Aroid Skrevet Desember 20, 2012 Share Skrevet Desember 20, 2012 Alle diesel motor som er nyere tds justerer sin jevhet automatisk. Vist ikke den grei å justere seg selv så er det noe feil på systemet som eks for lav rail trykk på tomgang. Vist man Øker tomgang litt så øker også rail trykket sånn at motoren grei å jevn ut tomgangen. Tds så får du ujevn tomgang når man har stilt på stilleverket på pumpa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 20, 2012 Share Skrevet Desember 20, 2012 Min utfordring er at motoren er 100% original på nær EGR-ventilen. Alt har kjørt 320000 Km og alt begynner å bli slitt. I en slik situasjon er kunsten å prioritere riktig samt alliere seg med en god mekaniker som vet hvordan han skal holde kostnadene nede og ikke minst har lyst til å hjelpe deg med å holde kostnadene nede. Det koster penger å feilfinde og derfor er det viktig å tenke systematisk samt prioritere hva som hurtigst eliminerer antall dyre feilkilder. Pumpen og turboen koster mest såfremt motoren ellers er frisk (og det er jeg ganske sikker på at den er). Ergo tester vi pumpen først ved å se hva som skjer hvis vi manipulerer tomgangsturtallet litt. Hjelper dette gjør jeg ikke mer med saken foreløpig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aroid Skrevet Desember 20, 2012 Share Skrevet Desember 20, 2012 Fredrik: på din motor så har du ikke railtrykk du har direkte fra pumpe. Vist det har vært dieselfilter så har du mistet topp effekten også. Kan var feil med en dyse, for høy retur på tomgang, for lav leveringstrykk fra pumpa til dysa eller direkte feil med lmm. Dra av kontakten på den så setter han høyere diesel megde på tomgang. Men lavere på topp effekt. Når den er koblet ut så legger den 500gr i sek av luft uansett effekt du har. Når motoren din er helt i orden så skal den var på 920gr pr. Sek på toppeffekt på 115hk når lmm er tilkoblet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 20, 2012 Share Skrevet Desember 20, 2012 Interessant... kan du forklare det du skriver litt mer i alminnelige ordelag så jeg også forstår hva du mener (jeg er ikke mekaniker). Altså... jeg (eller min mekaniker) drar av kontakten på lmm´en og justerer tomgangen på bilen slik at den får litt mer diesel. Samtidig justeres dieselmengden ved toppeffekten (4000 rpm) litt ned. Hvorfor akkurat det siste... jeg har intet imot 15-20 HK mer... "Når den er koblet ut så legger den 500gr i sek av luft uansett effekt du har. Når motoren din er helt i orden så skal den var på 920gr pr. Sek på toppeffekt på 115hk når lmm er tilkoblet". Hva mener du med denne setningen... spesiet 500gr pr. sek og 920gr pr. sek? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Desember 20, 2012 Share Skrevet Desember 20, 2012 Det er når du har koblet til en PC med diagnoseprogram. For å se at en luftmassemåler fungerer, kobles bilen til diagnoseutstyret. Du kan få feilmeldinger hvis disse er lagret, men du kan også få en slags måler med motoren i gang. På nyere dieselbiler kan du elektronisk kjøre MAF-test som stiller turtallet til det er riktig for testing. Men på eldre diesel (min også) må du sitte med foten på pedalen, mens du/en annen sjekker verdiene på PCen. Lurer på om man slapp å trykke inn pedalen på E46 faceliftmotorene med commonrail? Dette gjorde meg og TRF på min. Han fulgte med på skjermen, og jeg hadde foten på pedalen. Mener jeg skulle holde nøyaktig 4,100 omdreininger mens han sjekket verdiene. Luftmassemåler..Det ligger i navnet. Den måler luftgjennomstrømming, og verdiene er gram pr. sekund. Ved å sette verdiene dine opp mot listene over hva verdien skal være, finner du ut om måleren er defekt. Når det kommer til det han sa med å dra ut kontakten, tror jeg han mener at bilen vil gå i en annen modus, som gjør at bilen vil fuske på høyere turtall. Dermed vil den få mindre diesel på topp, fordi den ikke går som den skal. Mens når du uavhengig stiller opp tomgangen, vil den gå på litt høyere turtalll, og dermed få dyttet inn litt mer diesel. Altså vil verdiene være 500gr.pr. sek uavhengig av hvor hardt du trakker på pedalen, mens en tilkoblet i fungerende stand vil vise 920gr. pr. sekund når den når maksimal effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2012 Her var det kommet mye interessant. Grunnen til at jeg ikke er mer spesifikk er at det er veldig viktig å skjønne setpoint og actual verdier, men da er det også en fordel å vite hvordan pre control mappene er satt opp, samt vinduene for endring utover dette. Så ja tomgangen styres automatisk, innenfor et vindu. La oss si du skal ha 6mm3/st på tomgang (bare et tall tatt utifra lufta). ECU har da tabeller som definerer hvilket turtall vi skal ligge på, og hvor mye mer eller mindre mengde som kreves under forskjellige