Bayerfan Skrevet Desember 16, 2012 Share Skrevet Desember 16, 2012 Hei For ca 2år siden skiftet jeg alle glødepluggene og glødepluggkontrollboksen. Pluggene ble målt etter installasjon og funnet i orden (0,3ohm mener jeg å huske). Etter hvert har jeg merket at det ligger feilkoder på plugg 3,5 og 6. Motoren starter veldig lett men går ikke jevnt de første 5-8sec. På et engels forum var det noen som henviste til TIS hvor det står at ved skifte av den elektroniske kontrollboksen må man slette kodene først og dernest kjøre bilen forsiktig i ca 10min (ikke over 4.gear). Er det noen av dere som kan bekrefte dette? Hva vil skje dersom man ikke følger denne innkjøringen beskrevet i TIS? PS! Glødesystemet på min bil er det som kom fom DDE5 og nyere, dvs ingen relé og 50amp sikring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EDH_Performance Skrevet Desember 18, 2012 Share Skrevet Desember 18, 2012 "M41d17: Liker ikke denne motoren, det er bmw på sitt “beste”. “ shit, alle andre tjener penger på mindre diesel motorer. Hva skal vi gjøre? Jo vi tar 2,5, og fjerner to sylindre.” Mer problem med denne enn med 2,5. (2,5 er jo en sekser, og dermed naturlig balansert, i motsetning til denne). Har sett noen eksemplarer med råde ut av blokka. Går dårlig, ekkel lyd. Men for all del, sikkert greit i en bruksbil. Ville dog ikke nølt med å kjøpe 2,5 i stedet." Denne kan fort bli en liten rakett:D -->http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=11&t=239071 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 18, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2012 Har sett bilen din, og ser bra ut det Den generelle infoen på første side er bare min oppfatning av generell feilstatistikk, og da ligger den dårlig an i forhold til m51. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EDH_Performance Skrevet Desember 18, 2012 Share Skrevet Desember 18, 2012 Har sett bilen din, og ser bra ut det Den generelle infoen på første side er bare min oppfatning av generell feilstatistikk, og da ligger den dårlig an i forhold til m51. Skjønner godt hva du mener:D Orginalt er den ikke noe serlig gøy å kjøre, men HELE karakteristikken ligger i dieselpumpen og IKKE MINST turboen! Må si at den orginale td04-11g turboen som kommer på m51d25 er bare søppel mtp flow! Selv på min lille 1665ccm leverte den kun luft opp til ca 5000, etter det var det full stopp! Etter og ha montert en bittelitt større Holset he211 drar motoren lett til over 6000rpm, og det på mye mindre trykk! Har dere noe oppgraderingsturbo til den m51 motoren? Kan varmt anbefale Holset he221 til den motoren, kan levere luft til 300hk på forkammer diesel og stortrives på 3 bars trykk! Rimelig er den også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 19, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 19, 2012 Vi har en oppgraderingsturbo under testing faktisk. Men den bygger fremdeles på mitsu, fordi: Når jeg, deg, og en del andre syssler med vårt går vi for akkurat den turboen man har lyst på, og som passer lommeboka. Dette betyr ofte at noe må tilpasses. Vårt mål er at våre deler skal være 100% bolt on, og skal kunne monteres av de som har ni tommeltotter. Dette har dog vist seg å være vanskelig å få til, men vi skal se om ikke vi til slutt får til en slik løsning. Forøvrig er holsetene ofte vanvittig bra, og rimelige som du sier. Og det er som du sier, karakteristikken ligger i hvordan man stiller inn innsp, og hvor bra den puster. Og for dem som kjører på org turbo så pleier vi å anbefale å roe ned på ladetrykket fordi luftmengden faktisk går ned på slutten med disse (høyt mottrykk, ineffektiv komp). Vet du str på eksoshuset du kjører på forresten? Ellers gøy å se noen som trimmer en stakkars og glemt m41 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EDH_Performance Skrevet Desember 19, 2012 Share Skrevet Desember 19, 2012 Skulle fått ett billett comphjul til tdo4 turboen! Men vil uansett anbefale he221 turboen til de som har 2 tommeltotter, om dere vil bygge en dieselrakett:) En albueovergang fra orginal bmwflens og til en t25 flens, ny downpipe og litt modifiesring av trykkrør så er en jo i boks:D Hh211w er bare på 5cm2, husker ikke overgangen i a/r, men er ikke langt unna tdo4 turboen! Har en kompis som bremset 173.5 whp på en vw 1.6 td, praktisk talt orginal motor med en 1.9td topp på...samme turbo som meg og litt mindre diesel mengde! Så skal bli spennende når jeg får i sinterclutchen og mls pakning! Synd ikke flere trimmer forkammer diesel, er så utrolig lett og billig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ArneR Skrevet Desember 19, 2012 Share Skrevet Desember 19, 2012 6 cm2 = 0.41 A/R7 cm2 = 0.49 A/R 8 cm2 = 0.57 A/R 9 cm2 = 0.65 A/R 10 cm2 = 0.73 A/R 11 cm2 = 0.81 A/R 12 cm2 = 0.89 A/R 14 cm2 = 0.97 A/R 15 cm2 = 1.05 A/R 16 cm2 = 1.13 A/R 17 cm2 = 1.29 A/R 19 cm2 = 1.37 A/R 20 cm2 = 1.45 A/R 21 cm2 = 1.53 A/R 22 cm2 = 1.61 A/R Fant dette på et annet forum. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 20, 2012 Share Skrevet Desember 20, 2012 Den tar tempen fra føler i toppen. Jeg bruker ikke DIS på vanlig pc selv, jeg har med diagnosehode osv, men jeg vet at det er fult mulig å kjøre på en vanlig pc med vmware og en relativt universal kabel. Noe i denne duren: http://www.ebay.com/itm/BMW-Diagnostic- ... 