Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så det ene klippet av han som hopper utfor fjellet i et tau på vg i sta. Rimelig syke greier! Ikke sikker på om jeg hadde turt det der...

...og jeg vet det er vakkert der fra før :)

Skrevet
Og mange bør kanskje skru ned forventningene og leve etter evne og kjøpe drømmehuset/leilighet når man har spart i noen år. Hører stadig vekk av de eldre at vi unge er utålmodige. Er vel ikke så langt fra virkeligheten.

Jeg ser at hus fra 1950-tallet som regel er bygget av mennesker som måtte vente til de var i slutten av 40-årene før de bygget drømmehuset.

Blant hus som er oppført på midten av 1970-tallet, ser jeg derimot at husbyggerne gjerne var i midten av 20-årene.

Dette er en helt korrekt observasjon. Min mor fortalte om hvordan hun og fatter på begynnelsen av 60-tallet kjøpte et hus på Vinderen i Oslo. Først og fremst var det viktig å ha gode relasjoner til den lokale filialdirektøren (de brukte Andresens Bank, som senere i 1980 ble slått sammen med Kreditkassen). Gode relasjoner fikk man hvis man var økonomisk likvid og ble introdusert av en annen troverdig person fra lokalområdet som også var økonomisk likvid (ja... såpass og dette var på beste vestkant i Oslo for 50 år siden). Dernest var det helt avgjørende at filialdirektøren ville låne penger med sikkerhet i det aktuelle huset. Han/hun (som regel han) kom på personlig befaring for å kikke på huset. Lå huset utenfor filialbankens dekningsområde måtte man finne en annen lånegiver. Personlig kontakt og relasjoner var stikkordet.

På 70-tallet var den moderne markedsøkonomien såvidt begynt å gripe om seg. Det kom flere finansielle instrumenter og personlige relasjoner til banken (altså ikke nødvendigvis en lokalbank/filial) var ikke like viktig. Husbanken fikk større økonomisk styrke i takt med at oljeformuen vokste og relativt billige ferdighus som f.eks Moelven gjorde det mulig for alminnelig familier å etablere seg i eget hus. Dette er eksemplifisert på en genial måte i Pål Bang Hansens gamle godfilm fra 1972 "Norske byggeklosser"... :)

http://www.youtube.com/watch?v=SU9SggzG6Yw

Skrevet

Merkelig opplevelse tidligere...

...for å si det sånn, du vet du sitter for mye på bimmers når du har mareritt om å poste tidenes mest provoserende innlegg, komplett med faktiske brukernavn og full flamewar som følger... og bråvåkner!

Nesten på tide å legge fra seg bimmers noen dager tror jeg... :P

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...