Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hehe..

Matesystemet på denne bilen var det i fjor ikke jeg som hadde bygget, men italienerne som hadde bilen før meg. Nå er systemet bygd om til et mye enklere system enn det som er originalt, men jeg har ikke fått testa det enda.

Maf har vært ute av bilen og brukt til testing av.. noe andre spennende greier. Og fikk feil på både denne og temp sensor (kontakt), som tyder på at den kan ha fått seg et kakk når den har vært ute.

Men vi sliter nok med ish de samme problemene alle som har bmw CR. Det er jo et veldig enkelt system også, så det er ikke så mange steder man kan ha feil.

Skal prøve å få filma litt ja, også håper vi at vi får litt fart på bilen ila disse 3 dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har 2 ganger i det siste fått feilmelding "fuel injection system" i dashbordet akkurat idet jeg gir flat pedal. Når dette skjer så kutter motoren som om jeg slipper gassen men det holder å slippe gassen opp 1 sekund og gi pedal igjen etterpå så er alt normalt. Dette har hendt 2 ganger med 1000km mellomrom. Oppleves som den ikke får fram nok drivstoff idet jeg gir pedal men jeg vet jo ikke om det er det som skjer. 

 

Leste ut feilmeldinger med Inpa nå ikveld og det ligger inne 2 meldinger som har kommet begge gangene dette har hendt + en 3dje som kun har kommet idag: 

 

7744  Analog/digital transducer

Error frequency :

2 Logistic counter: 39

Error occured 1. times at:

Engine speed                           3896.10  1/min  

Position pedal-travel sensor2  99.65  %  

Supply voltage                          14.12  V  

Position pedal-travel sensor1    99.65  %  

Fehler aufgetreten bei               294570.00  km

Error occured 2. times at:

Engine speed                            2447.55  1/min  

Position pedal-travel sensor2   10.24  %  

Supply voltage                          13.77  V  

Position pedal-travel sensor1   16.94  %  

Fehler aufgetreten bei              295540.00  km

 

Error not present  

Sporadic error  

Open circuit or short circuit to B-

Errorcode: 1E 40 27 02 F8 01 9C FD 7A FD 73 11 01 62 1A 77           2B 73 72 00 00 00 00 00 00

 

-------------------------------------------------------------

261   atmospharic pressure sensor (integrated in ECU)

Error frequency : 2

Logistic counter: 39

Error occured 1. times at:

Engine speed              3896.10  1/min  

Coolant temperature    83.22  Grad C  

Einspritzmenge            5.63  mm^3  

RPC rail pressure        42.17  bar  

Fehler aufgetreten bei  294570.00  km

 

Error occured 2. times at:

 

Engine speed                   2797.20  1/min  

Coolant temperature        82.54  Grad C  

Einspritzmenge                1.54  mm^3  

RPC rail pressure            445.78  bar  

Fehler aufgetreten bei     295540.00  km

 

Error not present  

Sporadic error  

Signal open circuit or short circuit to B-

Errorcode: 01 05 27 02 F8 01 9C B6 0B 07 73 11 01 70 B5 03           4A 73 72 00 00 00 00 00 00

-------------------------------------------------------------

544   accelarator potentiometer PGS

Error frequency :

1 Logistic counter: 39

 

Engine speed                                     4370.63  1/min  

Supply voltage                                   14.00  V  

Position pedal-travel sensor1             99.65  %  

driving speed                                     79.84  km/h  

Fehler aufgetreten bei                       295540.00  km

 

Error not present  

Supply-voltage fault

 

Errorcode: 02 20 27 01 70 04 AF 79 FD 4E 73 72 00 00 00 00           00 00 00 00 00 00 00 00 00 ========================================================

 

Så de 3 feilmeldingene jeg kan finne her er 

 

1. 7744  Analog/digital transducer.  Brudd eller kortslutning?

2. 261   atmospharic pressure sensor (integrert i Ecu) Brudd eller kortslutning? 

3. 544   accelarator potentiometer PGS. Feil på matespenning? 

 

Alle 3 feilene ligger inne som sporadiske feil som ikke var der når jeg tok diagnosen. 

 

Noen som kan hjelpe en stakkar på vei med feilsøking her? :smile:

 

Hei,

Tenkte å oppdatere litt her siden sist. Jeg hadde noen tilfeller av at bilen stopped ved fullt pådrag med melding #fuel injection system", samtidig gikk girkasse i failsafe. Dette skjedde kun ved full gass i bratte bakker så det tydet jo på at det var ved forespørsel om mye diesel.

