Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

veit ikke om det er riktig plass å spørre, men hvor sitter termostatene på m57d30 (e39 530d facelift)? egr-termostaten er jo grei nok, men hvor sitter den andre? og hvor lang tid må jeg beregne på å bytte begge to? hvis jeg setter klemmer på slangen(e) som løsnas, kommer likevel all kjølevæska te å renne ut? :)

 

Den sitter på vannpumpa. :)

Forholdsvis grei og bytte, men du må av med radiatorvifta, dekselet rundt vifta,  da jeg bytta demonterte jeg hele egr kjøleren også, da ble det god plass og lett og komme til. :) Ganske enkel jobb egentlig. Sitter på en måte oppunder selve egr kjøleren. Muligens man kan komme til uten og fjerne den, men det er så enkelt og gjør alt så mye enklere at det er verdt det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sitter på vannpumpa. :)

Forholdsvis grei og bytte, men du må av med radiatorvifta, dekselet rundt vifta,  da jeg bytta demonterte jeg hele egr kjøleren også, da ble det god plass og lett og komme til. :) Ganske enkel jobb egentlig. Sitter på en måte oppunder selve egr kjøleren. Muligens man kan komme til uten og fjerne den, men det er så enkelt og gjør alt så mye enklere at det er verdt det. :)

takk for svar :) 

har du en ca tidsramme på jobben? må vite om jeg rekker det på en ettermiddag, er avhengig av bilen og har ikke ei ledig helg på lenge og det begynner å bli veldig kaldt ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vis du har skrudd mye, eller er nevenyttig burde det ikke ta mer en en dag etter jobb vertfall. :)

Bare det og demontere vifta og dekselet + egr tar jo ikke langer en MAKS 1 time, da regner man veldig lang tid vil jeg si. :)

Men, om du ikke har rett verktøy til vifta kan det være noe dritt.
Må ha en 32mm fastnøkkel, om du ikke klarer og løse vifta ved og slå på denne, må du ha en 32mm til, denne bør være veldig flat, maks 0,5 cm brei/tykk, da den må holde igjen på mutteren på reimhjulet, den er veldig smal.
Har du dette klart er det fryktelig fort gjort og løsne vifta. :)

 

Så må man jo tappe av litt vann, eller gi faen og løsne skruene (4 stk), og bytte og skrue sammen igjen.
Vis du er effektiv tipper jeg jobben er gjort på et par timer. :)

 

Men når du demonterer egr kjøleren, så vær nøye med at den sitter skikkelig, første gang jeg hadde av min, løsna skruene etterhvert, så rista røret i stykker, det som går inn på eksosmanifolden. Sprakk i fleksi delen. Etter jeg bytta røret brukte jeg litt loctite på alle skruene som holder kjøleren (3 stk) + de 2 som holder røret til manifolden.
Har ikke hatt problemer etter dette.

Har også løst det opp igjen ved en senere anledning uten problemer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble eier av en 09 730d i sommer.

Har ikke hatt ett feil slag siden jeg overtok den. Men for to dager siden oppdaget jeg olje flekker på garasje gulvet,

ser ut som det kommer i bak kant av motor.

Det er jo bunn plater under motor så det kan vere missvisende.

Kan det vere frosset veivhus ventilasjon som har sprengt  noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med at jeg mister litt turbotrykk rundt 2500 rpm

 

Drar jevnt til det så drar bilen noe dårligere og jeg hører suselyden demper seg, så begynner den å dra igjen(og suse) på sånn ca 3000 rpm.

 

VNT turboen som kan trøble? eller noe aent som har vane med å kødde til slik?

 

Hører godt suselyden med dpf/cat delete downpipe i forhold til før vertfall :P tøft :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med at jeg mister litt turbotrykk rundt 2500 rpm

 

Drar jevnt til det så drar bilen noe dårligere og jeg hører suselyden demper seg, så begynner den å dra igjen(og suse) på sånn ca 3000 rpm.

 

VNT turboen som kan trøble? eller noe aent som har vane med å kødde til slik?

 

Hører godt suselyden med dpf/cat delete downpipe i forhold til før vertfall :P tøft :D

Sjekk slangen fra turbo til ic, og videre fra ic til innsug. Sjekk de nøye for sprekk\hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde det ikke vært jevnt dårligere drag da?

 

Er turbo susing jeg hører, ikke susing som i lekkasje :)

 

Har klart maks ladetrykk på 1.2 bar så tviler på den lekker trykk.

Min var ikke slik(jevnt), og den hadde ett hull på størrelse med pekefingern. Men det utløste også feilkode, så du kan begynne med å få lest feilminnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, blir første posten min på det "nye" forumet ser det ut til.

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en '03 E39 530DAT. Som alltid har jeg "flaks" og får turbohavari 2 mnd etter jeg har kjøpt den.

Fikk bilen til et ikke-merkeverksted før det var for sent. De kunne ikke ta bilen før etter 2 uker. 

 

Turboen ble byttet, jeg hentet bilen glad og førnøyd helt frem til neste kryss til hovedveien. Bilen hadde ikke noe krefter, den var helt død, den ville ikke gire før turtallet var rundt 3500rpm, og da var det ikke noe mjuk og fin giring.  Jeg tvangstyrte giringen deretter, og snudde tilbake til verksted og spurte om de hadde husket å sette inn en ny turbo? Jeg gav de beskjed om å finne feilen. En uke etter, og feilen er fortsatt ikke funnet.

 

De leser av følgende feilkoder med mikkemus diagnose-verktøy:

 

0190 - Trykkføler drivstoffgalleri

1E30 - Ladetrykksregulering

 

Tidligere feil som var lagret, men som ikke kom tilbake etter reset var 0100- Luftmassemåler, i tillegg til de ovenfor.

Mekaniker har konstantert at turboen lader, siden innsugslangene blåser seg opp når den skal lade.

 

 

Jeg er lei av å skru bil, men nå ser det kanskje ut som om jeg må brette opp ermene igjen å finne frem verktøykassa. 

Hva kan være mulige årsaker til dette? Hva gjør jeg videre? Det kan godt være at samme problemet er tatt opp tidligere i denne tråden, eller i andre.

I så fall hadde jeg satt pris på link til dette?

 

 

For meg virker det som om bilen er i nødmodus, utifra symptomene som er forklart tidligere i tråden.

Kan det være at dette er feilmeldinger som henger igjen av turbohavari, og bare må resettes?

 

 

Mekanikeren mener eksosen blir unormalt varm etter kjøring, så jeg er usikker på om å kjøre 60 km til merkeverksted er en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-57951-0-62646500-1390845474_thumb.p

 

Hei

 

Har akkurat kjøpt ein 06 e91 320d.

I den forbindelse planlegger eg litt forebyggande vedlikehold.

Har lest endel om veivhusfilter, og gikk til innkjøp av dette hos GS.

Når eg åpna det så er dette vortex (syklon?) typen. Som på bildet.

 

Så spm er:

Er dette det samme som står i bilen originalt? Eller er det et forbedra system, som erstatter "vanlig" filter?

Må dette byttast på samme måte som tradisjonelle filter?

 

På nettbutikken til GS står det at dette bør byttes for kvart 3. oljeskift.

 

 

Beklager dersom dette er tatt opp i tråden fra før, men har ikkje mulighet å lese gjennom heile no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...