Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Husker vi så vidt har prata om dette før. Men har du mulighet til å logge følgende:

Turtall (som en ref)

MAF - kg/h eller mg/str

Ønsket ladetrykk (mbar)

Faktisk ladetrykk (mbar)

VNT pos (%)

Ønsket innsp mengde (mg/str)

Faktisk innspr mengde (mg/str)

Ønsket railtrykk (bar)

Faktisk railtrykk (bar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom det meste av det som står i denne fantastiske tråden. Tusen takk til Terje - TRF Racing. :)

 

Det jeg synes mangler i denne tråden er at medlemmer ikke kan skrive inn svar og problemløsning på bilene sine.

Ikke bare spørre og få tips om hva det kan være men også sende inn hvordan det løste seg for den enkelte. Blir lett for nye brukere å spørre på nytt om det samme spm/problem ved en senere anledning. Helt unødvendig.......

 

Jeg er ikke den største skribenten på bimmers og skal heller ikke rope ut så mye, men ville bare si min mening om dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine ord og gode innspill :)

Medlemmene er naturligvis mer enn velokmmme til å poste slike tilbakemeldinger, det vil bare tjene tråden det. Jeg synesdig det er viltig at man alltid angriper et problem med riktig mindset og måte å tenke på ift riktig diagnose, derfor vil jeg ikke poste "1001 problemer og svar" i første tråd. Mem det er altså viktig at mam legger inn løsninger i tråden, og ikke bare spørsmål, der er vi helt enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi så vidt har prata om dette før. Men har du mulighet til å logge følgende:

Turtall (som en ref)

MAF - kg/h eller mg/str

Ønsket ladetrykk (mbar)

Faktisk ladetrykk (mbar)

VNT pos (%)

Ønsket innsp mengde (mg/str)

Faktisk innspr mengde (mg/str)

Ønsket railtrykk (bar)

Faktisk railtrykk (bar)

 

Har ikke tilgang på utstyr som logger, får kun lest av realtime på jobben til en mekanikerkompis. 

Gjorde dette tidligere i sommer men husker ikke mer av tallene enn at vi begge syns det var mye trykk tidlig, men referansen visste vi jo ikke.. 

Den kakler seriøst mye når den er i fuskemodus, mellom 2 og 3k rpm, hvis det kan være en indikasjon på noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser man det?

Nei jeg mente bare at det sikkert stemte hvis selger hevder det men når jeg Googler litt så er det mye som tyder på at denne motoren fra en 2001 730D har 193hk akkurat som 530D fra 2001 har. Uansett 193 eller 197 betyr ingenting. 

 

Dysene du skal ha har delenummer 13537785573 ifølge www.realoem.com men du finner sikkert andre som passer også. 

 

http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=GE61&mospid=47510&btnr=13_0802&hg=13&fg=15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom det meste av det som står i denne fantastiske tråden. Tusen takk til Terje - TRF Racing. :)

 

Det jeg synes mangler i denne tråden er at medlemmer ikke kan skrive inn svar og problemløsning på bilene sine.

Ikke bare spørre og få tips om hva det kan være men også sende inn hvordan det løste seg for den enkelte. Blir lett for nye brukere å spørre på nytt om det samme spm/problem ved en senere anledning. Helt unødvendig.......

 

Jeg er ikke den største skribenten på bimmers og skal heller ikke rope ut så mye, men ville bare si min mening om dette. :)

 

Jeg er enig at for å få et fullverdig forum er det helt vesentlig at trådstarter/spørsmålstiller kommer tilbake i sin egen tråd med ei tilbakemelding når problemet er løst. I mange tilfeller skjer ikke dette. Jeg kan dog ikke helt se hva du mener som hindrer trådstarter i å gjøre dette?  

 

Jeg oppfatter slik oppførsel som en smule egoistisk når en entrer et gratis forum og mottar gratis hjelp fra en annen bruker så er det normal folkeskikk og komme med ei tilbakemelding og takke for hjelpen. Men det er kanske bare meg som er storforlangende eller gammeldags :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvasi, vurder bavariantechnic i eks entusiast versjon?

Det er mye som ikke er som det burde med det verktøyet, men jeg synes det er uunnværlig til logging og feilsøking. Det er ikke sikkert vi finner feilen der, men det er neste skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig at for å få et fullverdig forum er det helt vesentlig at trådstarter/spørsmålstiller kommer tilbake i sin egen tråd med ei tilbakemelding når problemet er løst. I mange tilfeller skjer ikke dette. Jeg kan dog ikke helt se hva du mener som hindrer trådstarter i å gjøre dette?  

