Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Burde vel ikke være noe problem og erstatte egr ventilen med en som blokkerer nei.. :)

Men å sette inn en ny orginal ventil for så og fjerne den fra software er jo meningsløst.. :P

Ellers så har jeg et spørsmål jeg også;

Min 530d har fått litt ujevn gange på tomgang, det er ikke mye(!) men du hører motorlyden forandrer seg litt. I dag kunne jeg så vidt se turtallsnåla bevege seg opp og ned. Men må se nøye for og legge merke til det. Mulig man kun merker det når den er kald/halvvarm, har ikke tenkt over det når den er varm.

Har blokkert EGR og swirlflaps (ikke chippet). Er dette noe som kan skape slikt? Bilen går strøkent ellers. :)

Er ikke sikkert folk flest ville lagt merke til endringen i motorlyden heller. Men jeg hører det godt. :)

Er det noe jeg kan sjekke?

Du kan sjekke injektorer, dette kan du gjøre ved hjelp av diagnose (f.eks Inpa)

Du kan se hvor mye hver injektor må kompensere for å få jevn motorgange.

På din bil som har EDC15 er jeg litt usikker på denne funksjonen, men på EDC16 så ligger den inne i Inpa.

Du kan jo dessuten prøve med injektorrens ala Tunap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på mengdekorrektur mange ganger, og det har sett helt ok ut. :)

Tror jeg sjekket rett etter at jeg merket forandring i lyden, men skal sjekke igjen.

Injectorrens vet jeg ikke helt, faren min var i kontakt med en som overhalte dieseldyser, og han sa at det var mye av grunnen til at han hadde arbeid. Mente altså at rensen ikke var bra for dysene.

Men ikke vet jeg. Virker jo litt rart.. Og det kan jo være han sa det for ar han skal få flere tette dyser... :P

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har kjøpt en 99 modell 530 diesel som sliter med hvis jeg er hard på gassen så stopper bilen over 3000 rpm.Har tatt diagnose av den men får ingen feilmeldinger.Har skiftet fødepumpa ved førersetet og skiftet dieselfilter etter anbefalingene på forumet.Bilen kan være vanskelig å starte hvis den er varm ,kan det være dyse nr 1 som er dårlig ? Prøvd et par ganger med diagnose men får ingen feilmeldinger .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer lamdasonden\02 sensor annerledes på en diesel kontra en bensin? Tenker da på om den er utkoblet vedd full gass.

Lambdasonde på en diesel er en bredbåndslambda, dette i motsetning til de aller fleste bensinmotorer som har en sonde som virker på et snevert område,(det finnes bensinmotorer med bredbåndslambda, men det er fint få). En bensinmotor kjører for en stor del av tiden i "closed loop" dvs at den jobber opp mot å holde lambdaverdien. Ved full gass derimot så går den over i "open loop" og da jobber den med forhåndsmappede verdier, som regel litt fetere blanding enn lambda 1 som jo er 14,7 kg luft til 1 kg bensin. En diesel derimot fungerer på en litt annen måte og er alltid i "closed loop" her er det ikke noe fullast situasjon som kopler ut lambdasonden. Den jobber ikke mot en fast lambdaverdi, men mot en maxverdi som er definert i lambdamappen i software, og den er som oftest litt magrere enn lambda 1 som for diesel er 14,5 kg luft mot 1 kg drivstoff. Man skal imidlertid huske på at en dieselmotor jobber med luftoverskudd og har det aller meste av tiden en lambdaverdi som er betydelig magrere enn lambda 1, og lambdasonden fungerer som røykbegrenser ved å hindre innsprøyting av for mye fuel i forhold til luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer lamdasonden\02 sensor annerledes på en diesel kontra en bensin? Tenker da på om den er utkoblet vedd full gass.

Lambdasonde på en diesel er en bredbåndslambda, dette i motsetning til de aller fleste bensinmotorer som har en sonde som virker på et snevert område,(det finnes bensinmotorer med bredbåndslambda, men det er fint få). En bensinmotor kjører for en stor del av tiden i "closed loop" dvs at den jobber opp mot å holde lambdaverdien. Ved full gass derimot så går den over i "open loop" og da jobber den med forhåndsmappede verdier, som regel litt fetere blanding enn lambda 1 som jo er 14,7 kg luft til 1 kg bensin. En diesel derimot fungerer på en litt annen måte og er alltid i "closed loop" her er det ikke noe fullast situasjon som kopler ut lambdasonden. Den jobber ikke mot en fast lambdaverdi, men mot en maxverdi som er definert i lambdamappen i software, og den er som oftest litt magrere enn lambda 1 som for diesel er 14,5 kg luft mot 1 kg drivstoff. Man skal imidlertid huske på at en dieselmotor jobber med luftoverskudd og har det aller meste av tiden en lambdaverdi som er betydelig magrere enn lambda 1, og lambdasonden fungerer som røykbegrenser ved å hindre innsprøyting av for mye fuel i forhold til luft.

Riktig riktig! Takk for grei forklaring på forskjellene :) Visst denne er slitt\dårlig, vil man da kunne få ett høyere drivstoff forbruk slik som på en bensinmotor? Men også, kunne få fjusk\nøling ved pådrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan komme fram på mange måter,

Ujevn gange, høyt forbruk, soting, eller for lite diesel som igjen gir dårlig effekt,,,

Ja Riktig ja! :) Symptomene mine er noe høyt forbruk, og at den mister kraften ett halv sekund i gangen ved pådrag over tid. F.eks på høyt gir under forbikjøring, eller motbakke.

Kan en defekt lamda forårsake dette?

Feilkoden jeg får peker på lav luftmasse, mens noen på ett USA forum mente at denne koden også kunne bety defekt O2\Lamda sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...