Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det var det som ante meg.

Men boost controller under innsuget, det er en kontrollboks som kan være defekt? Eller er 3f77 kun for aktuator? Mao DDE vet den snakker med boost controller og manglende tilbakemelding fra aktuator?

Defekt utgang på DDE? 

Det er vanskelig å finne god feilsøking videre på dette, fra ista. Ser for meg logging av signal/volt mellom aktuator og controller under fremprovosering hadde hjulpet endel.

Skrevet

ECU styrer aktuatoren direkte, det finnes ingen "kontrollboks" som sådan, det er en enhet.

ECU styrer den med et pulsbreddemodulert signal, samt "forsyning" + og -. Gå over kontakter og ledninger ja, i begge ender, men det er nok aktutoren, altså turboen.

Skrevet

17990,- ink mva. Dette er TRF Steg 3 / 4  turboen, så da er "alt" klar for dette ved senere anledning og ønske (inntil 345hk). Bolt on, identisk med den du har utvendig, mao riktig delenummer etc. TRF design, og ikke noe "klask på et kjempestort hjul" tull.

Skrevet
On 1/9/2020 at 9:50 AM, TRF said:

Litt overdrevent utsagn, rett og slett fordi det er en "oppgitt" sikkerhetsregel man forholdt seg til før i tiden. Tanken var at om systemet kjører på 1600bar vil strålen som kommer ut være direkte farlig. Dette "skjer ikke" i normale situasjoner, så ved oppstartsforsøk etc er det bare å prøve.

Hva er problemet med bilen?

Lang historie kort så røyk "viftereima" under kjøring og den knøvlet seg inn bak reimhjulet og forårsaket antageligvis et rykk i motoren som gorde at registerkjedet kammet over. Dette førte til bøyde ventiler og du kan lese alt om dette i denne tråden:

Ved første oppstart etter bytte av topp så brukte den lang tid på å starte opp, så jeg løsnet mutteren til injector på syilinder 6 for å lufte den og den startet fint når det kom diesel til slutt. Har ikke brukt bilen så mye etter dette, så den står mye. Hver gang jeg skal kjøre den en tur så bruker den lang tid på å starte. Blir faktisk nesten verre og verre. Kan det være fortsatt luft i railen eller er det noe annet? Har ikke sjekket koder, men skal gjøre det i kveld. Skal prøve å ohme injectorene også, for å sjekke om det er noe med de.

 

Skrevet

Trenger ikke å ohme injektorene, det er mot et helt annet problem.

Dersom du har kjørt bilen etter oppstart en gang så er det ikke luft (med mindre du har en lekkasje et sted). Det kan dog være stor indre lekkasje i en injektor, dette må de normalt i testbenk for å sjekke (piezo skal egentlig kjøres med mottrykk). Men som et billig første inntrykk kan du kjøre dem rett ut i lekglass som på gamle solenoid dyser. Da vil du tydelig se om du har stor indre lekkasje i en injektor iallefall. Kjør også livedata og se på hvilket railtrykk du har når du forsøker å starte.

Skrevet
På 19.8.2019 den 11.24, eehgil skrev:

Bosch CP4  på N47 (og mange andre)

Hvor komplisert og omfattende er det å bytte denne pumpen som en forebyggende reparasjon? Må man ha mye spesialverktøy? Er det noe en amatørmekaniker kan klare selv?

Er det mulig å kjøpe en slik pumpe billigere enn gjennom BMW?

Hei -  Har bestillt pumpe og bytting avpumpe hos Dieselgrossisten - De overhaler pumpene selv.

Fikk tilbud på pumpe til 5,5 tusen og arbeid til 4,5 tusen uten MVA. Blir 12500 totalt. Anser dette som en rimelig utgift for å slippe å uroe meg!

 

Mvh Foksen

Skrevet
On 1/12/2020 at 3:17 PM, TRF said:

Trenger ikke å ohme injektorene, det er mot et helt annet problem.

Dersom du har kjørt bilen etter oppstart en gang så er det ikke luft (med mindre du har en lekkasje et sted). Det kan dog være stor indre lekkasje i en injektor, dette må de normalt i testbenk for å sjekke (piezo skal egentlig kjøres med mottrykk). Men som et billig første inntrykk kan du kjøre dem rett ut i lekglass som på gamle solenoid dyser. Da vil du tydelig se om du har stor indre lekkasje i en injektor iallefall. Kjør også livedata og se på hvilket railtrykk du har når du forsøker å starte.

Har nå endelig klart å fikse diagnosepcen min igjen etter at jeg måtte levere fra meg den gamle når jeg byttet jobb.

Jeg har ved 7 tilfeller hatt feilkoden 3ec0 som er kamakselsensor. Dette var noe jeg fikk feilmelding på når motoren ikke startet i fjor vinter etter problemet med viftereima, men da var jo kammen av. Det ble litt frem og tilbake med sensor fra gammel og ny motor, men jeg har altså en til og kan bytte den.

Det som er litt rart er at når jeg endelig kom meg ut i garasjen så hadde bilen stått i to dager og ved forsøk på å starte så skjer ingenting lenger. Ingen koder, ingenting. Husker nå at ved første gangs oppstart etter toppbytte så tror jeg at litt fikling med luftmengdemålerkontakten fikk den plutselig til å starte. Det var da altså etter at jeg hadde luftet railen og jeg var sikker på at diesel var tilstede.

Nå har jeg altså et trykk på 420 bar når jeg forsøker start, men ingen koder. Det er helt dødt.

 

 

Skrevet

Har en 530da 2001 som er begynt å lugge når jeg ligger i 60 og 80 km/t, eller når jeg bare ligger i jevn fart generelt. Hva kan det være? Ser ingenting på turtallet, jeg bare kjenner at det rykker og napper litt.

Skrevet

Datalogge / livedata er gjerne det greieste for å få tydelige svar. Se for eksempel på turtall inn og ut på kassa etc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...