forhold (motortemp eks). Denne verdien sendes så til vp44 pumpa, som igjen regner justerer mengderegulering til å gi det som er definert som 6mm3. Dersom det da er en feil her, slik at den bare gir 3mm3, vil elektronikken da kompensere (closed loop), men kanskje er "vinduet" for additiv menge bare på +2mm3, slik at du fremdeles bare har 5mm3. Ved å øke "rett verdi" på tomgangen vil man åpne for større mengde (la oss si en teoretisk verdi på totalt 9mm3, som med vår tenkte feil vil gi 6mm3) , som gjør at vi kanskje havner der vi skulle være. Disse tallene er ikke relle, det er kun for å forklare hvordan motorstyringa fungerer, og hvofor ikke alt som er autmotisk blri rikitg allikvel, pga avviksvindu. Det de sier ang MAF over her er: MAF måler hvor mye luft motoren tar til seg. Dette angis i masse/tid evt masse/slag (sistnevnte er den motoren bruker for å berenge innsp mengde). Ved defekt MAF (frakoblet) brukes en fast erstatningsverdi slik at bilen skal fungere godt nok til å komme seg avgårde. Dette vil begrense max innsp mengde drastisk, men vil faktisk åpne for mer mengde enn originalt på lave turtall. Dersom du får DIS til å kjøre kan vi hjelpe deg å utelukke mye, og i så måte spare penger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet Desember 20, 2012 Share Skrevet Desember 20, 2012 Er jeg virkelig blitt paranoid om jeg ikke har lyst til å kjøpe E60/61 525d / 530d (pre-lci) ?? Har fulgt med en god stund på annonser på finn nå, og synes mange skriver at det er byttet turbo (rundt 150-200.000km). Flere skriver også at turbo har slarke. Mange skriver ikke noe, så jeg er redd for at jeg kommer til å oppleve turbohavari. Hva med 520d (163hk), er denne også plaget med det samme? Holder denne effekten i en såpass stor bil? Har også sett flere som har byttet topp (525/530), samt eksosmanifolder som sprekker. Dette gjør at jeg har begynt og se etter bensinutgaver, men samtidig har jeg lyst på diesel pga effektkurven og forbruk. Er det unormalt mange turbohavari på disse motorene? Hva er forventet kostnad ved turbohavari? Er det kun turbo som ryker, eller kan det være andre ting også? Har disse motorene EGR-ventil, samt disse spjeldene som folk snakker om løsner og ødelegger? Veivhusfilter/ventilasjon? Hva er årsak, og hva kan gjøres for å forebygge dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2012 Mange som har byttet topp??? Ikke vært borti, og vi tyner disse skikkelig. 520d er ihvertfall ikke bedre. Nei det er ikke noe unormal mye havarier, såfremt veivhusventilasjon er iorden, og part filter er ok. Mange turboer har blitt bytta på feilaktig grunnlag (veldig mange). egr har dem, det har alle. Spjeld, om du har, er ikke noe problem å fjerne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet Desember 20, 2012 Share Skrevet Desember 20, 2012 Var innom BMW i Kristiansund, og så på en 04 530da. Den hadde nettopp byttet topp og vært påkostet over 100k på motor. Også manifold var byttet. Hva kan evt sjekkes opp på forhånd før kjøp da? Og hva kan gjøres etter kjøp for å forebygge? Høres sikkert ut som om jeg har noia nå, men må bare spørre Takk for at du orker og svare, TRF-Racing! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 20, 2012 Share Skrevet Desember 20, 2012 Her var det kommet mye interessant. Grunnen til at jeg ikke er mer spesifikk er at det er veldig viktig å skjønne setpoint og actual verdier, men da er det også en fordel å vite hvordan pre control mappene er satt opp, samt vinduene for endring utover dette. Så ja tomgangen styres automatisk, innenfor et vindu. La oss si du skal ha 6mm3/st på tomgang (bare et tall tatt utifra lufta). ECU har da tabeller som definerer hvilket turtall vi skal ligge på, og hvor mye mer eller mindre mengde som kreves under forskjellige forhold (motortemp eks). Denne verdien sendes så til vp44 pumpa, som igjen regner justerer mengderegulering til å gi det som er definert som 6mm3. Dersom det da er en feil her, slik at den bare gir 3mm3, vil elektronikken da kompensere (closed loop), men kanskje er "vinduet" for additiv menge bare på +2mm3, slik at du fremdeles bare har 5mm3. Ved å øke "rett verdi" på tomgangen vil man åpne for større mengde (la oss si en teoretisk verdi på totalt 9mm3, som med vår tenkte feil vil gi 6mm3) , som gjør at vi kanskje havner der vi skulle være. Disse tallene er ikke relle, det er kun for å forklare hvordan motorstyringa fungerer, og hvofor ikke alt som er autmotisk blri rikitg allikvel, pga avviksvindu. Det de sier ang MAF over her er: MAF måler hvor mye luft motoren tar til seg. Dette angis i masse/tid evt masse/slag (sistnevnte er den motoren bruker for å berenge innsp mengde). Ved defekt MAF (frakoblet) brukes en fast erstatningsverdi slik at bilen skal fungere godt