1c2d113a1c Softwaren følger jo med her, og ellers flyter den rundt på nettet. Skulle du ikke få tak i så har jeg selve softwaren på cd mener jeg å huske. Fordelen er jo at du da kan kjøre enkle tester og få noe veildening herifra. Det vil ikke si at man finner utav alle feil, men ofte kommer man langt med slikt. Det er jo ikke umulig at du har ei innsp pumpe som begynner å si takk, og det kan være vanskelig å konstatere selv. Men jeg ville begynt med å få DIS opp og gå, og kjøre grunnleggende tester. Her kan du også justere opp tomgangen om du ikke finner ut hva som er feil. Takk for hurtig og informativt svar igjen. Jeg tar en sving forbi min lokale mekaniker for å høre hva han mener kan være problemet. Jeg vender tilbake med hans betraktninger... Min lokale mekaniker forteller at bilen ikke gir noen feilmeldinger og at både pumpen og turboen virker som de skal. Bilen går som den skal bare ikke på tomgang. Når motoren går på tomgang rakler ventilspillet mer enn det skal gjøre. Så snart man gir litt gass er alt OK. Han mener derfor at det er sannsynlig at dieselfilteret og/eller veivhusventilasjonen er tett. Ergo begynner vi etterforskningen med det som er billigst... skifte av dieselfilter og veivhusfilter. Apropos veivhusfilteret... er det et fysisk filter? Kan man selv rense filteret og i tilfelle hvordan?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2012 Du får sjelden feilkoder på slike feil, du må kjøres såkalte testmoduler. veivhusfilter er et fysisk filter, enkelt å bytte. Jeg har dog lite tro på at dette kan være del av problemet. Tett dieselfilter vil gjøre seg mer gjeldende til mer effekt du bruker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 20, 2012 Share Skrevet Desember 20, 2012 Så du tror at det mest sannsynlig er pumpen som ikke helt virker som den skal? Det kan virke som om bilen får litt for lite drivstoff på tomgang. Det virker på en måte som om motoren går for "tungt" på tomgang (derav min sammenligning med eldre MB´er som holder på tomgang i "D" på automatgearet). Så snart man gir litt gass er alt OK. Akeselerasjonen er jevn og sterk hele veien opp til 4000 rpm. Motoren går helt jevnt (også på tomgang) og det kommer normal eksos ut bak. Motoren bruker heller ikke mer olje enn normalt og oljen er helt ren og fin. Hva med EGR ventilen... kan den være et tema i denne sammenhengen (den ble byttet for ca. 80K kilometer siden)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2012 Dersom du mangler tilgang på diesel (filter, mating osv) vil dette blir verre jo mer effekt du krever. Tett egr ventil blir verre jo mer effekt du krever. Dersom den får riktig mengde på alle turtall, og all krevd innsp mengde, men ikke på tomgang, så har jeg tro på pumpe eller lignende ja. Men som nevnt (tror jeg), vil det enkleste her være å koble seg på med DIS, og øke tomgangsturtallet for å se om det hjelper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 20, 2012 Share Skrevet Desember 20, 2012 Takk for informative svar så langt. Dette er virkelig en kjempefin tråd. Jeg skifter dieselfilteret iom. at jeg har et nytt filter. Deretter får jeg mekanikeren til å justere opp tomgangen. Jeg har allerede snakket med ham om dette på bakgrunn av ditt tidligere svar, men han ville gjerne se på filtrene først. Dette bytter vi om på slik at vi får et bedre innblikk i pumpens tilstand. Motoren har kjørt 320K kilometer og det er jo typisk i forhold til når elektronikken på pumpen begynner å svikte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet Desember 20, 2012 Share Skrevet Desember 20, 2012 Den får ikke for mye på tomgang da? Slik at det jevner seg ut ved litt gass? Sikkert ikke noe i dette men vet det får bilen til å gå litt rart på tomgang men fungerer fint ellers om du får mye drivstoff ved stillestående. Etter å ha prøvd å øke pumpetrykket på min TDS (helt annen bil, men dog), så går den ujevnt på tomgang men helt feilfritt såfort man kjører/gir litt turtall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 20, 2012 Share Skrevet Desember 20, 2012 Det er en interessant teori, men hvordan finner vi ut om den får for mye diesel på tomgang? Såvidt jeg kan se er selve tomgangshastigheten korrekt og eksosen er normal både i farge og mengde med sot. Er det en lett måte å finne ut om en dieselmotor får en for fet eller mager blanding med diesel (om man kan si noe slikt om en dieselmotor)?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Desember 20, 2012 Share Skrevet Desember 20, 2012 Det kan være mange grunner til svart røyk/mye røyk. For mye diesel, lekkasje i dyser. Dieselpumpe, sensorer, trimming. Glødeplugger, luftfilter etc. Men nå er jo ikke dette problemet ditt. Det som slo meg, var dieselpumpe og/eller dieselfilter. Kan vel også være mere kompliserte ting. Som f.eks. dårlig kompresjon i en sylinder. Eller liten ventilklaring.(Trengte ventiljustering) Eller er jeg helt på viddene her? Er ikke sikker om sånne ting kommer opp på diagnose i en E46 heller. Bare lufter litt synsinger. Hehehe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå