Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ikke sikkert at du trenger å bli fryktelig bekymret, det er umulig å vite om software er noenlunde ok uten å se på den.

Totalt fravær av feilkoder er ikke alltid et bra tegn det heller, for det er som oftest disse filene det er "juksa" mest i.

edit: for å presisere litt mer.

EDC17 har ganske omfattende "selvovervåking". Det betyr at en del av feilkodene relatert til dette ikke nødvendigvis betyr så mye rent motorteknisk, men at ecu merker at noen har tukla. Jeg har selv slitt med noen slike før, og sammenlignet med "helt feilkodefri" tuning fra andre leverandører så leverte vi fortsatt et helt overlegent produkt. Det er mitt syn på saken. Så jobber man alltid for å unngå slike.

Jeg har selv ikke vært borti de du lister opp der (4cf3 er dog vanlig ved fjerning av dpf), så vet ikke helt hva som er gjort og ikke. Det kan naturligvis også være helt katastrofalt dårlig arbeid.

Videre så bør naturligvis leverandør tilby å ordne opp. For min egen del så er det flere av mine produkter som har blitt ytterligere justert over årene, og kunder blir da naturligvis tilbudt å oppdatere til siste SW.

Dette gjalt n47d20.

Endret av kurt85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suselyd høres ut som noe som ikke skal være der ja, typisk når noe lekker. Jeg har en periode hatt noe jaging på tomgang. Bytta reguleringsventilen på HT pumpe og det hjalp endel men når jeg har hatt et skikkelig  drag så begynner det igjen og da gir det seg ikke på ei god stund. Lurer på om HT pumpe snart står for tur hos meg. 

Sammenligna susinga med en annen tilsvarende motor, og det er en viss susing der også, men ikke like kraftig kanskje..

 

Det var nok mitt bilde. Jeg hadde vel tilsvarende problemer som deg og kom til slutt frem til at enten høytrykkspumpa eller regulatoren bakpå den måtte være problemet. Jeg byttet regulatoren og alt var i orden :) Ikke så veldig dyr del, men fortsatt ikke deler man kaster rundt seg for å feilsøke.

Tok ut ventilen istad og fikk et snev av håp. Den hvite plastskiva/ringen som sitter innenfor O-ringen var liksom "smurt" innover på akslingen/tappen. Så at det var noe slitemerker på tappen også, men det var det på den jeg hadde lånt meg også så er tydelig av det er noe som skjer.

Bytta den uansett, men merka ingen forskjell. Mistenker at det er noe inni pumpa som ikke klarer å holde på trykket, siden suselyden er såppas tydelig.

 

Klemte igjenn returen ved returventilen også, da har jeg ca 4 bar på klokka på tomgang, men det synker raskt ned igjenn til under 2.5 så fort jeg begynner å kjøre. Siden problemet vedvarte gadd jeg ikke begynne å bytte denne ventilen, ettersom det var resultatløst å strupe 100%.

Prøver å få fatt i ei brukt pumpe for å se om det løser seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har en 2002 BMW 320dat med 150hk. Sliter med at bilen går urent på tomgang samt fusker opp til 1000 omdreininger når man kjører igang. Merker ingenting når jeg kjører helt til jeg må stoppe opp helt i ett lyskryss. Da begynner den å fuske når den treffer under 1000 omdreininger. Hadde bilen for oljeskift på RATS på fredagen og bilen ble prøvekjørt. Mekanikeren som prøve kjørte bilen trodde det kunne være en dyse. Fikk lest ut feilkoder mens jeg var der. Fikk opp feil på EGR, men denne ble tatt av å renset for ca 6000 km siden. Men feilkoder dukker bare opp hvis den blir slettet. Har bestilt tunap dyserens for å teste dette. Er det noen som har noen tips? Kan det være EGRen som har låst seg i feil posisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har en 2002 BMW 320dat med 150hk. Sliter med at bilen går urent på tomgang samt fusker opp til 1000 omdreininger når man kjører igang. Merker ingenting når jeg kjører helt til jeg må stoppe opp helt i ett lyskryss. Da begynner den å fuske når den treffer under 1000 omdreininger. Hadde bilen for oljeskift på RATS på fredagen og bilen ble prøvekjørt. Mekanikeren som prøve kjørte bilen trodde det kunne være en dyse. Fikk lest ut feilkoder mens jeg var der. Fikk opp feil på EGR, men denne ble tatt av å renset for ca 6000 km siden. Men feilkoder dukker bare opp hvis den blir slettet. Har bestilt tunap dyserens for å teste dette. Er det noen som har noen tips? Kan det være EGRen som har låst seg i feil posisjon?

 

Jeg ville begynt med å kikke på egr, hvis den står åpen mer enn den skal så vill ikke motoren gå skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget noe idag. Har jo to dyser på bilen som lekker (tok av dekselet og så at dyse #1 fra fronten og #4 fra fronten var våte), og tenkte bare at det var et par dyser som ble litt våte og litt ekstra lukt, men oppdaget en ganske stor flekk på gulvet i garasjen idag. Har nå stått der mye da, men fortsatt. Var til og med på grusen ute siden jeg hadde stått der litt i dag. Skummelt.. Håper ikke det er noe veldig farlig. Skal nok en tur til Djwik og få tatt en titt på det på mandagen, så får se da. Hvor mye er det vanlig at en 525TDS slipper ut hvis det er to dyser som lekker? Og er det selve dysene som er gåene eller kan det være pakninger e.l.? Må kanskje bytte dysene uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er de? Er en eller annen slange med vev på som ser ut til å ha blitt klippet av. Stikker ut midt på siden av motoren (høyre side når jeg står foran) rett under innsuget. Kan det være den? Kan ta bilde om det er usikkert hva jeg snakker om :)

 

Edit: fant et bilde.

 

post-80101-0-70833800-1432231255_thumb.j

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...