Dal-z Skrevet Juni 2, 2015 Skrevet Juni 2, 2015 Hvor skjedde dette da? Har hatt min bil stående på Moa i dag, og hele forrige uke... Synes ikke noe særlig om det, men parkerer naturligvis på de minst trafikkerte områdene ..... Enten på Meny Lerstad eller Kiwi Flisnes, må ha meg en tur innom begge plasser for å høre om det er kameraovervåkning. Blir så forbanna lei av sånt, er ikke mange ukene siden jeg fikk lakka opp igjen bakdøra
Eksos Skrevet Juni 2, 2015 Skrevet Juni 2, 2015 De er smarte de VW/Audi entusiastene 316 og Snoop Dogg reagerte på dette 2
Tzunami Skrevet Juni 2, 2015 Skrevet Juni 2, 2015 Ja så det. Helt plain hvit uten noe merker. Var støpt selv i den formen. Sitter å myser på nettet nå og får bare mer og mer lyst på en sånn. Eller en båt av den størrelsen Siden vi snakket om Cobra her, så kan jeg jo slenge ut annonsen på båten til kompisen min, som fant ut at han skal selge http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=60100003&searchclickthrough=true
awt Skrevet Juni 2, 2015 Skrevet Juni 2, 2015 Må vel være mye billigere å bare kjøpe den kontra å koste på nye drev, motorer, lakk og interiør til den du har?
Tzunami Skrevet Juni 2, 2015 Skrevet Juni 2, 2015 (endret) Tja, joa kan godt hende, men har ikke mulighet til å bruke så mye på båt nå, før leilighet. Så den jeg kjøpte skal bli et prosjekt over litt tid, er planen Også har jeg fått en meeget gunstig pris på motorpakker, så skal faktisk gå under denne prisen etter mine beregninger.. men så var det det med budsjett og prosjekter da... Endret Juni 2, 2015 av Tzunami awt reagerte på dette 1
awt Skrevet Juni 2, 2015 Skrevet Juni 2, 2015 Du kan jo kjøpe den for og så lage deg en katamaran av de.
Tzunami Skrevet Juni 2, 2015 Skrevet Juni 2, 2015 Cobra-katamaran ja! det hadde vært noe.. mens vi er inne på katamaran så er det jo faktisk det jeg alltid har hatt lyst på, fant en på finn for en stund tilbake, ved navn Lagoon Powercat. Ser ut som en seilbåt-katamaran, men er uten seilbåtbiten, ser ut som en fantastisk båt! ikke så fantastisk pris riktignok men
awt Skrevet Juni 2, 2015 Skrevet Juni 2, 2015 Jeg har også sansen for "tur-katamaraner", men jeg ser igrunn ikke så veldig mange fordeler med de. Plassen i skroget er naturlig nok begrenset, i tillegg er de som regel laget for å daffe rundt i karibien kontra. En annen ting er at man ofte betaler for bredden når det gjelder båtplasser, noe som fort kan bli dyrt.
Saltkjelen Skrevet Juni 2, 2015 Skrevet Juni 2, 2015 Det er nok rimelig håpløst å ha noe annet enn en longsideplass eller bøyeplass om man har katamaran, og da betaler man for foten. Når det gjelder prosjektet og anskaffelseskosten av denne håper jeg du har regnet på dette godt, Joachim. Båt er og blir et tapsobjekt, og det koster faretruende mange titusener i løpet av et år. Jeg tror du kan estimere godt og vel 70-100.000kr i årlige kostnader, uten at prosjektkostnadene (motor, lakk, interiør) er medregnet. Skal du ha bolig i nær framtid bør du derfor selge dette prosjektet snarlig.