 

Da jeg leste ut feilmeldinger stod det ingenting om matetrykk men diverse andre elektriske feil og sensorfeil i itllegg til girkasse som manglet informasjon om motorturtall og derfor gikk i failsafe. 

 

Trodde først jeg hadde en eller annen elektrisk gremlin som forårsaket dette men klarte samtidig ikke å legge bort tanken om at feilen var manglende dieseltilførsel ved full gass. Inpa viste noe lavt trykk på matesiden så jeg begynte med å slette alle feilmeldinger for så å skifte inlinerpumpa som ligger under førerstol. Med den gamle pumpa leste jeg verdier på 2.9 bar ved full gass (uten at bilen stoppet) og 3.5 på tomgang.  etter pumpebytte steg trykket til 3.15 bar ved full gass og ca 3.6 på tomgang. Byttet så trykkbegrensningsventilen og mateslangen fra dieselfilter til høytrykkspumpe og trykket er nå 3.6 bar ved full gass og 4.15 på tomgang. Endelig er trykket der det skal være. 

 

Etter at jeg begynte å bytte deler på matesiden så har bilen gått feilfritt uten en eneste stopp. Jeg har virkelig pisket den for å prøve å provosere fram feilen men har ikke klart det. (bank i bordet) og det er heller ikke lagret en eneste feilmelding hverken på motor eller girkasse. 

 

Så det jeg etterhvert tror jeg kan konkludere med er at alle disse rare feilmeldingene på alle mulige elektriske ting og sensorer kom som et resultat av at motor stoppet og ikke slik jeg først trodde, nemlig at motor stoppet pga masse gremlins i det elektriske. Hvorfor bilen aldri lagret noen feil som gikk på matetrykk aner forblir vel et mysterium men til det motsatte er bevist så tror jeg at feilen er fikset. 

 

Diagnose er tydeligvis ikke alltid en eksakt vitenskap hvor svaret står på displayet eller kanskje en bare leiter på feil sted :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ei høytrykkspumpe til m57 - 2.5d eller 3.0d.

Er på rudskogen og trenger fortere enn svint. Den må være i god stand (orke å levere full mengde). Om noen har, eller vet av noen som har på lager så si ifra. Bosch nummer er 0445010009.

Jeg kan nåes på 95418565.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har eller vet hvordan man får tak i spesialverktøy for og fjerne en dyse på m47 motoren? Jeg skulle få låne en dysemutter påsveist en runding som man hekter en ters innpå for og drage opp. Men dette var selvsagt vekkrota :( så nå står jeg uten innsug på bilen og får ikke opp dysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar tid og bestille time hos bmw også :P pluss atbdet gjerne koster noen tusen.. Nå er jo innsuget av og alt..

Har du tips til hva jeg skal søke etter :)?

Må bare spørre. Ene pakningen til skruehullet var vekk når jeg løftet opp innsuget fant den ikke igjen... Så er vel en liiiten sjangs for at denne falt nedi innsuget :( vil dette nesten garantert skjære turbo/motor? Ligger og uroer meg litt for dette :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falt nedi innsug så har du jo det løst og kan ta en titt. Falt derimot nedi toppen så er det fram med lommelykt og evt speil. Det er ikke så stor plass inni der, mest sannsynlig har den ramla ned på siden av blokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falt nedi innsug så har du jo det løst og kan ta en titt. Falt derimot nedi toppen så er det fram med lommelykt og evt speil. Det er ikke så stor plass inni der, mest sannsynlig har den ramla ned på siden av blokka.[/quote

Var blokka jeg mente ja self :P

Får prøve og se nedi blokka med speil ja.. Men virket til og vere vanskelig og finne igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg et sånn "pip hole" kamera eller hva dem kaller det, veldig lite, knapt 0.5 cm dia, på usb. Fint og stikke inn i innsug og sånne ting.. Og om du mister noe inn i motoren. :) kostet et par hundre på ebay. :P

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre. Ene pakningen til skruehullet var vekk når jeg løftet opp innsuget fant den ikke igjen... Så er vel en liiiten sjangs for at denne falt nedi innsuget :( vil dette nesten garantert skjære turbo/motor? Ligger og uroer meg litt for dette :(

 

Det var vekke på mitt innsug også, kikket nedi me kamera men fant ingenting.

Mener det var innerste eller nest innerste pakning som manglet.

Så kanskje  det skal være sånn, eller så har innsuget vært av før og pakningen har forsvunnet då

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...