Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Nei, alt (spes kontaktflate ned i toppen) skal være gullende rent. Jeg ville nok prøvd uten verktøy først, er ikke så mye arbeid.

Dysebyttet gikk greit, takk for tipsene :)

Har lenge hatt det problemet at bilen av og til bare ikke vil starte, venter jeg 10 min og prøver igjenn så starter den som bare det. av og til synes jeg også den drar ganske dårlig (spesielt på lave turtall).

Vet nå at dysene er ok, har skiftet pumpa i tanken og under setet, slår seg fremdeles vrang en gang i blandt. Eneste feilkoden jeg har lest ut er Memoryfeil på en omdreiningsføler i motor, vet jo at kamakselføleren kan forårsake tungstarthet og effekttap på m57 motoren, så den skifter jeg imorgen og håper det ordner seg da.

Er det noen flere ting som kan forårsake disse små problemene ? LMM kan vel være en mulighet, men da skulle det vel strengt tatt lagt i feilminnet? Høytrykkspumpa kan man vel utelukke siden dette skjer så skjeldent og periodisk.

Er det andre følere på denne motoren som kan skape plunder og kan være greit og ha skiftet? Omdreiningsfølere, railtrykkføler, osv? Er vel ikke noe lambda på m57 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF

Jeg har nylig montert sånt decat rør på min 320d 04.

Vurderer å få fjernet midtre kat også.

Fikk bilen mappet hos ESS for tre år siden til 185hk 430nm. Burde jeg fått mappet den på nytt nå som jeg har montert dette? Vurderer å få gjort det uansett for å hente ut det lille ekstra.

Hva er din pris, og hk, nm for steg 2 på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollet: kam føler kan skape slikt trøbbel ja. Når det gjelder MAF/LMM får du normalt ikke feilkode på denne, denne må "leses ut" for å kontrollere den. Railtrykksføler er dyr, så jeg ville begynt med det du vet at kan være feil. Ikke lambda på m57 nei.

Svendis; sender deg en pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for sist :)

penger ja, men ikke så mye :) sikter på 8500 ink mva!! det er omtrent det mange tar kun for vanlig programmering, og som kjent inneholder denne steg 2 pakken ganske mye mer enn bare selve tuningen :)

8500,- er litt mer levelig enn 10000,-'Men siden man erstatter katalysatoren, trenger man å montere katalysator før PKK? Det blir vel for høye avgass verider om ikke ellers? Og hvordan er det med støynivå av eksosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otis; ja prøver å holde prisen så lav, hvertfall som en intro av produktet.

Når det gjelder eu/pkk så er det ikke noe å bekymre seg over, fordi; a) den går lett gjennom avgasstesten uten kat, B) det er ikke et kontrollpunkt om bilen har kat eller ikke, og c) det er vanskelig å se om katen er fjerna eller ikke før en begynner å demontere deksler, hvilket ikke gjøres.

Støynivå, de med gode ører vil høre en liten forskjell i lyden,men det er lite. Mange sier de ikke hører forskjell i det hele tatt.

e46diesel, dette skal vi få ordna, prøver å sende deg en pm i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Først av alt, mange takk for en svært nyttig tråd for en førstegangseier av BMW. :)

Jeg håper fremdeles egentlig at jeg ikke har noe problem ennå, men jeg er såpass usikker at jeg gjerne vil sjekke med dere.

Av og til når jeg starter bilen og giret kobles til, kommer det et ganske kraftig "klunk". Det er godt merkbart i bilen, og det er før jeg setter den i gir. Men det er ikke hver gang, av og til merkes ingenting i det hele tatt.

Har sjekket/byttet oljen i kassen (lekk ved bakre simring) og byttet hele filterdelen. Klunkingen var der både før og etter, ingen forskjell. Noen nevnte motorfeste, men det er sjekket ok.

Veivhusfilteret så ut som det ikke har vært byttet siden bilen var ny, men det er fikset nå.

