Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

EspenM3, TRF oppgraderingsturbo, slik som eks HPi her på forumet har (han har en tråd med litt bilder). Den er dog noe kostbar. Er du kjapp kan jeg ta den med på neste parti med tuboer som kommer, da er det mulig du kan spare noe.

Når det gjelder downpipe så er det sikkert litt vanskelig å ta det jeg sier som noe objektivt all den tid jeg selger et produkt selv, men det er en grunn til at jeg har fått lagd disse. Den som de fleste monterer (går ikke inn på firmanavn her) er for kort, ganske mye for kort. Det er ikke min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte bilen i sommer  for 60 000 kr og har alle rede brukt 40 000 kr på reperasjoner og feilsøkninger.. så ikke si at det er min feil.

 

trur heller feilen ligger at de fleste mekanikere på verksteder er ute etter penger til folk og ikke og finne feilen på bilen.som de faktisk får betalt for og gjøre.

eller alt for lite mekaniske kunnskaper akuratt som meg. hehe det eneste svaret jeg fikk i fra bmw verkstedet var at de desverre ikke kunne finne feilen, men jeg måtte gjærne komme tilbake. og siden det har jeg vert der 4 ganger og for hver gang koster det meg 5 000 kr. uten at de finner noen ting ut. dette var i kr.sand har vert i stavanger på bmw verkstedet og fikk samme svar , at de ikke kunne finne feilen siden det ikke var noen feilkode. de søkte i flere timer men kunne ikke se feilen.

har også vert på toyota og opel. der kunne de ingen ting og måtte ringe til bmw i kr.sand for og spørre. så ikke si at det står på at jeg ikke vill betale eller finne feilen.

 

men hvist mine komentarer plager deg så jævelig så ike les de da!!!  enkelt og greit !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener heller ikke og være frekk. men blir gal i hode av denne bilen  :)

 

har bestilt en ny turbo også i fra tyskland for 5000 kr. men er jo litt vanskelig og få ting bytta når ingen verksted kan gi men noen konkret svar hva som er gale så jeg kan bestille. koster 6 lapper for og få den bytta.. så hvist det ikke er turboen heller så vet ikke jeg. derfor lurte jeg på om turboen kunne være gåen etter det jeg beskriver. for hvist ikke så er det lite vits og bruke penger på og bytte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilde av nevnte turbo og downpipe, jeg kjørte først med downpipe fra Ecotune før jeg bytta til TRF. TRF downpipe er overlegen både når det gjelder finish og passform. 

 

 

TRF Turbo steg 4 E39

 

TRF Downpipe E39

 
Gammel turbo og downpipe
 

Original turbo og Ecotune downpipe

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener heller ikke og være frekk. men blir gal i hode av denne bilen :)

har bestilt en ny turbo også i fra tyskland for 5000 kr. men er jo litt vanskelig og få ting bytta når ingen verksted kan gi men noen konkret svar hva som er gale så jeg kan bestille. koster 6 lapper for og få den bytta.. så hvist det ikke er turboen heller så vet ikke jeg. derfor lurte jeg på om turboen kunne være gåen etter det jeg beskriver. for hvist ikke så er det lite vits og bruke penger på og bytte den.

Ingen er synsk. Turboen må inspiseres, og det er bare tull at ingen verksted kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja ingen grunn til og være frekk.

 

litt vanskelig når jeg har veldig liye kunnskap om bil og turbo. og siden verksteder tydelig vis har like mye kunnskap som meg så er det enda verre for meg og finne feilen selv.

 

vet at turboen har begynt og lade seint. før ladet den veldig tidlig nå må jeg øve 3000 omr før den begynner og merkes litt. og at den har begynt og lekke en go del.

 

og når jeg skriver ( pleez ) så mener jeg at jeg er desperat etter hjelp og kunnskap i fra folk her. siden bmw verkstedet ikke finner feilen. og jeg ikke vet hva jeg skal gjøre mere.

 

men beklager hvist det plagte deg eller noen andre her !!

 

og jeg har lest vær eneste side på dette forumet men blir ikke noe klokere på mitt problem.

