Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror du misser poenget her, og det trenger ikke å koste 3 lapper. Les diagnosetråden.

Si vi har 3 potensielle syndere, så når du bytter den første, og det var feil, så hadde du allerede spart inn pengene på en diagnose.

"Formeningen" om hva det kan være står stort sett på side 1. Om dette ikke er nok for deg å fastslå hva som er galt, så skal vi hjelpe deg, men da er det lurt å ha feilkoder, da ingen har ei magisk kule å se gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar igjen vil jeg først si.

 

Forstår at en diagnose er dette første man gjør. Men da må bilen fraktes et godt stykke til et verksted, Det koster penger å tid, Så koster diagnose tid å penger

Jeg har delemotor stående her en , så har de 2 av det meste av komponentene på motoren.

 

Derfor lurer jeg på hva det første du hadde byttet eventuelt, hvordan du hadde gått frem? Jeg har dessverre ikke mye peiling på diesel motor, common rail. Da dette er min første Diesel, Men har har lært en god del allerede.

 

Leste at du skrev det var fy fy og teste om det kom diesel etter høytrykk pumpa pga høyt trykk, 180 bar. Er det noen mulighet ellers for å teste dette?

 

Setter stor pris på at du tar deg tid til og hjelpe meg.

 

Mvh Sæther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan jeg skal si det på en annen måte. Det du kan teste selv uten utstyr står på første side, dersom du fremdeles ikke har funnet en løsning så trenger du mer utstyr.

Dersom du har to av alt, prøv å bytte kam sensor.

For øvrig m57d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deffekt kamsensor kan gjøre så motoren kutter ut i fart? takk for info, ja beklager skrivefeil på motorkode.

 

Da skal jeg prøve og bytte den i morgen, takk for tipset :D

 

Men kan jeg løsne litt på mutter på railen for og se om det kommer diesel opp ved skinning av motor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den døde, under kjøring, og når jeg prøvde og starte den igjen, gikk den bare på startern, kommer diesel ut fra diesel filtret når jeg dro på startern, ingen sikringer har gått, hva tror du det kan være? Du skerv det kunne være flere ting? Tusen takk for svar :D

Diagnose apperattet er av typen wow, Og kunne ikke hente så my infomarsjon fra det

var det bra sprut ut eller var akkurat som det pipla ut? skal være rimelig bra øs ut der.

som sagt ordentlig diagnose hjelper mykje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel, dette er poenget mitt. Hva er konklusjonen om det ikke gjør det? Retorisk.

Poenget er at det heller ikke gir deg noe konkret svar på hva som er feil. 7

Capri: Oi, problemstilling jeg aldri har tenkt på egentlig. Tipper dette går på canbus i e38/39/46.. Nei, ikke noe godt svar dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, veit at dette går via canbus på org ledningsmatte.

får finne meg eit potmeter og teste med forskjellig spenning på 34en. vanntemp og turteller blir neste issue da.

Har TD signal ut fra ecu og turteller skal ha TD signal men blir feil verdier (turteller stuck på 1500rpm og stiger ca250 rpm mellom full gass og tomgang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E90 325D, 330D, 335D.

Mye forskjell på disse motorene? og generelt bilene?

Og hvor mye er "bra" og tune disse med tanke på varighet?

Har 325D selv som er tunet til 250hk, men kunne tenkt meg mer futt i den :)

Er det mye å hente på turbobytte? eller må andre ting til også? Hva mener dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E90 325D, 330D, 335D.

Mye forskjell på disse motorene? og generelt bilene?

Og hvor mye er "bra" og tune disse med tanke på varighet?

Har 325D selv som er tunet til 250hk, men kunne tenkt meg mer futt i den :)

Er det mye å hente på turbobytte? eller må andre ting til også? Hva mener dere? :)

 

Kommer litt an på årsmodellen. Det var M57 motoren i de fram til 2008. Etter det kom N57 som er en videre utvikling ift M57. Mye lik teknologi som i N47

 

En av de store forskjellene er vel som i N47 er at de er støpt i en alu-legering med spesielt lysbueherdede sylindervegger som er unikt.

 

Bilene er veldig like som er kostnadsbesparende for BMW, største forskjell er volum, girkasseinnmat, programmering, bremser (335d), hjullager (335d), biturbo (335d), og anre "småting" om du kan kalle det det.

 

Forskjellige tunere vil sikkert kunne tilby deg mye rart og det enkleste er vel re-map/chipping hvor jeg antar at det oftest er snakk om økt injeksjon av dieselmengde.

 

Turbobytte er vel fullt mulig vil jeg tro men også øke ladetrykket med den du har men der vil jeg tro levetiden på turbolageret vil bli noe redusert.

 

Hvis det er N57 du har vil jeg tro du kan fjerne EGR og partikkelfilter for å få motoren til å puste bedre.

 

Men en profesjonell tuner vil kunne sikkert svare deg bedre på dette enn meg. Men det er verdt å huske et par ting jeg gir deg tips om:

 

 

1. Det er ofte irriterende å se tunere tilby all slags tuning for heftige gamp fra motor men få tilbyr og anbefaller oppgradering av bremser for å kunne takle den økte energien de kan bli utsatt for. Det er en grunn til at skiver på motorsterke biler har diameter på mer enn 300 mm og ved en økt motorkraft burde bremser følge med deretter

 

2. Mye meninger ute og går om girkasser. Vel det ene er girkasse som har sin maks grense for dreiemoment den kan overføre (for å garantere en gitt levetid) og det andre er clutch ved manuell

 

Alt i alt kommer det an på behov og kjørestil. Har man virkelig behov for mer hvis man kjører en 3-serie med 250 gamp? I tyskland med motorvei ja men i Norge? :)

 

Som min gamle bestefar sa det: Når eg kjører er eg ikkje bekymret for hvilken galning som sitter bak mitt ratt. Eg er mer bekymra for han som kommer kjørende mot meg :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekt dikterer ikke bremser. Masse og hastighet gjør det.

Det er ikke forskjell på volum. 325d/330d/335d er alle 3 litere.

m57n2 har også alu blokk. Den har også like fult egr og part filter.

Nå som det er presisert så har vi steg 1 - 4 til 325d. Fra 250hk til 330-350hk.

TRF Steg 2 er meget populært på disse, og vil gi 265hk (+), og part filter fjernes. Viktigst av alt er et mye lengre register.

Og til Sanjin, vi har også PFC bremser og Intrax understell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...