I tillegg har jeg opplevd en resonanslyd på lavt turtall, da ved svakt pådrag som f.eks i en slakk oppoverbakke. Det er alltid kortvarig, ca 5 sekunder.

Kan dette ha noen sammenheng, og skyldes det noe som er løst?

Bilen er gjennomgått av NAF (penger jeg kunne spart meg) og av en trollmann på Jessheim, og de finner ikke noe galt.

Bilen er en 2007 525da LCI M-tech, M57TUD30, med BSR PPC3 trinn 1 uten sportsfilter. (Beklager TRF-Racing, det var før jeg så denne tråden. ;)

Den har gått 118000.

Edit: Må legge til at klunkelyden varierer fra nesten ikke merkbart til ganske kraftig (bevegelse i bilen), det er ikke enten eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål; kan eg fjerne "innvollene" i den bakerste potta (lydpotta/kat) uten at lyden blir for høg til en eu-godkjenning? og uten at utslippsverdien går opp for mye? isteden for å legge inn nye rørene tar eg heller å åpner den og tar ut isoleringa og sveiser igjen, slik at det ser ut som det er "orginalt". Har forresten supersports 4 rørs. Er en 520d E39. Veit at på en bensiner blir det gjerne for høyt, men på diesel skal det vel ikkje vere umulig å komme seg gjennom? Håper noken kunne gitt meg et kvikt svar, da eg skal montere i ettermiddag, og like greit å få gjort ditta før en innstallerer potta.

Takker på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

crazyer, takk for fine ord!

dette klunket, jeg forstod ikke helt når du mente dette forekom? når du setter den i gir men før? Uansett ville jeg sett over drivlinja (hardyskive, mellom lager, diff foring).

Denne resonanse er også vanskelig å si noe om uten å prøvd bilen selv. Men er flere som har rapportert om en form for vibrasjoner med denne tuningen.

520dd; den bakerste potta, men du har 4 rørs? satser på at du prater om senter katen? Denne kan du fjerne uten at det blir noe problemer ja. Forøvrig har jeg nå rørene til denne bilen inne (bilder en side eller to tidligere i tråden) som du var interessert i.

Bmweeee, feilen kom nok når du åpna lokket da antar jeg..? Dette SKAL DERE IKKE GJØRE (snakker nå til diy'ere som bare prøver seg frem). Sjekk at du har strøm til stoppventil, og sjekk at du monterte lokket riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, nå har da eg bare byttet pumpa, OG har ikke åpnet lokket på den, men virker til at magnetventilen ikke fungerer på denne pumpen..eller rett og slett ikke får strøm, er det noe slags sikring så gå på denne ventilen? står jo en sikring til "kraftstofpumpe" og den er ikke gåen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakerste potta eller kas ord eg skal bruke ja, rett før endestussene, er vel lydisolering inni denne? Lurer på om det går an å fjerne det så ligger inni der uten problem på eu-godkjenning. Og har "wannabe" 4 rørs , supersport sitt altså..

Såg du hadde fått de røra til å fjerne fremste kat ja, så bra ut! Leste en plass at prisen på steg 2 ville komme på ca 8500? Tar dessverre ikkje lappen før april, ellers er alt klart.. så kommer garantert en tur til våren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(føler eg maser mye men pytt)

Har nå sjekket magnetventil og den fungerer, MEN får ikke strøm, koblet på to kabler og hører den klikker, noe den ikke gjør når eg plugger i kontakten og vrir tenninga.

Tips?.. har sjekket sikringer men har denne noe eget relee..og hvor sitter det evnt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Snakket med en kar som har fått motorhavari på en 04 320d pga tull med de vakumstyrte spjelda inne i innsuget som årsak... Andre eiere av slike biler har vistnok fått fjernet disse spjeldene siden det har forekommet flere havari pga dette. (Koksing pga EGR-ventilen var vistnok medvirkende årsak....)

Jeg har selv en 00-mod 320d og lurer på om det er slike spjeld i innsuget på denne også?? (siden det er 136-hesteren kan det jo hende det ikke er på disse 8-[)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...