Fredrik Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 Kan du dele link til kildene dine? www.bmw.de
Yngvejos Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 Kan du dele link til kildene dine? http://www.bmw.de Takker. Sto litt andre tall enn du oppgav der.
Fredrik Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 Takker. Sto litt andre tall enn du oppgav der. Det er den gamle 1-serien du har funnet frem data for. Den nye 1-serien har helt andre bensinmotorer med bl.a ladeluft.
noekult Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 Det er den gamle 1-serien du har funnet frem data for. Den nye 1-serien har helt andre bensinmotorer med bl.a ladeluft. Deilige tider hvis 1,6-litere begynner å få ordentlig med dreiemoment og Noen bør si noe til Honda, som gjerne har blant verdens råeste motoringeniører, men sannsynligvis verdens dårligste motorer med tanke på dreiemoment...
Fredrik Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 tidens link iallefall haha Hvilken annen link er mer relevant?... Det jeg skriver er også stort sett det samme som alle andre skriver om den nye 1-serien (F20). De fleste hyller de nye bensinmotorene opp i skyene og mener at det er litt av en revolusjon vi er vitne til. Derfor min sammenligning med overgangen til common-rail når det gjelder dieselmotorene.
Yngvejos Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 Takker. Sto litt andre tall enn du oppgav der. http://i7.photobucket.com/albums/y270/Y ... tled-8.png Det er den gamle 1-serien du har funnet frem data for. Den nye 1-serien har helt andre bensinmotorer med bl.a ladeluft. Det har du helt rett i. Men hvor på siden finner du info om akselerasjon opp til toppfart etc? Det eneste jeg greier å tolke når jeg sammenligner ytelser på 116i og 118d på bmw.de, er at 116i er raskere på 0-100. Når det kommer til argumentet ditt om at man kan gire ned med bensinmotoren for å få raskere akselerasjon, ønsker jeg å påpeke at man kan gjøre det samme med dieselmotoren. Min erfaring med moderne diesel fra BMW, er at de er raskere jo høyere opp på turtallskalaen du kommer. Min 530d girer ned til 3. gir hvis jeg trør litt ekstra på i 80.
Jordfræsar Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 Sitat fra dinside.no (http://www.dinside.no/871090/her-er-nye-bmw-1-serie). Bensin: De firesylindrede bensinaggregatene har en 1,6-liters blokk og leveres i de to variantene 116i og 118i. 116i produserer 136 hestekrefter og et dreiemoment på 220 newtonmeter fra 1.350 til 4.300 omdreininger. Den har en toppfart på 210 km/t og greier 0 til 100 på 8,5 sekunder. Normforbruket på 0,55 liter per mil gir CO2-utslipp på 129 gram per kilometer. 118i stiller for sin del med 170 hestekrefter og 250 newtonmeter fra 1.500 til 4.500 omdreininger. Det gir 7,4 sekunder fra 0 til 100 og en maksimal hastighet av 225 kilometer i timen. Med et forbruk ved blandet kjøring på 0,58 liter per mil blir CO2-utslippet 134 gram per kilometer. Tre dieselvarianter Dieselmotorene er mer kjent men skal ha blitt kraftig gjennomarbeidet. Blokken er den kjente toliteren i alle tre variantene som nå blir lansert - 116d, 118d og 120d. Førstnevnte har 116 hk og 260 newtonmeter fra 1.750 til 2.500 omdreininger. Den klarer 200 km/t og 0-100 på 10,3 sekunder, mens blandet forbruk oppgis til 0,43 liter per mil og CO2-utslipp til 114 gram per kilometer. 118d har 143 hestekrefter og dreiemomentet øker til 320 newtonmeter i samme turtallsområde. 212 km/t er toppfarten og 0 til 100 tar 8,9 sekunder. Forbrukstallet er her 0,44 liter per mil, hvilket gir 115 gram CO2 per kilometer. 120d produserer 184 hestekrefter i normalversjon, men den norske importøren vil jobbe for å få en nedtrimmet 163-hesters "Belgia-versjon" hit til landet for å få ned prisen. 184-hestersversjonen har et dreiemoment på 380 newtonmeter og 0 til 100 tar 7,2 sekunder. Toppfart: 228 km/t. Forbruk: 0,45 liter per mil og CO2-utslipp: fra 119 gram per kilometer. Det vil etterhvert tilbys en spesiell Efficient Dynamics Edition-versjon av 116d, med CO2-utslipp på kun 99 gram per kilometer.
Fredrik Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 Det har du helt rett i. Men hvor på siden finner du info om akselerasjon opp til toppfart etc? Når det kommer til argumentet ditt om at man kan gire ned med bensinmotoren for å få raskere akselerasjon, ønsker jeg å påpeke at man kan gjøre det samme med dieselmotoren. Min erfaring med moderne diesel fra BMW, er at de er raskere jo høyere opp på turtallskalaen du kommer. Min 530d girer ned til 3. gir hvis jeg trør litt ekstra på i 80. Selvfølgelig kan man geare ned med en dieselmotor også, men det vil neppe lønne seg (iallefall ikke med en dieselfirer). Bensinmotorens bredere effektregister vil medføre at den kan akselerere i lengre tid i motsetning til dieselmotoren som allerede etter 500-1000 rpm må geare opp igjen til 4. gear. Det er ikke for ingenting at F1 biler har et makismalt turtall på rundt 18000 rpm. Hvis dette var poengløst med tanke på best mulig effektutnyttelse ville nok turtallsgrensen helt sikkert også ha vært lavere. Vedr. akserasjon 0-topphastighet for 116i og 118d sier det seg nesten selv at to biler med en forskjell på kun 7 HK mer eller mindre er like hurtige. Bensinbilen er marginalt hurtigere 0-100 Km/t og dette forspranget vil dieselbilen aldri klare å ta igjen fordi den ikke har signifikant flere hestekrefter. Dette kan du også sjekke selv modell for modell.
