Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Da dukket varsellampe om partikkelfilter opp. Bilen er en 2008 318d (n47) som har gått 145 000.

Kan jeg regne med at filteret må byttes eller kan det hende det er nok med en lengre tur i god motorveihastighet?

Lampen har dukket opp flere ganger den siste uka, tar alt mellom 1 og 15 min fra jeg starter til varselet dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dukket varsellampe om partikkelfilter opp. Bilen er en 2008 318d (n47) som har gått 145 000.

Kan jeg regne med at filteret må byttes eller kan det hende det er nok med en lengre tur i god motorveihastighet?

Lampen har dukket opp flere ganger den siste uka, tar alt mellom 1 og 15 min fra jeg starter til varselet dukker opp.

 

Mye småkjøring på deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye småkjøring på deg? 

 

Har blitt litt mye småkjøring ja, i tillegg har webastoen kranglet så det tar lang tid før motoren blir varm.

Derfor håper jeg at det er et midlertidig problem som kan ordnes med en skikkelig kjøretur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt litt mye småkjøring ja, i tillegg har webastoen kranglet så det tar lang tid før motoren blir varm.

Derfor håper jeg at det er et midlertidig problem som kan ordnes med en skikkelig kjøretur.

 

Ville prøvd å tatt en lang tur for å se om det hjelper. Les 50-80km med hastigheter over 80. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

henta meg en m51d25 UL ifra 92 e36 325td..

har skjønt det sånn at det forskjell på di er motorstyring, skåle lager og ic selvfølgelig?

denne motor ska ned i e34 525 tds 94 mod. m51d25OL står i no.., noe eg må flytte over? eller e det bare plug ang play? startsperra er fjernet på bil.. og har hørt at stempelringer kan gå til fans når motor har stått en stund.. denne har stådd på palle i 2-3år...

Mvh chris

Endret av Chris11slett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å tatt en lang tur for å se om det hjelper. Les 50-80km med hastigheter over 80. 

Har hatt et par turer på 30-40 km, stort sett med fart over 80 de siste dagene. Men jeg får kanskje ta en filterbrennetur til Sverige i helga og håpe at det hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge GS må nye dyser kodes i hjernen på bilen etter bytte, men en bekjent som driver bmw-verksted påstår at dette ikke er nødvendig? Hvem skal jeg høre på?  :-s  2001 530d.

 

Har som nevnt tidligere hatt endel trøbbel med for lavt railtrykk, og bilen har nektet å starte på varm motor. Bytta railtrykksensor, siden det satt en uorginal en der, og bilen ble mye bedre i noen uker, før problemene dukka opp igjen, værre enn noen sinne. (samme feilkode - lavt railtrykk). Testa returen på dysene her om dagen, noe jeg skulle gjort for lenge sia :P  I følge GS så skal det komme ut ca 10ml diesel i returen fra hver dyse etter 1 minutt på tomgang når dysene er bra. Men fra returen på den fremste dysa mi kom det ut over 1 desiliter på under 20 sekunder  \:D/

Endret av Ådne95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er differanse du primært er ute etter å måle, ikke absolutt mengde.

På e39 530d så mener jeg bestemt at du kan bytte inntil 2 dyser uten å kode. Den vil uansett på sikt kompensere selv for differeanser, men hvis du koder de  inn så vil den være mer "på".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er differanse du primært er ute etter å måle, ikke absolutt mengde.

På e39 530d så mener jeg bestemt at du kan bytte inntil 2 dyser uten å kode. Den vil uansett på sikt kompensere selv for differeanser, men hvis du koder de  inn så vil den være mer "på".

takk for svar :)  skjønner det, var over 1 dl fra den ene, og rundt 10ml fra de andre etter 20sek :)  må vel være den dysa som gjør at bilen ikke klarer å holde railtrykket oppe, siden så mye går rett ut i returen? blåste av slangen på test-utstyret og dieselspruten stod i taket på vekstedet   :whut:  

Da prøver jeg å bytte :)   har jo som plan å få deg til å tukte hjernen på bilen når (hvis) jeg en gang får den til å gå som den skal, har ikke noe å si ved omprogrammering om den nye dysa ikke er koda inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ulyd i motoren på min 318d med n47-motor. Ulyden kommer kun med varm motor og ved veldig forsiktig gass. Den dukker f.eks. opp hvis jeg slipper opp gassen litt for å holde farten på 40 km/t etter å ha akselerert. Det er en slags klakke eller tikkelyd, litt vanskelig å beskrive. Når lyden kommer høres bilen nesten ut som en gammel Toyota Hiace. Den er der mellom ca 1800 og 2800 rpm og har blitt gradvis verre siden i sommer. Når lyden kommer høres bilen nesten ut som en gammel Toyota Hiace. Kan det være en eller flere dyser som er dårlige? Andre forslag?