 

 

Hei

Min hadde samme problem når jeg kjøpte min (01 530dat) måtte over 3000 før det gikk unna, det viste seg å vere den trykksenoren på bak siden av innsuget, den var helt tett av koks o annen lort. tok av den og renset den, monterte så var draget til bake der det skal være på 1700rpm og oppover. vet ikke om du har sjekket dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

jaja ingen grunn til og være frekk.

 

litt vanskelig når jeg har veldig liye kunnskap om bil og turbo. og siden verksteder tydelig vis har like mye kunnskap som meg så er det enda verre for meg og finne feilen selv.

 

vet at turboen har begynt og lade seint. før ladet den veldig tidlig nå må jeg øve 3000 omr før den begynner og merkes litt. og at den har begynt og lekke en go del.

 

og når jeg skriver ( pleez ) så mener jeg at jeg er desperat etter hjelp og kunnskap i fra folk her. siden bmw verkstedet ikke finner feilen. og jeg ikke vet hva jeg skal gjøre mere.

 

men beklager hvist det plagte deg eller noen andre her !!

 

og jeg har lest vær eneste side på dette forumet men blir ikke noe klokere på mitt problem.

 

 

Hei

Min hadde samme problem når jeg kjøpte min (01 530dat) måtte over 3000 før det gikk unna, det viste seg å vere den trykksenoren på bak siden av innsuget, den var helt tett av koks o annen lort. tok av den og renset den, monterte så var draget til bake der det skal være på 1700rpm og oppover. vet ikke om du har sjekket dette. 

 

ok. det kan være samme feil hos meg også. har sett etter den sensoren men finner den ikke.. kunne du tatt en bilde av den hvor den ligger og hvordan den ser ut siden jeg ikke er flink med bil. så hadde jeg satt utrulig stor pris på det. takk  for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. det kan være samme feil hos meg også. har sett etter den sensoren men finner den ikke.. kunne du tatt en bilde av den hvor den ligger og hvordan den ser ut siden jeg ikke er flink med bil. så hadde jeg satt utrulig stor pris på det. takk  for tips

Visst du ikke er flink med bil får du sette det bort til noen som kan det.

 

Sensoren:

 m8y7QUO6QodcMs8MQA-m5OA.jpg

Sitter her:

 

IMG_1723.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tatt diagnose på bilen får jeg opp 3 feilkoder, og da lurer jeg på følgende:

1. Luftmassemåler. Denne må vel da byttes, men hvilke symptomer får man når LMM er gåen?

2. Glødeplugg nr 3 er gåen. Har byttet denne, men byttet nr 3 forfra. Er dette rett, eller begynner man bakfra?

3. Dieselfilter. Dette har jeg også byttet, men feilkoden på at det må byttes kommer fortsatt opp.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LES! første side. TENK, før man spør.

Feilkoder sier normalt ikke noe om en defekt komponent, men om et konkret symptom. I ditt tilfelle:

1) Du mangler (eller har for mye, det må du lese av feilkoden) luft. Da kan det være at dette faktisk stemmer (manglende ladetrykk, evt stengt egr osv), eller at det er en sensorfeil (maf).

2) Man teller forfra.

3) Den sier i praksis at du har for lavt matetrykk. Dersom filteret er ok, må feilen ligge et annet steg (matepumpe, for høy indre lekkasje i dyser osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda en liten case! Jeg har byttet begge termostatene, men det ser fortsatt ut som at den ikke når normal driftstemp. Lå på 68-69 grader i dag ved 2 grader ute.

Og en liten ting til. Jeg har tilgang til inpa, og da lurer på hvor man sjekker feil ved maf og matetrykk som trf refererte til. Hva er normale verdier osv. Det er jo enkelt å ta en diagnose, men det blir straks værre når man må gå dypere i materiet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matetrykk skal være rundt 4 bar på tomgang og gjerne rundt 3.5 bar ved belastning.  Faller du nedover mot 3 og gjerne enda lenger er det noe galt. 

 

Edit: Ser nå at du har en E60 525D? Hvilket matetrykk denne skal ha vet jeg ikke. 

 

 

De andre verdiene er ikke statiske men Inpa viser hva den forventer og hva den faktisk måler. Du må lete etter avvik mellom disse i første omgang. 

 

Dette gjelder både luftmengde, ladetrykk og railtrykk.   "Soll" og "ist" er de 2 du leter etter, oversatt til norsk betyr det noe slik som  "skal" og "er" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...