Yngvejos Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 Selvfølgelig kan man geare ned med en dieselmotor også, men det vil neppe lønne seg (iallefall ikke med en dieselfirer). Bensinmotorens bredere effektregister vil medføre at den kan akselerere i lengre tid i motsetning til dieselmotoren som allerede etter 500-1000 rpm må geare opp igjen til 4. gear. Det er ikke for ingenting at F1 biler har et makismalt turtall på rundt 18000 rpm. Hvis dette var poengløst med tanke på best mulig effektutnyttelse ville nok turtallsgrensen helt sikkert også ha vært lavere. Vedr. akserasjon 0-topphastighet for 116i og 118d sier det seg nesten selv at to biler med en forskjell på kun 7 HK mer eller mindre er like hurtige. Bensinbilen er marginalt hurtigere 0-100 Km/t og dette forspranget vil dieselbilen aldri klare å ta igjen fordi den ikke har signifikant flere hestekrefter. Dette kan du også sjekke selv modell for modell. Hvor ofte har du behov for at bilen skal være raskere fra stillestående? I daglig bruk trenger man hovedsaklig en bil som er raskere når den allerede er igang og slik jeg tolker tallene til BMW, er 118d nettop raskere enn 116i så lenge hjulene allerede ruller. At 7hk og 100nm ikke er nok til å ta igjen de 0.4 sek fra 0-100 på en så langdryg test som opp til toppfart, har jeg veldig hardt for å tro på. Samtidig er toppeffekt ca like interessant i en sånn øvelse som maxeffekt ut av en stereoforsterker. Hvis vi går over til en verden hvor folk kjører bilen rundt på traffikerte veier og trenger ytelser for akselerasjonsfelt og forbikjøringer, tror jeg nok 118d vil oppleves som en sprekere bil enn 116i til tross for at de tapte 0.4 sek på begynnelsen av kjøreturen. Når det kommer til bensinmotorer, liker jeg bedre retningen mazda går i. Turboladeren er ikke akuratt noen ny revolusjon innen utvikling av ottomotoren. http://www.mazda.com/mazdaspirit/skyact ... tiv-g.html http://www.examiner.com/auto-review-in- ... ompression
[space] Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 Forøvrig mer bilder og diskusjon rundt 1-serien (F20) her: viewtopic.php?f=9&t=192473&hilit=F20
Fredrik Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 Hvor ofte har du behov for at bilen skal være raskere fra stillestående? I daglig bruk trenger man hovedsaklig en bil som er raskere når den allerede er igang og slik jeg tolker tallene til BMW, er 118d nettop raskere enn 116i så lenge hjulene allerede ruller. Det er ikke jeg så sikker på iom. at et dreiemoment på 220 Nm mellom 1350 og 4300 rpm også er rimelig fornuftig. Momentkurven er praktisk talt helt flat i den delen av turtallsregisteret som er mest anvennelig i daglig trafikk. Dieselmotoren i 118d sliter i denne sammenhengen med at momenttoppen først nås ved 1750 rpm og flater ut allerede ved lave 2500 rpm (som vanlig på en firerdiesel). At 7hk og 100nm ikke er nok til å ta igjen de 0.4 sek fra 0-100 på en så langdryg test som opp til toppfart, har jeg veldig hardt for å tro på. Samtidig er toppeffekt ca like interessant i en sånn øvelse som maxeffekt ut av en stereoforsterker. Såvidt jeg klarer å bringe på det rene klarer 116i en stående kilometer på 29,8 sekunder. 118d klarer ditto en stående kilometer på 29,7 sekunder. 118d har et par Km/t høyere topphastighet og dette er nok årsaken til det lille overtaket. Som jeg antydet klarer ikke 118d å hente inn igjen forspranget i betydningen av å være raskere... og bilene oppleves dermed som praktisk talt like hurtige. Dette er også den store nyheten. Tiltross for at 118d har et kraftig momentovertak på hele 100 Nm og marginalt mer effekt er 116i en vesentlig mer effektiv motor. Den er mye mindre (1598 vs. 1995 cm3), nesten like økonomisk og praktisk talt like hurtig. På den annen side gir jeg deg rett i at 320 Nm tross alt er ganske mye i en såpass liten bil og 118d vil nok føles som temmelig uanstrengt i de fleste situasjoner. Hvis bilene lastes tungt eller man drar en campingvogn er 118d helt klart å foretrekke fremfor 116i. Jeg har jo selv vært veldig tilfreds med vår E46 318d i mange år og det er nettopp dreiemomentet som er årsaken til dette. Da vi kjøpte bilen var E46 318i med N42B20 motoren på 143 HK det andre alternativet, men maksimalt 200 Nm ved høye 3750 rpm (altså en temmelig spiss momentkurve) var en skikkelig nedtur i forhold til 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. Vi kjører ofte tungt lastet og dette var avgjørende for vår del.
Dirty Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 Fader så bøs den bilen her har blitt nå yess helt rå den der noen som husker navnet på bærearmene han bruker ? jeg vil ha noe av det samme på min
Kjexx Skrevet September 11, 2011 Skrevet September 11, 2011 Hva er poenget med så mye -camber forran?
Anbefalte innlegg