Har helt en boks tunap på tanken i håp om at det kan hjelpe, men har egentlig ikke veldig tro på det..

Sjekket strammer til dynamo reim osv? Den "klakker" en del når den er slitt. Skal bytte min nå snart da den lager lignende lyder som du beskriver. Men også ved kald motor da..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg å bytte :)   har jo som plan å få deg til å tukte hjernen på bilen når (hvis) jeg en gang får den til å gå som den skal, har ikke noe å si ved omprogrammering om den nye dysa ikke er koda inn?

 

Jeg Googla endel angående koding av dyser tidligere og etter hva jeg kunne finne ut så er det ikke mulig/nødvendig å kode på DDE 4.0 som vi har på E39 530D. Det eneste du kan gjøre på våre biler er å slette adapsjoner. Det gjøres enkelt med Inpa. Da "læres" dysene på ny.  Men som TRF sier så behøves det kun hvis du bytter mer enn 2 dyser. Har du dog tilgang på f.eks Inpa så er det veldig fort gjort. 

 

Når det gjelder koding av dyser så kom dette med DDE 5.0 på E60.  "kodesystemet" har sammenheng med utslippskategorien på bilen. Euro 3 er de første. 

 

Her er et eksempel på første generasjon Euro 3: Det som skal kodes er de 6 bokstavene som står innenfor 1-tallet på dysa.

 

EURO 3 1

 
Her er et eksempel på andre generasjon Euro 3: Det som skal kodes er de 6 bokstavene som står innenfor 1-tallet på dysa.
 

EURO 3 2

 
Her er et eksempel på Euro 4: Det som skal kodes er de 7 bokstavene som står innenfor 1-tallet på dysa.
 

EURO 4

 

 
Det som står bak 2-tallet er en ID og har ingenting med kodinga å gjøre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Googla endel angående koding av dyser tidligere og etter hva jeg kunne finne ut så er det ikke mulig/nødvendig å kode på DDE 4.0 som vi har på E39 530D. Det eneste du kan gjøre på våre biler er å slette adapsjoner. Det gjøres enkelt med Inpa. Da "læres" dysene på ny. Men som TRF sier så behøves det kun hvis du bytter mer enn 2 dyser. Har du dog tilgang på f.eks Inpa så er det veldig fort gjort.

Når det gjelder koding av dyser så kom dette med DDE 5.0 på E60. "kodesystemet" har sammenheng med utslippskategorien på bilen. Euro 3 er de første.

Her er et eksempel på første generasjon Euro 3: Det som skal kodes er de 6 bokstavene som står innenfor 1-tallet på dysa.

Her er et eksempel på andre generasjon Euro 3: Det som skal kodes er de 6 bokstavene som står innenfor 1-tallet på dysa.

Her er et eksempel på Euro 4: Det som skal kodes er de 7 bokstavene som står innenfor 1-tallet på dysa.

Det som står bak 2-tallet er en ID og har ingenting med kodinga å gjøre.

Takk for informativt svar :D har akkurat kjøpt inpa, så det fikser jeg :) spent på hvor godt dysa sitter [emoji15]

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket strammer til dynamo reim osv? Den "klakker" en del når den er slitt. Skal bytte min nå snart da den lager lignende lyder som du beskriver. Men også ved kald motor da..

Ny strammer, løpehjul*2 og vibrasjonsdemper er allerede på vei i posten, så hvis det er strammeren som lager de lydene hadde det vært perfekt! Hører en del ulyd fra reima/lagrene på tomgang, men visste ikke at den kunne lage klakkelyd. Har du klakkelyden på tomgang også?

Da krysser jeg fingrene og håper at jeg slipper å bytte dyser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...