nok til å komme seg avgårde. Dette vil begrense max innsp mengde drastisk, men vil faktisk åpne for mer mengde enn originalt på lave turtall. Dersom du får DIS til å kjøre kan vi hjelpe deg å utelukke mye, og i så måte spare penger OK... hvis jeg forstår deg rett vil det ikke skade å sette opp tomgangen marginalt via ECU... siden pumpen allikevel evt. vil korrigere verdiene innenfor et givet vindu av verdier. Man kan prøve for å se om en mindre justering på tomgangen hjelper. Hjelper det ikke setter man tomgangen tilbake til utgangspunktet. Det er imidlertid klart at noe er galt, men siden bilen ellers kjører som den skal kan jeg evt. leve med feilen frem til andre og mer alvorlige feil dukker opp med pumpen eller motoren. Det er begrenset med tomgangskjøring her i utkanten av Århus hvor jeg bor og jobber. Takk fra meg også TRF... du gjør en kjempefin jobb med denne tråden... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
runar.oye Skrevet Desember 20, 2012 Share Skrevet Desember 20, 2012 Hei! Har en 92 mod e34 525tds. Den går fint på tomgang men kakkler veldig på turtall.. Noen som har tips til hva som gjør dette? Den vart slik etter bytte av topp pakning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Arne Skrevet Desember 21, 2012 Share Skrevet Desember 21, 2012 Har en 525xd som jeg har vurdert å øke effekt på Den er manuell og jeg har bestemt meg for at TRF skal tune den med steg 2. Fjerne egr og dpf. Vurderte og steg 2 hos ESS, men de anbefaler steg 1 for xdrive. BSR har hatt litt for mye trøbbel, dersom en leser dette forumet. Er nå veldig spent på hvordan steg 2 hos TRF vil fungere. 265hk/530Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Arne Skrevet Desember 23, 2012 Share Skrevet Desember 23, 2012 Har en 525xd som jeg har vurdert å øke effekt påDen er manuell og jeg har bestemt meg for at TRF skal tune den med steg 2. Fjerne egr og dpf. Vurderte og steg 2 hos ESS, men de anbefaler steg 1 for xdrive. BSR har hatt litt for mye trøbbel, dersom en leser dette forumet. Er nå veldig spent på hvordan steg 2 hos TRF vil fungere. 265hk/530Nm Nå er det utført, og for en forskjell!! For de som har 3,0l i 2,5 versjon løp og kjøp. Jeg har tidligere hatt både, e-prom, Superchip, TS racing og BSR, dette er mye bedre. Han er dyktig og service innstilt. Fra 2000 og over drar den som en veldig sprek bensinturbo i turtall og med krefter helt ut, jeg er imponert. Jula kom tidlig i år Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 23, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2012 Takker for fine tilbakemeldinger! fredrik: Ikke noe problem å justere opp tomgang, det er en grunn til at man har denne funksjonen i org diagnosesystem. jørgen: olje og veivhusventilasjon. Det meste står på første side. runar: still "static timing" på nytt. Dette styrer innsp tidspunkt. Er ikke sikkert det er dette du beskriver da men. Kan også være dyser Geir Arne: Godt å høre at det faller i smak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xLoke Skrevet Desember 25, 2012 Share Skrevet Desember 25, 2012 I dette innlegget er det unikt mye info - stor takk til TRF-racing I forhold til M57d30 motoren. Har en 02 X5 3,0d og har funnet ut at det må være den motoren som sitter i bilen. Et par spørsmål; - Hva er LMM/MAF, og hva bør/kan gjøres for å unngår problemer? - Er det denne motoren hvor gasspjeldet kan komme inn i innsuget og videre innover? Hvordan sjekke og evt. forebygge slik at dette ikke skjer? Og, på de biler dette skjer, hva er det som blir skadet/ødelagt? Har forstått det slik at det kommer deler inn i ventilene, men blir det også skader på stempel og/eller veivstaker? "M57d30: Kom først med 184 hk, deretter 193 i forbindelse med facelift av e39. Begge er i all hovedsak teknisk like, og oppgraderingene var ikke retta mot effekt, men raffinering. Commonrail motor. Kjente problemer er bla veivhusfilteret som ikke blir byttet, som kan føre til turbohavari. For øvrig en GT2256v turbo på disse, litt liten når man begynner å trimme mye. Også her går det noen injektorer i ny og ne. Soting av innsug, EGR termostat, defekte fødepumper. LMM/MAF også i aller høyeste grad et problem her. Mekanikere som greier å knekke glødepluggene så de står igjen i toppen er heller ikke ukjent, vet dog ikke om jeg vil skylde dette på motoren. Hender det går noen sensorer (kam sensor, da vil ikke bilen starte for eksempel), men ikke noe problem, skjer relativt sjeldent. Blir en sjelden gang byttet vibrasjonsdemper. Men sjelden. Meget fin motor, dessverre mange som går med def lmm, har da elendig respons i motoren. Fin å trimme, men obs på at at turboen er litt liten (over 3500 går det helst bare nedover mtp høyere egt). " Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå