

Uansett - tenker å stikke innom Bavaria en dag med mitt kjære BeSafe isofix-sete, og se hvordan det hele tar seg ut. Blir spennende. Vi snakker BMW eller Avensis i potten...shit asså...

Huff da!

Avensis er jo nesten helt i andre anden av skalaen for kjøreglede.

Du får ta med barnesetet og sjekke litt. Det er nok det som kan bli det største problemet.

Med mine 194 cm er det bare 5-serien som gjelder når vi pakker bilen med to barn og en liten hund for våre mange turer til svigers østpå. Hunden sitter i en liten myk hundeseng med sele på mellom ungene sine barnestoler. (Heldigvis ingen bakoverlente seter lenger) Det funker fint det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Uansett - tenker å stikke innom Bavaria en dag med mitt kjære BeSafe isofix-sete, og se hvordan det hele tar seg ut. Blir spennende. Vi snakker BMW eller Avensis i potten...shit asså...

Siden du er inne på japsebil. Familiebilen vår er en Subaru Legacy. Kjedelig bil, men bra komfort på langtur, og veldig sikre kjøreegenskaper. Har hatt minimalt med kostnader til reparasjoner også. Denne blir stort sett brukt av kona til småærend, så det gjør ikke noe at det er en kjedelig bil. Skal vi på lengre turer med masse bagasje bruker vi også Subaruen.

Jeg har en 1-serie som jeg bruker til og fra jobb, og på turer der det bare er kona og jeg. Den er selvsagt mye morsommere å kjøre, så jeg passer på å fylle opp med kjøreglede når jeg kjører den. :)

Jeg tror aldri jeg kommer til å kjøpe en "nummer 1"-bil uten firehjulstrekk igjen. Det gir en herlig kontroll på rufsete vinterføre. Når det blir tid for å bytte Subaruen, skulle jeg gjerne kjøpt en BMW med firehjulstrekk, men det blir sannsynligvis for dyrt. Derfor står fortsatt Subaru Legacy høyt på lista mi. (Bortsett fra nyeste karrosseriet, da. Det er noe av det mest tafatte jeg vet om.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å dra og sjekke plassen i en 3-er og 5-er. Vi kjøpte en e46 touring i fjor og ble egentlig overrasket hvor lite bagasjerommet er.. Vi har ingen barn enda men har hundebur baki. Bilen skal definitivt byttes i en 5-er når det blir dags med avkom. Bilen er stor nok nå men fylles fort opp med et par store bager baki. Regner ikke med at man har så veldig mye tid til overs med barn så det å stå å pakke inn og ut av bilen for å få pressa inn alt frister ikke:)

Men lykke til, knall biler uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner meg ikke helt på folk som snakker om "for stor bil". Hva er egentlig dette? En 5-serie er minst like pen som en 3-serie i mine øyne, bare mye mere praktisk, særlig til formål som dette. Hvorfor klø seg i hue, og snu å vende på ting for å få trøkt det inn, demontering av vognhjul å hele pakka, når en bare kan hive det inn i en 5-serie?

Smaken er selvfølgelig forskjellig, jeg for min del hadde ALDRI vært i tvil, hadde kjøpt en 5-serie!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner meg ikke helt på folk som snakker om "for stor bil". Hva er egentlig dette? En 5-serie er minst like pen som en 3-serie i mine øyne, bare mye mere praktisk, særlig til formål som dette. Hvorfor klø seg i hue, og snu å vende på ting for å få trøkt det inn, demontering av vognhjul å hele pakka, når en bare kan hive det inn i en 5-serie?

Smaken er selvfølgelig forskjellig, jeg for min del hadde ALDRI vært i tvil, hadde kjøpt en 5-serie!

