Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

I går fikk jeg ikke start på bilen, starteren går men det napper ikke i det hele tatt.

I tillegg får jeg ikke satt bilen i fri selv om tenningen er på.

Det er litt banalt, men må motoren gå for at man skal kunne sette den i fri?

Edit: 525da 2007 E60 LCI

Jeg fant spaken under lokket rundt girspaken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt banalt, men må motoren gå for at man skal kunne sette den i fri?

Edit: 525da 2007 E60 LCI

Jeg fant spaken under lokket rundt girspaken..

Sett tenningen/nøkkelen til siste trinnet før motoren starter og hold inne bremsen mens du setter den i fri.

Vet ikke hvordan det blir med start/stopp-knapp, men antageligvis bare til å trykke på den, uten å holde inne eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på om du kunne forklare litt kjapt hvordan en dieselbil hadde oppført seg/symptomer ved defekte dyser, dyser som lekker (falskluft og dieselutslipp etc.) ?

Mistenker at 2 av de er defekt. Spesielt den innerste med sensor og kabel med kontakt på. De så ut som de var gjørmebelagt, mens de 2 fremste mot radiator, hadde en mørkgrå/sølvfarge.

Den innerste med sensor, satt jo som sagt kubb fast, så den ligger 1-2mm høyere enn den skal.. Så tror dieselen drypper ned i sylinderen, i stedet for å bli sprøytet direkte.

Tenkte å bestille nye, da jeg har en følelse av at det er nødvendig. Nå som turboen er byttet og det er olje i systemet, kan jeg jo nappe dysene ut med varm motor.

Har jo hatt en klunkelyd som minner om motorhopp/sleggeslag mot understell når jeg slo av og på motor, eller slapp gasspedalen i lave hastigheter. Etter jeg monterte innerste dysen igjen, ble klunkelyden litt grovere, og det har begynt å spre seg bakover i drivverket som en sjokkbølge. Høres ut som automatkassen rassler, ca. et sekund etter motorklunket.

Er jo bare antagelser, da lydene forplanter seg alle veier, bare sier det jeg hører og hva det kjennes ut som. Hehe.

Har hørt litt på youtube på svinghjul-rassling, og vifte-clutch på automatgir som engager/dis-engager o.l. og det er ikke slike klunk og rasslinger. Hehe.

EDIT: Her kan du høre rasslingen inni kupeen! Ca. på 00:13sek blir motoren slått av. Du kan tenke deg hvor høyt det er, når du ikke engang kan høre dieselputtringen i bakgrunnen.

http://www.youtube.com/watch?v=7LdusUqXRzg&feature=youtu.be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Henger meg på denne har jeg også

Har en x5 diesel,som er tungstarta.

Diagnose sier lavt trykk på rail ved kinning,ingen feil når motor går.

Bytta dieselfilter,alt så normalt ut en uke,så blei den like ens igjen.

fyllte tanken helt opp,da blei den bedre.

pumpa i tanken høres,ikke prøvd å koble fri slangen for å se om det kommer diesel.

Kan lavt trykk på rail komme av dyser som lekker,eller er det høytrykkspumpa som er synder.

eller sensorfeil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem med min bmw e36 325tds 94mod.

på vei til jobb idag la jeg til merke at det plystret usedvalig mye fra turboen. begynte å se nærmere på det og når motor står på tomgang og blir ruset opp til 1500omdr osv, så begynner det å hvine/plystre fra område rundt turbo. har kjent på akslingen på innsugs siden, og den er fast(ikke slarke).

motor har også forbrukt ca2,2liter olje på ca3000km(dette oppdaget jeg når jeg peilet olje og oppdaget til min forskrekkelse at nivået var kommet under minimum..var på maks opprinnelig). det er en oljelekkasje på turboen, men det renner ikke akkurat. og bil starter greit på omkring -12grader(så kompresjon er der). Ryker også litt mye fra eksos..

Oljeforbruket og røyken kan vel kanskje skyldes gåen tetning på turbo?

plystring også, men samtidig er det rart når akslingen er fast. kan det være noe galt på eksossiden på turboen??

Kan vel ikke være lekkasje fra intercooler heller, da trykket sikkert ikke er stort nok på det turtallet og motor står på tomgang?

noen som vet om biter fra turboen på denne motoren , har lett for å komme inn i motor om havari skulle oppstå?(vet det er noen motorer det som regel går bra med, når turbohavari oppstår)...

andre som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer en til meg for å justere dieselpumpa til en 525tds når jeg setter den inn.

Han spør etter data for dette for å justere den??

Hvilket mål er det han skal ha. Snakker om et mål mellom 0,8 og 0,95 mm ?

Noen som vet eksakt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer en til meg for å justere dieselpumpa til en 525tds når jeg setter den inn.

Han spør etter data for dette for å justere den??

Hvilket mål er det han skal ha. Snakker om et mål mellom 0,8 og 0,95 mm ?

Noen som vet eksakt ?

Hvor mye pumpe skal løft når den er på tenningsmerken. Sylinder nr 1 på topp og skal komp.

0.90mm skal den løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått litt problemer med min 320DT som jeg mappet hos deg i romjula. Bare så det er nevnt, så mistenker jeg ikke mappinga for å være skylden, men bare nevner det sånn at du vet hvilken bil det dreier seg om.

Etter at jeg fjernet katalysatorne og monterte effektanlegg så la jeg merke til at noen ganger når jeg ruste opp motoren, for så å gi gass igjen før den hadde sunket ned på tomgang så fikk jeg ett lite poff og en blåaktig røyksky. Siden jeg kjøpte bilen så har jeg alltid følt at den har hatt ett bitte lite "dødpunkt" rett over 3000rpm, hvor den dabber av litt, før den så skyver på videre.

Når jeg fikk mappet bilen og skiftet maf så ble dette dødpunktet betydelig mindre, men det var der fremdeles.

Nå på fredag så fikk bilen plutselig en kraftig influensa eller noe. Den hoster, harker og blafrer i eksosen. Egentlig ganske kul lyd, da det minner om en hardtrimma rallybil, hvis man bare ser bort ifra at den går som en dass.

Når bilen ligger å "blafrer" så sender den ut liknende eksos som tidligere, bare at nå gjør den det nesten hele veien opp til ca 3200rpm, kanskje verst på rundt omkring 2k. Ved kjøring så er det sånn at man nesten tror at motoren stopper når du slepper turtallet ned under 2k rpm. Eksosen lukter egentlig nå enda mer perkins/byggtørker :P Er helt sikker på det skyldes ein feil i innsprøytningen, og ikke ved turbo. Har selv vert borti lastebiler som har hatt tilsvarende farge og lukt på eksosen pga defekt dyse eller injector.

Er det et vanlig problem med at dyser blir utslitt eller defekte på de motorene? Og hvordan oppfører de seg når du har en defekt dieselpumpe?

Må også nevne at når jeg passerer 3200rpm så skyter bilen avgårde som om ingen ting skulle være galt.

Har også vært inne med diagnoseapperatet og lest ut feilkoder, men kunne ikke se noen relevante feil. Hadde egentlig plan om ta diverse tester, men rakk ikke det før jeg ble sendt avgårde på en hastejobb.

Må også legge til at ved pådrag etter å ha rent ned en bakke er den verst. Kjører man opp en bakke med konstant motstand så ligger den ikke å blafer i eksosen, men er fremdeles dau. Legger ved en liten film som viser hvordan den oppfører seg.

-Eirik A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...