Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Da har det blitt sagt at DPF burde kodes bort slik at ikke bilen tror at du har DPF og forsøker regenerering og dermed sprøyter inn for mye diesel.

Nå vet ikke jeg om dette stemmer, men flere jeg kjenner har bare tatt bort DPF og kjørt med det slik uten problemer, men det gjaldt Mercedes av typen W211 og veldig ny sprinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig lurer på da, noe jeg også har spurt/skrevet om noen poster tidligere, er:

Hvis jeg kobler ut EGR = feilkode = motorlampe = DDE vil ikke kjøre periodisk regenerering.

Da skal det vel i teorien bare være å ta bort DPF også for bilen vil vel ikke kjøre regenerering så lenge det ligger feilkode på EGR?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja motorlampen skal jo egentlig lyse hele tiden da. 

Men for tiden så har jeg det motsatte problemet. Motorlampen lyser ikke i det hele tatt når den burde ha lyst ved feil. Den lyser under lampetest ved oppstart da.

lurer på om det kan være noe feil med kommunikasjon mellom DDE og instrumentpanel.

Så jeg kjører for tiden diagnose test så ofte jeg kan på denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har frustrasjonen festet seg skikkelig, og jeg må derfor ærbødigst be om kvalifserte forslag til hva som kan være feil med motoren min...

Bilen: -07, E61 520d automat, M47

Saken: Etter kjøp av bilen har jeg registrert vibrasjon i motoren som har forårsaket "skranglelyd/ressonanslyd" i bilen på tomgang og lave turtall. Dette har gradvis blitt værre, men har fremkommet med varierende styrke - uten mønster som kan indikere årsak. Jeg opplever også varierende gassrespons, treg når vibrasjonen er fremtredende og effekten kommer plutselig og "voldsomt". 

Jeg registrerte for litt siden at en vakuumslange som går til styringen av swirl-flaps var røket, og har gjort følgende; Byttet vakuumslanger til og fra de to ventilene som er festet til innsugsmanifold, til vakuumklokke på egr-ventil og ventil festet ved oljefilter (vet ikke hva disse ventilene heter), samt til ventil ved venstre motorfeste. Trykksensor i innsug renset, egr og gass-spjeld renset etter beste evne (ble ganske bra), swir-flaps/stag/valuumklokke erstattet med blendeplugger og vakuumslangen til dette er blendet. Nye pakninger på innsug og mellom egr og gass-spjeld, og alt montert tilbake på plass.

Etter dette har gass-responsen blitt mye bedre, men vibrasjonen er der fremdeles om enn noe svakere og mindre fremtredende enn tidligere...(jeg innbiller meg at det kan høres på samme måte som om et motorfeste har slakk?) Har nå sletter feilkoder og lest av på nytt med appen "Carly" da får jeg følgende koder:

004332 Rail pressure valve

0043E2 Throttle valve actuator

003F01 Boost pressure sensor

0041AB Boost pressure sensor

 

Håper noen kan gi meg noen råd på veien, så dette ikke er siste sesong med egen BMW...

-takk på forhånd!

(Om det betyr noe; før jeg overtok bilen, er turbo og vibrasjonsdemper byttet)

Endret av Merce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ingen som har erfart noe tilsvarende og funnet feilen? Utrolig irriterende med skranglelyd og vibrasjon på lavt turtall (- 1100-1200 rpm)

Kan det være slik at feilkodene kan være relatert til vakuum-problematikk? I så tilfelle kan jeg jobbe meg videre til begge motorfester (mest nærliggende da de fleste andre slanger er byttet), men tenker at det er unødvendig å kjøpe inn deler og sette i gang en slik jobb som best gjøres på bukk dersom det er åpenbart at dette ikke fikser problemet.

 

Setter stor pris på andres vurdering.

 

Endret av Merce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil gjerne hjelpe deg, og jeg skal se mer på hva du skriver i ledig tid.

Men. Å "bumpe" eget spørsmål etter knapt et døgn, samt sitere seg selv når du har første innlegg under UTGÅR (!) i denne tråden (og stort sett i forumet ellers også). Vennligst be en moderator om å fjerne det, samt mitt innlegg.

 

(årsak: tråden blir enda mer uleselig for andre, og det blir mye "tomt" innhold per side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Til Merce

Min erfaring med andre sine m47 motorer (og min første m47 bil som jeg har hatt i 2 mnd) er at disse motorene rister mye ved tomgang og lave turtall. Min e39 520d rister så mye at hvis du legger en finger på rattet ved tomgang, så dirrer denne og ligger ikke nedpå rattet nesten. Flex røret på eksosen er en slitedel på m47 pga all vibrasjonen. Min er byttet før jeg kjøpte den og 2 andre jeg kjenner med e39 og e46 m47 har byttet sine. Videre kan man sjekke motorfester som sikkert har tatt litt bank over noen år. Min er snart gått 300.000 km og jeg tenker å bytte både motorfester og girkassefester. Min er i tillegg manuell, så det kan også være dobbelmassesvinghjulet som begynner å trøble.

Uansett, m47 vibrerer og rister. Det kommer til slutt støy fra inni dashbordet man ikke finner helt utav, eller andre plasser på bilen. Også på min. Derfor er det viktig at ingen deksler, plater o.l ligger løst. Slik er det bare, men det er ikke noe farlig. Ville anbefalt å kontrollert motorfester og deretter sett hva som er "normalt".

I fart og over 1400 omdreininger går disse like fint som alle andre motorer :)

Håper dette ga litt svar hvertfall!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

@Evopower

Om du ikke har skiftet motorfester på 300kkm så er du på overtid som bare det. De burde nok vært skiftet på nærmere 200kkm egentlig. 

Kjøpte nettopp bilen, så kan godt være de er byttet både 1 og 2 ganger. Desverre er ikke dokumentasjonen god nok. Men å bytte dem er aldri feil, da vet man hvertfall det for sin egen del. Men jeg har aldri måttet byttet motorfester på noen bil før. Så at det er normalt på en m47 å måtte bytte før 200k sier vel mer om hvor mye disse motorene vibrerer enn noe annet. En hiace 2.4d går 700k på samme motorfestene til sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower

Min erfaring er at de absolutt må byttes på ca 200kkm eller der omkring. M47 vibrerer en hel del ja...

Men jeg er ikke enig i at Hiace 2,4d går 700kkm på samme motorfester, men igjen en slik motor vibrerer så mye at man kanskje ikke merker noen forskjell med eller uten motorfester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...