Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

hei jeg lure på noe men finner ikke ut av det. har søkt rundt  her på sidene men finner ikke svar på det jeg lure på,

jeg har en bmw 320 td compact og fant ut at det er 2 katalysatorer på bilen. er det 2 vanlige katalysatorer eller noe spesielt med de. jeg spør siden den øverste eller nærmeste turboen er full av sprekker. som jeg må bytte. men har ikke sett eller opplevd at det er 2 katalysatorer på en bil. så jeg lure på er det skadelig for bilen og kjøre den med de sprekkene . for jeg merker godt at effekten på bilen er redusert. og at det ryker under bilen etter kjøring og stans.  og jeg lure også på om noen vet hvor jeg kan finne komplett eksos til min bil altså fra turbo helt  bak. siden min bil er kortere en en vanlig 320 serie. min er cupe utgave. har søkt øve alt men klare ikke finne ut av dette. vet ikke om det er partiklfilter  på min bil. det er en 2002 mod med 150 hk.   jeg beklager vist jeg poster dette på feil tråd . men fant ikke noen annen sted og spørre.

 

mvh  

 

eno

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Får en feilkode på min 520d E39: "EWS - Signal plausibel, jedoch Wechselcode falsch." Motoren går rundt, men vil ikke starte. Har byttet høytrykkspumpe... Noen tips? NCSExpert for koding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut. Du trenger ikke å bekymre deg for om du har kat eller ikke sånn i utgangspunktet. Har aldri hørt om kat med sprekker, men derimot hull i flexi rør under kat er ganske vanlig.

Vi har erstatningsrør som er bolt on om du ønsker det.

olpr: Hva er nummeret på gammel og ny pumpe? 0470--- xxx?

Uavhegig av det så er det jo et EWS problem. Har du bytta ecu eller noe? Om ikke, synk ews på nytt.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpe har nummer 0470504020 (BMW nr.135177877532). Splitters ny! garantert riktig (satt i en 005 først, den virket IKKE!)

Har IKKE byttet annet en diesel høytrykkspumpe. Hvordan koder man EWS? Med NCSExpert?

Endret av olpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut. Du trenger ikke å bekymre deg for om du har kat eller ikke sånn i utgangspunktet. Har aldri hørt om kat med sprekker, men derimot hull i flexi rør under kat er ganske vanlig.

Vi har erstatningsrør som er bolt on om du ønsker det.

olpr: Hva er nummeret på gammel og ny pumpe? 0470--- xxx?

Uavhegig av det så er det jo et EWS problem. Har du bytta ecu eller noe? Om ikke, synk ews på nytt.

hva er prisen på de da?   ja han på verkstedet som viste meg det sa at den kat nærmest turboen var gåen og var sprekker / hull i den. det var veldig oljetete eller vått rundt den. selv om det var tørt ute når jeg kjørte. så regner med at den lekker ett eller an. må jeg ha begge kat på bilen eller holder det med den ene midt under bilen.tenker på eu kontrol da?  du har ikke en komplett eksos anlegg siden resten er veldig rusten også og burde byttes. lure også på om en eksos anlegg til en vanlig bmw 320 passer også til min 320 compact som en noe kortere en den andre. eller trenger jeg en spesiel  eksos.? til min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har en bmw e46 320d 2001 mdl med automat, usikker på om det er M47d20 utgaven eller M47d20tu,  som jeg har hatt litt problemer med i det siste. Skulle kjøre opp en middels bratt bakke her forleden dag, men når jeg trykket inn gassen virket det som om bilen gikk inn i nødmodus, da det ikke skjedde noen ting selv om jeg trådde gassen i bånn. Når jeg slapp gassen igjen gikk bilen "normalt", og jeg kom meg opp bakken. Da jeg kom på en flate tenkte jeg at jeg skulle prøve å gi gass, men det sammme skjedde, var ikke noe gassrespons. Holdte gassen inn en stund, men det skjedde ikke noe. Slapp så gassen, å da virket det som om gassen på bilen hang seg opp. Fikk satt bilen i nøytral (N) men gassen hang seg fortsatt, og bilen gikk rimelig høyt på turtall. Skrudde av tenningen på bilen, men tok ca 1-2 sekunder før den skrudde seg av, kom endel røyk. Nå i ettertid er det ingenting som skjer hvis jeg prøver å vri om tenningen. Noen forslag til hva det kan være, eventuelt hva jeg bør sjekke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har en bmw e46 320d 2001 mdl med automat, usikker på om det er M47d20 utgaven eller M47d20tu,  som jeg har hatt litt problemer med i det siste. Skulle kjøre opp en middels bratt bakke her forleden dag, men når jeg trykket inn gassen virket det som om bilen gikk inn i nødmodus, da det ikke skjedde noen ting selv om jeg trådde gassen i bånn. Når jeg slapp gassen igjen gikk bilen "normalt", og jeg kom meg opp bakken. Da jeg kom på en flate tenkte jeg at jeg skulle prøve å gi gass, men det sammme skjedde, var ikke noe gassrespons. Holdte gassen inn en stund, men det skjedde ikke noe. Slapp så gassen, å da virket det som om gassen på bilen hang seg opp. Fikk satt bilen i nøytral (N) men gassen hang seg fortsatt, og bilen gikk rimelig høyt på turtall. Skrudde av tenningen på bilen, men tok ca 1-2 sekunder før den skrudde seg av, kom endel røyk. Nå i ettertid er det ingenting som skjer hvis jeg prøver å vri om tenningen. Noen forslag til hva det kan være, eventuelt hva jeg bør sjekke ?

Les hovedposten på førstesiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mårnings! Går ut ifra at det her er gankse relavant spørsmål i dieseltråden.

 

Sitter å leser om veivhusfilter, forskjellige typer osv, men har inntrykk av at det beste er å utelukke å kjøre ånding inn i innsuget igjenn(økt luftmengde igjennom MAF).

 

Ser det er flere som har fikla og forska med div løsninger med både løst filter, catchtank osv. Men har forska litt sjøl, og tenkte som følger: er det noe i veien med å fjerne filter og hele driten(bruke tomt hus), og lede dampen i slange ut under bilen f.eks? Det skal sies at min motor(M57) ikke er montert i en BMW, men i en Opel, hvor det går slange fra toppdeksel til innsugsrør, og ikke kombinert toppdeksel og filterboks som på de fleste BMW'r.

Ser det sitter en slags énveisventil i veivhusfilteret, er det laget sånn at denne stenger når et visst vacuum oppstår i innsugsrøret, eller omvendt? Om denne normalt er åpen, vil dampen komme uhindra ut i slangen. Evt om den virker omvendt, altså at det skal være et visst vacuum for at ventilen skal åpne og slippe damp ut(i mine ører høres det nesten litt rart ut, med "tvungen" ånding). 

Noen som har innspill/kan fortelle hvilken vei den ventilen går, og evt grunner til at det ikke skulle virke å bare blende på innsugsrøret, og legge slangen ut under.

Thanks

 

BTW, om noen lurer, så er det sannsynligvis tidenes første/eneste 96' Opel Omega B med M57D30 og TRF steg 4!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme motor i en 530 og leder veivhusdampen ut i friluft under bilen. Har blokkert på innsugdslangen. Henter endel luftmasse på dette Og ikke minst rent innsug turbo og IC. Har dog beholdt veivhusfilter av type vortex men har også tenkt om det hadde fungert uten.

Nyere Bmw'er har et tomt veivhusfilter men tror bare det er filteret som er fjerna og at ventilen fremdeles er der så det kan virke som den bør være der uten at jeg kan forklare hvorfor.

Kanskje det er for å unngå at det blir sagt inn luft/gass den veien ved vacum i innsuget.

Ligger bilder og forklaring av min bil under prosjekter, også en TRF steg 4 bil :-) der har jeg også målt luftmasse før og etter. kult at du har dette i en Opel :-)

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest det du har skrivi Hpi. Fikk en del inspirasjon der, men syns det var litt tungvint med den løsningen du laga med slangene montert PÅ filteret. Muligens ikke så lett å gjøre som jeg tenker på en BMW pga luftfilterplassering, men for min egen del tenker jeg at det antagelig, OM ventilen ikke har noen annen praktisk funksjon, er bedre å koble på en lengre slange der den opprinnelige slangen sitter.

 

Jeg har det gamle filteret/huset mitt, så tenkte muligens å fjerne funksjonen med ventilen, sånn at den kan gasse så mye den vil ut i friluft. Vil tru at filterenheten i seg sjøl gir en del motstand i hele åndesystemet, og da naturligvis værre jo mer innsausa det blir. Få det vekk er stikkordet her:)

En tanke kom her nå: ventilen er vel mest trulig der for å stenge ved "tilbakeslag" fra turbo?!

Endret av timon90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er slangene på filteret var bare en test for å se om luftmasse økte mer men det gjorde den ikke så nå er jeg tilbake med et standard vortex fra E60. Jeg har plugga på innsugslangen og så leder jeg veivhusdampen i en 30mm slange fra det originale utløpet i toppdeksel og ut under bilen. veldig enkelt. De slangene på filteret kom opprinnelig fra banebilen til TRF. Det var litt misforståelser ute å gikk der men de er der for å få trykket fortest mulig ut av veivhus og har ingen effekt på luftmasse så lenge åndinga fra veivhus allerede går i friluft etter filteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, så dvs at ånding funker MED den ventilen i filteret/huset? Da vil det altså funke å bare fjerne filteret(har montert en ny enhet med filter midlertidig), og legge ny 30mm slange ut under som du har gjort. Om det er et tomt hus eller vortex type spiller vel ingen rolle så lenge det er fri flyt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer, det ryker godt med oljedamp under bilen min når jeg har kjørt hardt. Om huset inneholder filter eller ikke betyr sikkert ingenting men ventilen synes ihvertfall jeg er tryggest å beholde slik at en ikke får trykk eller sug feil vei inn til veivhus. Jeg Kjører pr idag med vortexfilter inni huset.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...