Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Ja regner med en god del Rovere fra 90 tallet kjører med masse BMW deler, frem til 2000. Tror BMW kvittet seg med Rover gruppen i 1999.

 

Har sett Range Rover fra 1999/2000 har veldig masse samme knapper fra E39 i kupeen. Så deler vel den samme motoren (rekke 6 diesel)

 

Regner med mange gamle engelske ingeniører snudde seg i graven når tyskere puttet tyske motorer i engelske tradisjonsbiler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Range rover kjørte med M51 i den som het 2.5 DSE. kom vel i 2002-03 med m57 motor. men da var jo nesten restan av bilen og lik X5 i understaell og meste parten av elektronik. BMW kvittet seg mer Rover tidlig 03. beholdt litt på 4wd avdelingen men blei fort solgt til ford den også. MIni beholdt de selv.  Rover freelander kom med BMW diesel (M47)sånn helt på slutten. Nok om det forferdelig kapittel i BMW historie...

 

 

Har ett Sjeldent og forhåpentlig lite problem på min 2001 530dat.

Det hender sjelden gang at når jeg  starter opp om morgenen at den "går" på 5cylindre. går å "homper" noe fryktelig. stopper jeg den og starter er det borte.

finner ikke noe feil med Launch tester, men stoler ikke på disse. den har gått 311 000km. har fjernet swirvlflaps for lenge sden. skiftet glødeplugger for ett år siden. skifter olje og filter hver 10-12000km. er det noen som kan ha noen ide om dette?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle bmw dieselmotorer har dpf ;)

crzy; er ikke det Isuzu motore i den 1,7en da?

Googling gir litt forskjellige svar, men finner endel om Isuzu motor i 1.7'en ja. Så du har helt sikkert rett i det ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da var ting helt annerledes enn jeg trodde men en lærer aldri noe nytt uten å spørre :)

Har jo versert endel tall rundt både her på forumet og på nettet generelt om hva disse GM 360 og 390 kassene tåler. 340nm 360nm, 390nm bl.a, at tallet i navnet indikerer hva den tåler på inngående aksel. Hvorvidt dette er fakta eller ikke aner jeg ingenting om. Disse tallene blir jo overskredet allerede med originalsoftware

Når jeg skulle tune min bil fikk jeg beskjed om at min A5S360R VT1 tålte 475nm, de la inn software som skulle gi ca 450nm og det har gått fint så langt (30000km) det eneste som ble sterkt anbefalt var et oljeskift/filterskift/flush på girkassen i forkant for hvis det var mye groms/lamellrester i olja så ble det sterkt frarådet å tune pga kassen da allerede var godt slitt.

Et kjent automatkasseverksted jeg spurte angående overhaling/forbedring sa at disse kassene tåler 40kg, et annet navn på de er jo 5L40E det 40 står for 40kg som vel skulle bli ca 400nm.

Har du noen tanker rundt dette?

Når produsenten skriver hva kassen tåler så har de lagt inn en sikkerhetsmargin på sikkert rundt en 25% minst, dvs den tåler mer enn oppgitt noe som er vanlig ved design av mekaniske komponenter. Så hvis de sier den tåler 400Nm så tåler den minst 500Nm mekanisk belastning. Men igjen så må en tenke på at girkassen består av masse bevegelige komponenter og en produsent er også nødt til å ta hensyn til materialtretthet. Jo høyere belastning på tannhjulene over tid jo mindre belastningssykluser tåler den. Så når de oppgir 400Nm f.eks så er det akkumulert det alle delene skal tåle på en garantert kilometerlengde kjørt. F.eks 100000km

 

I de fleste tilfeller så er en girkasse tilpasset motoren slik at en slipper å programmere inn struping for å skåne kassen i motorstyringsenheten og i noen tilfeller på mekatronikkstyreenheten til kassen. I visse tilfeller så er motoren såpass sterk av komersielle årsaker at det faktisk ikke finnes en kompakt nok girkasse til å tåle dreiemomentet bilen produserer. Eks. på det er AMG biler som er kjent for å ha veldig momentsterke motorer, de er strupet på 1000Nm men klarer å levere 1200Nm minst. Hadde de ikke strupet motoren så hadde den laget pulver av kassen da 1000 Nm er i grenseland for hva driftsikkerhet over tid angår.

 

Internt i girkassen så vil momentet på de forskjellige tannhjulene imidlertid være ulik så igjen når de sier f.eks 400Nm så er hver komponent beregnet for kraften den er utsatt for og 400Nm er bare et akkumulert tall som motoren leverer inn til momentomvandler.

 

Eks: ZF GA6HP26Z som finnes i en del forskjellige BMW'r. Den er en utvikling av BMW i samarbeid med verdensledende ZF.

 

Den tåler litt forskjellig alt etter hvilken modell den finnes i. Der vil jeg tro det går på materialkvalitet på tannhjul og diverse andre komponenter. Kassen så å si er identisk.

 

post-62313-0-90275300-1396877827_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lock-up (hvor impeller og rotor) er i samme hastighet:

 

De forskjellige modellene har en del forskjellige programmer og betingelser for lock up, blant annet at girkasseoljen må være over 35 grader etc....Bildene nedenfor gjelder E65/66 f.o.m 11/2001. Men denne girkassen finnes og i E61 535d dog med sikkert egen tuning

 

Les litt om det her:

 

post-62313-0-85698800-1396879382_thumb.j

 

post-62313-0-88539400-1396879400_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, lurte på om det var litt hjelp og få her.

 

Jeg har en Opel Omega som er ombygget til en m57b30. en 3.0DTI.

Bilen er en orginal 2.5 DTI, BMW motor, samme motor i bunn og grunn.

 

Var ute og kjørte her i går, bilen gikk helt fint, (har vært litt variabelt ladetrykk) noen ganger går den bra noen ganger i fult så bra, ( mulig deffekt LMM ) leste jeg meg til o går takket være infoen din. Så har bestilt en ny nå. 

 

Sitter en Ebay chip box på den, ( bilen ryker endel ) Kan være pga denne tenkte jeg.

 

Men i går stå kjøre bilen helt fint, Så døde den bare plutslig. Skjekket alle sikkringer osv, alt er bra. tok av slangen ut fra Diesel filtret og en kompis tro på startern. Da sprutet det ut diesel. 

 

Kan det være høytrykkpumpa som ga seg uten forvarsel? Var ingen ulyder eller ingen ting, bare døde.

 

mvh Sæther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den døde, og vil ikke starte igjen? Lese feilminne vil nok spare deg for mye tid og penger. Det kan være flere ting, og det blir liksom litt gjetning om vi skal mene noe uten å ha sett feilkoder eller på bilen.

Ellers så er et heftig tips å bli kvitt boksen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den døde, under kjøring, og når jeg prøvde og starte den igjen, gikk den bare på startern, kommer diesel ut fra diesel filtret når jeg dro på startern, ingen sikringer har gått, hva tror du det kan være? Du skerv det kunne være flere ting? Tusen takk for svar :D

Diagnose apperattet er av typen wow, Og kunne ikke hente så my infomarsjon fra det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...