Lykke til :)

Det handler om hvordan bilen oppleves bak rattet. E39 Touring er en tung bil og veier ca. 200 Kg mer enn en tilsvarende E46 Touring. 5-serien har også ca. 16 cm lenger akselavstand samt en signifikant mer komfortorientert oppsetning på chassis og understel. Summen av dette gjør at 3-serien oppleves som betydelig mer sportslig og agil. Derfor kan det for noen være et poeng å gå på noen kompromisser når det gjelder hva det skal være plass til i bilen. I antall liter er sogar bagasjerommet i E46 Touring faktisk større enn bagasjerommet i E39 Touring. Men... hey... hvorfor ikke kjøpe en Transporter først som sist... så er det ikke mer å diskutere når det gjelder plass til hele familien inkl. hunder i hundebur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner til dels poenget til Fredrik. Har kjørt både e39 og e46 og noen racerbil er jo ingen av delene med motorer som de aller fleste velger. Til sist kommer en jo til et pungt hvor en må priorientere den ekstra sportsligheten kontra komforten.

Jeg mener likevel de praktiske fordelene går den eksta sportsligheten en høy gang når en står der stressa og fæl og skal laste inn i bilen.

Jeg synes også personlig det er pyton å sitte i en bil med dårlig plass sideveis, og dårlig benplass.

Dette er selvfølgelig ett evighets-tema da folk har forskjellig oppfattning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo også an på hvordan du bruker bilen. Om den kun skal pakkes opp til helgeturer, eller om den er transport til og fra barnehage med masse utstyr hver dag.

I første tilfelle er sikkert en 3-serie bra. I andre tilfelle ville jeg gjort det så praktisk som mulig.

Touran er tingen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, godt å se at temaet engasjerer flere enn meg!

Jeg er absolutt ikke prinsipiell motstander av 5-serie, men de er jo en god del dyrere enn 3-serie, da. Med mindre man går opp i alder og/eller kjørelengde. Har lyst på et noenlunde problemfritt bilhold, 1eren vi har nå har f eks kun 60k på telleren. Og det føles veldig greit. Hadde kontoen sett annerledes ut ville dette vært lett - en 2-3 år gammel 520d med under 100k km. Men har altså bare rundt 250 å slå i bordet med, og da begrenser det seg jo litt...

Bruken av bilen? Først og fremst langturer/hytte. Men det er jo gjerne da man skal ha med seg litt av hvert. Dog ikke øl-kassene som alltid ble stuvet inn FØR man fikk barn..hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik

Hva slags barneseter har du hatt montert i E46en din? Hadde du bakovervendt? Jeg opplevde ivertfall med min E46 touring at det ble meget ubehagelig, nærmest umulig for meg å sitte fremme når jeg hadde montert bakovervendt stol bak(jeg er 185cm høy) da er E39 MYE bedre.

Ang E46 vs E39 og liter bagasjeplass så er dette helt omvendt i virkeligheten, da E39 uten innsnevringene som hjulhusene i E46 sørger for er MYE lettere å laste, og man får plass til mye mere.

I opplevd innvendig størrelse i E46 vs E39 så har E39 mye mere plass.

Det samme gjelder forøvrig E91 vs E61.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
@Fredrik

Hva slags barneseter har du hatt montert i E46en din? Hadde du bakovervendt? Jeg opplevde ivertfall med min E46 touring at det ble meget ubehagelig, nærmest umulig for meg å sitte fremme når jeg hadde montert bakovervendt stol bak(jeg er 185cm høy) da er E39 MYE bedre.

Ang E46 vs E39 og liter bagasjeplass så er dette helt omvendt i virkeligheten, da E39 uten innsnevringene som hjulhusene i E46 sørger for er MYE lettere å laste, og man får plass til mye mere.

Jeg husker ikke hva slags merke barnesetet var iom. at det er over 6 år siden minstemann satt i et slikt barnesete nå, men det var litt trangt i en periode. Min bedre halvdel er ikke blandt de aller største og derfor gikk det fint for henne å sitte foran. Idag sitter minstemann i et Römer barnesete, men han er snart for stor til dette setet også.

Jeg er ikke helt enig i at man får plass til mye mer i en E39 Touring i forhold til E46 Touring. Man får litt bedre plass til bredere ting som har en fast form som ikke kan endres (type: koffert eller tradisjonell barnevogn med faste sider). På den annen side kan man laste høyere i en E46 Touring og dermed få med minst like mye bagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...