Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Snakket med en kar som har fått motorhavari på en 04 320d pga tull med de vakumstyrte spjelda inne i innsuget som årsak... Andre eiere av slike biler har vistnok fått fjernet disse spjeldene siden det har forekommet flere havari pga dette. (Koksing pga EGR-ventilen var vistnok medvirkende årsak....)

Jeg har selv en 00-mod 320d og lurer på om det er slike spjeld i innsuget på denne også?? (siden det er 136-hesteren kan det jo hende det ikke er på disse 8-[)

Du skal bare senke skuldrene for du har ikke "swirl flapsene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. :D

En annen ting;

For en tid tilbake rengjorde jeg EGR ventilen på min -00 302d, men ikke innsuget. Jeg husker at det var mye dritt i innsuget, men turte ikke å begynne å rengjøre, for hvis jeg ikke fikk ut alt var jeg redd for at "koksbiter" kunne løsne og komme inn i motoren.

Men har lest endel om folk som rengjør innsugsmanifoilen på bilen sin, og lurer da på hva de bruker som rengjøringsmiddel, hvordan de gjør det, og om det blir helt rent og trygt å kjøre med etterpå. Går vel ikke an å demontere selve innsuget, så må vel tømme middel inni for å løse opp??? hvilke middel er egnet til dette??? (tenker da på å unngå middel som kan skade innsuget...) Om noen har erfaringer eller vet om hvordan dette kan gjøres forsvarlig, har det vært fint å få tips..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen velger å demontere hele innsuget fra bilen og legger i et bad i en stamp med diesel i. Pakningene bør kanskje byttes etterpå. Men jeg vil tro at f.eks bremserens også virker fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rengjøring av innsug: spray på rikelig med pakningsfjerner, la det virke en stund og spyl igjennom med høytrykkspyler, gjerne med varmt vann. Gjør dette i to omganger og spyl alle veier, du skal da ha et rimelig rent innsug. Bytt ut EGR røret med et rør uten EGR så slipper du all skitten i innsuget. På en 136 hk motor så genereres ikke feilkode om EGR fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FritzP, har du lest første side?

det generes absolutt en feilkode, men du kan ikke se den med stort annet enn original tester, du får ikke lampe i dash, og den påvirker ikke fuel mappene, i motsetning til nyere biler med lambda.

Otis, ja du har helt rett.. burde vel egentlig bare gi opp, men ikke helt enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ;) Vet ikke om inpa får den med seg heller. Feilkoden er (som det står på første side) at luftmassen er for høy når egr er "åpen". Naturigvis, den får jo ikke åpne.

edit: leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

crazyer, takk for fine ord!

dette klunket, jeg forstod ikke helt når du mente dette forekom? når du setter den i gir men før? Uansett ville jeg sett over drivlinja (hardyskive, mellom lager, diff foring).

Denne resonanse er også vanskelig å si noe om uten å prøvd bilen selv. Men er flere som har rapportert om en form for vibrasjoner med denne tuningen.

Bilen står i Park når jeg starter den og klunket kommer uten at jeg har rørt girspaken.

Å sette den i gir gir ikke noe spesiel lyd og oppleves ikke unormalt.

Jeg har også oppdaget at den kan smelle ganske hardt inn etter at den har stått i Drive med bremsen inne, f.eks i et lyskryss. Det skjer da når jeg slipper bremsen og før jeg trår på gasspedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ;) Vet ikke om inpa får den med seg heller. Feilkoden er (som det står på første side) at luftmassen er for lav når egr er "åpen". Naturigvis, den får jo ikke åpne.

Det blir jo feil....Luftmassen (gjennom LMM) blir jo for høy når EGR egentlig skal være åpen, men er hindret som følge av bypas eller blendet vacuumslange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er endel snakk om EGR-ventilen og hvordan kan kobler ut denne eller plugger den.

Jeg har bare lest her på forumet hvordan folk velger å gjøre det og ut fra det tolker jeg det slik at det er bare å stenge for røra som er koblet til EGR-ventilen.

Istedet for å bruke 700kr på å kjøpe adapter eller å tette vakumslangene som jeg har lest forårsaker ulyd i vakumklokkene, valgte jeg å tette igjenn der ventilen og røra fra eksosen er sammenklemt med den "spesielle" slangeklemma. Da forblir vakumslangene på og ventilen vil åpne og stenge som før, men siden jeg har tettet innløpet fra "eksossiden" til ventilen, vil det ikke komme noe eksos.

Iallefall er dette hva jeg gjorde, tror ikke jeg har gjort noe som kan skade motoren iallefall..

Slik valgte jeg å gjøre det:

Demonterte EGR ventilen og gjorde den ren.

17nuwyjh7fazup1u737x.jpg

Klipte til "platebit" av bunnen av en ølboks med platesaks (kan også bruke vanlig skarp saks)

ybcvs3twre56n3y362kn.jpg

Her ser dere skiven som ligger opppå innløpet til EGR-ventilen (der eksosen kommer inn) Smetter den imellom når jeg monterer på røra. (med den spesielle klemma)

Dette blir tett når man skrur på klemma (er man i tvil kan man bruke bitelitt tetningsmasse.)

zy63j98hkv2ri1zbf1dj.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...