Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Den tar tempen fra føler i toppen.

Jeg bruker ikke DIS på vanlig pc selv, jeg har med diagnosehode osv, men jeg vet at det er fult mulig å kjøre på en vanlig pc med vmware og en relativt universal kabel. Noe i denne duren:

http://www.ebay.com/itm/BMW-Diagnostic- ... 1c2d113a1c

Softwaren følger jo med her, og ellers flyter den rundt på nettet. Skulle du ikke få tak i så har jeg selve softwaren på cd mener jeg å huske.

Fordelen er jo at du da kan kjøre enkle tester og få noe veildening herifra. Det vil ikke si at man finner utav alle feil, men ofte kommer man langt med slikt.

Det er jo ikke umulig at du har ei innsp pumpe som begynner å si takk, og det kan være vanskelig å konstatere selv. Men jeg ville begynt med å få DIS opp og gå, og kjøre grunnleggende tester. Her kan du også justere opp tomgangen om du ikke finner ut hva som er feil.

Takk for hurtig og informativt svar igjen. Jeg tar en sving forbi min lokale mekaniker for å høre hva han mener kan være problemet. Jeg vender tilbake med hans betraktninger... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thamule:

Mener hjulet med strammer ligger på ca 1100,-

Var og snakka med BMW idag. Dei reknar 4000 for å fikse dette.

"Viftereim, spaennare, onlaenk. rul og skruv" må skiftast og vel 2000 i arbeid.

Har prøvd å få dette på if bilbytteforsikringa. Fekk avslag, men skal prøve å ringe opp igjen. Eg meiner at dette burde vere dekka.

Om ikkje, er det noko du kan ta når du tar turboskifte i helga?`Du har vel allereie rikelig å gjere på for lita tid, men eg tenkte eg kunne nett høyre...

EDIT: Ser ut til at IF snur og at det blir dekka, so no worries...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Mulig dette har vært omdiskutert tidligere, klarer imidlertid ikke og finne noe helt sikkre kilder, har m57d30 (e39) fra 2000 swirl flaps? klarer ikke og se de på delekatalogen til GSbildeler og har lest en eller annen plass at de ikke var på tidligere modeller m57d30. Hadde av innsuget i forbindelse med utskifting av en dyse for en tid tilbake, men tenkte ikke over swirlflaps da og husker ikke om det var.

Har oppdaget at bilen har begynt og legge ifra seg en stor svart sky etter at madammen har kjørt mye småkjøring og veldig rolig noen dager. Tenkte i den forbindelse og rense innsuget, gjøre det man bruker og gjøre med EGR samt fjerne swirl-flaps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et problem med bilen min for tiden, skjedde litt plutselig for det var ikke slik for 14dager siden. M51D25tu i en 02/99mod E36 Touring.

Det ble diesel lukt inni bilen som jeg la merke til her i går ved full guffe på varmeapparatet og når jeg sjekket litt rundt under panseret finner jeg ut at det toppdekslet/dieselpumpa siver diesel i skjøten. (Se bildet)

Er dette noe som er kostbart og tidskrevende å bytte? Er det pakning der eller må pumpa byttes? Kom gjerne med tips om hva som kan gjøres da jeg har begrenset kunnskap på diesel biler.

s19gtoiq7mty04m41mnf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er øverste pakning/"o-ring" på pumpa, og dette er enkelt å bytte selv (krever ingen justeringer). Deler får du fra ditt lokale "dieselverksted", evt "dieselgrossisten.no". Spør om pakningssett til ei vp37 pumpe, som de trolig ikke skjønner hva er, da sier du at du skal ha til ei "0 460 pumpe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med en E46 320d med M47d20 og bosch vp44.

Den starter altså ikke. Det ligger feilkode på styreenhet innsprøytningspumpe, og får videre i testmoduler beskjed om å skifte pumpa.

Vet du om styreenheten på toppen av denne kan skiftes separat? Evt dieselverksteder som reparerer slike pumper.

Er ikke rent billig for hele pumpa komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en tds som fikk varmstartproblemer + lekasje fra dieselpumpa. Har fått overhalt pumpa med bytte av slitte deler (måtte faktisk bytte hele pumpehuset også pga slitasje). Pumpa er benkekjørt og viser tipp topp verdier på alt. Har montert pumpa med løft på 0.8 mm. Nå går bilen urent på lave turtall (1000 -2000) uten belastning, men pent på tomgang. i høyt gir og full gass går den helt jevnt og fint mellom 1000 og 2000. (før gjorde den ikke det, men det var pga. utslitt pumpe).

I tillegg er dieselforbruket ekstremt lavt. på en kjøretur på ca 40 mil viste kjørecomputeren et gjenomsnittforbruk på 3.0l /100km.

må pumpa kalibreres elektronisk på noe vis? kan det tenkes at det er prøvd tidligere å kalibrere inn den dårlige pumpa slik at verdiene blir helt feil for den nye? kan den være mapet helt feil?

ved diagnose får jeg feilkode 01 og 10. Har reset og disse kommer tilbake ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...