 

Jeg oppfatter slik oppførsel som en smule egoistisk når en entrer et gratis forum og mottar gratis hjelp fra en annen bruker så er det normal folkeskikk og komme med ei tilbakemelding og takke for hjelpen. Men det er kanske bare meg som er storforlangende eller gammeldags :smile:

 

Var sikkert ikke ment egoistisk dette. Problemet er vel like mye denne typen forums format? Det er ikke lett å linke diskusjoner/innlegg basert på IP.Board i en tråd som har 100-vis av posts...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er enig i at det lett blir uoversiktlig i lange tråder men det går jo ann å f.eks poste det som et svar på sitt eget innlegg selv om det ikke er optimalt. 

 

Når jeg skrev egoistisk så mente jeg på generelt grunnlag for en finner det like mye i korte tråder hvor trådstarter får hjelp men likevel bare forsvinner fra sin egen tråd uten noen form for tilbakemelding. At et problem får en form for konklusjon er jo helt vesentlig for senere søk i forumet eller Google og ikke særlig mye forlangt spør du meg. 

At det er verre å få til på en oversiktlig måte på en så stor tråd som dieseltråden er jeg enig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huh? Hpi støttet runes forespørsel tror jeg, men mente at det (som jeg også sier) ikke er noen begrensning i denne tråden på å presentere løsninger (tvert om). Videre sier han at han synes det er "ufint" av brukere å spørre og få hjelp, men ikke gidde å si takk og komme tilbake med hvordan det gikk og hva løsningen var.

Dog, jeg vil igjen presisre, "bilen min går dårlig" senere kommer løsningen "vi bytta EGR så ble alt bra". Dette mener jeg er på kanten til å være uheldig informasjon å dra frem noe mer enn at det ligger inne i tråden her, da dette på ingen måte er fasit svar for alle som har en bil som går dårlig. Det er litt av poenget med å forklare systemene på første side, så man jobber seg frem til riktig konklusjon. Gjetting og tilfeldigheter hører hjemme i andre tråder enn her for å si det sånn.

Hpi kom meg i forkjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvasi, vurder bavariantechnic i eks entusiast versjon?

Det er mye som ikke er som det burde med det verktøyet, men jeg synes det er uunnværlig til logging og feilsøking. Det er ikke sikkert vi finner feilen der, men det er neste skritt.

 

Får vel finne frem sjekkheftet og investere tenker jeg.

 

Vet du btw om det finnes en oversikt over hva originale verdier på div skal være noen plass?

Vært på bmwsjappa her og spurt etter det flere ganger og de lover meg alltid å sende det på mail straks, men den kommer aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å svare på "hva originale verdier skal være", for det er jo helt avhengig av akkurat hva som foregår med motoren. Det er derfor man har "forespurt" verdi, og "faktisk" verdi i slike programmer. Hvis alt stemmer mellom de, så pleier jeg å sammenligne "forespurt" verdi, men funksjonene i software for å sjekke for ecu tar "forespurt verdi" ifra, og hvorfor.

Den entusiast versjonen (vin låst, 3 biler tror jeg) mener jeg å huske at er ganske rimelig.

Det kan være litt jobb å finne riktig "ecu" når du skal logge, det er ikke alltid bavtech saken er enig med det som er riktig. Men jeg burker det som sagt hele tiden, selv om jeg river meg litt i håret.

Det er ikke sikkert at vi greier å finne feilen fordiom bare så det er sagt, men det er den eneste riktig enden å begynne i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå satt på mekanisk diesel pumpe , som jeg har fortalt om i prosjektet jeg har i signaturen min.

 

det er en m51D25 motor 

 

 

får ikke ruset mer enn 2200 rpm ....

 

turbo og innsug er ikke koblet til ...

 

har det noe å si ? skal vel få ruset den fordet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå satt på mekanisk diesel pumpe , som jeg har fortalt om i prosjektet jeg har i signaturen min.

 

det er en m51D25 motor 

 

 

får ikke ruset mer enn 2200 rpm ....

 

turbo og innsug er ikke koblet til ...

 

har det noe å si ? skal vel få ruset den fordet 

 

ingen som har noe å si på denne ? 

 

 

når motoren står på " død punkt " 

svinghjulet er låst , og kammen står den veien som ark jeg har skrevet ut fra nettet sier . da står pumpen ca på klokken 13 , altså halvmånen på akselen.

 

 

Satt den nye pumpen også inn i samme hull , men hvordan vet jeg at pumpen er riktig ? 1 runde på pumpen er vel ikke 1 runde på motoren ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...