Tzunami Skrevet Juni 2, 2015 Skrevet Juni 2, 2015 er ikke nødvendigvis så stort tapsprosjekt som du tror, om ting går som jeg ønsker, men da må selger ha pratet sant først... har en feilmargin på iallefall 50 000,- ifht budsjett og markedsverdi
Saltkjelen Skrevet Juni 2, 2015 Skrevet Juni 2, 2015 Båt er og blir et tapsprosjekt, og det har det vært siden finanskrisen i 2008. Det skal mange tiår til før man i det hele tatt er tilbake på samme nivå som båtmarkedet var i årene 2005-2007. Det er godt mulig du får til dette innenfor rimelighetens grenser, men kostnadene har en tendens til å stige kraftig så lenge det har ordet "maritim" i seg. Man trenger kanskje ikke nevne mer enn at opplag til denne båten koster fra 10.000kr, båtplass i sommerhalvåret (lysåpning 3,5m, reell åpning 3,1m på Oksenøya Marina) til 15.500kr, og minimum 10kr per liter diesel. En slik båt med to dieselmotorer i hekken bruker sitt og jeg tror nok ikke derfor at det er urealistisk å bruke minimum 20.000kr på diesel i denne båten en sesong. I tillegg må havneleie i gjestehavnen medregnes med for eksempel 13kr per fot, totalt 494kr per døgn på Aker Brygge Marina. Noe rimeligere i andre gjestehavner, men her er det lengden det tas betalt for og ikke bredden, så billig unna slipper man dessverre ikke - med mindre man kun benytter seg av uthavner. Bunnstoff, service, vinterkonservering, drevservice og slike ting må i hvert fall beregnes til minimum 10.000kr. Forsikring på 5.000kr er også noe som må tas med i regnestykket. Totalt er vi altså oppe i minimum 60.500kr i årlige utgifter på denne båten, og det er før vi snakker om innkjøp av motor, drev, lakk, interiør, instrumentering og så videre. Når det gjelder valg av motor ville jeg også undersøkt D4 svakhetene nøye. Vi hadde to D4-motorer i vår båt, hvor turboen på den ene motoren røk etter 13 (!!) gangtimer, og totalhavari på den andre motoren etter 102 gangtimer. Båten ble byttet ut med en som har Cummins, og disse går like fint i dag uten et eneste feilslag (ca 400 gangtimer). For all del, det er kult med båt, men det er verdt å ha disse kostnadene i bakhodet. Spesielt ettersom du allerede nå prater om anskaffelse av leilighet. Nå er jeg sikkert for fornuftig og kjedelig, men det får nå så være.
And-reas Skrevet Juni 2, 2015 Skrevet Juni 2, 2015 Det er andre tider, definitivt. Pre- 2008 kjøpte jeg båt for 15 lapper, vaska den skikkelig - lakkerte opp, og solgte for 35. Så kjøpte jeg båt for 50. De selges nå for 30. Kan ikke vinne hver gang, men det er glemt uansett når knopmåleren viser 7, skroget krenger og sola skinner
Tzunami Skrevet Juni 2, 2015 Skrevet Juni 2, 2015 Har nok kontakter innen båtmiljøet til at disse utgiftene du nevner blir mer enn halvert har som sagt en kompis med lik båt, så kjenner til utgiftene ved en slik båt. Har regnet med finansiering, forsikring, båtplass sommersesong, vinteropplagring og drivstoff for et helt år, og da har jeg alikevel god margin til markedsverdi, når jeg rundet den ned til 300 000,- Når du har en nyoppusset båt, med forholdsvis nye motorer, ny kalesje, nytt elanlegg, nytt gulv osv osv, så bør den fint gå for mer enn 300 000,- så det skal ikke være noe problem Når det er sagt, så er det da et prosjekt som skal bygges over tid, etter at leilighet er i boks Til slutt kan jeg jo nevne at vi aldri har betalt mer enn 250 ,- per døgn på aker brygge for en slik båt
Saltkjelen Skrevet Juni 2, 2015 Skrevet Juni 2, 2015 Jeg synes du er litt for optimistisk når det gjelder kostnadene, men så lenge du selv føler du har kontroll så er det det viktigste. Man kan gjerne si mye om markedsverdi, men det er kjøpers marked og det er på en måte begrenset hvor mye en nyrestaurert 1990-modell kan bli verdt. Nabobåten vår var forøvrig en båt i tilsvarende størrelse og alder som det du har kjøpt. Det var båt uten motor, drev og styrekonsoll, men han fikk den "billig". Etter utallige timer og astronomiske summer (500.000kr +) ble den lagt ut for 350.000kr nå i våres (fortsatt halvferdig) og båten ble omsatt for 180.000kr. Når det gjelder havneleien på Aker Brygge må du ha vært heldig, men det er uansett snakk om 500-750kr i havneleie for en helg. Ikke en helt ubetydelig sum det heller. Båt koster, så enkelt er det. Og det blir gjerne vesentlig mer enn det man har budsjettert med - kontakter eller ikke kontakter.
Tzunami Skrevet Juni 2, 2015 Skrevet Juni 2, 2015 Ser at du synes jeg er optimistisk når nabobåten deres klarte å bruke den summen ja! Men jeg har regnet ned i hver minste detalj på hva jeg trenger, og eksakt pris på delene, så kommer totalsummen på båten på 260 000,- Dette er kun byggingen, og så kommer opplag og finans i tillegg, påregnet 20 000 ut sesongen om jeg skulle pusset opp båten i år. Det er ikke aktuelt å gjøre det så fort, verken økonomisk eller mtp arbeidstimer som må legges ned på så kort tid. Men jeg har regnet på det også, for å få en viss forståelse. For all del, jeg synes det er bra at folk er skeptiske, for det å overbevise en selv om slikt er mye lettere enn å overbevise andre. Så at det blir stilt spørsmål ved det gjør jo bare at man er mer grundig i beregningene
Anbefalte innlegg