Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

I bunn og grunn handler det om "størst", "best", "det siste" eller "raskest" i den kategorien det er snakk om på de siste sidene, så det går ikke ann å forklare med en faktor hvorfor noen vil velge en Panamera Turbo f eks. Det er sikkert ikke at det at Turboen er lynrask betyr noe for kjøpern engang, men bare det at det er dyreste modellen i rekka og derfor skal den kjøpes. Eller at du kjøper Ferrari FF fordi du vil markere at du er kongen på hyttetur og vise fingern til statusjegerne i tyske SUVer. Det handler mye om "fordi jeg kan". Akkkurat som den norske nissen som tok med RR Phantomen sin på fjellet i fjor og havna i avisene - "fordi det er bra bil på snøen" meg i ræva.

Det du kan se er at alle disse bilene i den råeste klassen alltid får ekstrem etterspørsel i begynnelsen, som avtar veldig etter 2-3 år. Når Honda NSX kom ut var det om å gjøre å kjøpe den og et par år etter butta salget totalt. For et par år siden skjedde det samme med Audi R8 og Nissan R35 GT-R, det var det hotteste man kunne kjøpe - men nå har etterspørselen jevnet seg i tempo med hypen. GT-Rene har allerede begynt å komme i special editions og facelifts... Neste ute er McLaren sin nye 458 Italia killer - hypen har bygget seg opp og mange millionærer vurderer å bestille en. Men i 2014 så har vel alle sett og kjøpt bilen så da er det bare å vente på neste store greie.

Det kan være farta, det kan være prisen (dyrest i klassen), det kan være ekslusiviteten, det kan være identitet og det kan være MYE annet rart. Kunder i den prisklassen bytter gjerne bila sine like ofte som du bytter slitedeler på din bil og gjerne med enorme tap - men de har råd til tapet og råd til det siste og beste hele tiden. F eks mener jeg å huske at de som kjøpte Bentley Arnage hadde en snittformue på 15.000.000 $ og at eiere av norske jaguarer er godt for minst to millioner kroner i snitt...

Også er det slik at folka som kjøper slike biler gjerne har mange andre sportsbiler og. F eks. var målgruppen til Aston Martin Rapide de folka som allerede hadde en V8 Vantage i garasjen. Og jeg har nesten aldri sett en dobbelgarasje med en Ferrari i som ikke har en Porsche eller BMW M3/M5 eller andre luksusbiler ved siden av...

En siste ting til er at det er i dag så sykt mangfold av luksusbiler at du må virkelig ha noe sjukt for å skille deg ut. Med så mange rike folk rundt om i verden som alle vil ha noe sprøtt/ekslusivt, så er det et sinnsykt marked og rom for det som virker helt hinsides for vanlige mennesker (Veyron SS, Zonda Tricolore, Zonda R, Koenigsegg Agera++)... Bare se på hvor mange biler i dag som koster langt over 10.000.000 NOK og likevel selges de hele tiden... Og jeg har ikke tall på hvor mange garasjer jeg har sett på nett der eiere har bilsamlinger som hadde kommet opp mot 1/20 til 1/10 av en norsk milliard i Norge...

Ikke lett å forstå seg på dette selv med rikmannsbrillene på... Men i bunn og grunn handler det om å vise "fordi jeg kan" eller "fordi jeg vil ha det beste som finnes". Også må man ikke glemme at det er svææært få av kjøperne til luksussportsbiler som faktisk er bilentusiaster... "Jeg liker Mercedes. S-klassen er flaggskipet har jeg skjønt. Hva koster mest? En S65 AMG sier du? OK, gi meg en S65 AMG!" er nok ikke så langt unna sannheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som igjen er litt skremmende er at Panameraen er blitt ett nesten vanlig syn, i tillegg til at impotørene har solgt bøttevis med disse så kan du jo tre dobble det antallet med tanke på de biler som har kommet inn i landet gjennom eksterne impotører rundt om i landet!

At Panamera er populær kan man ikke klandre Porsche for... snarere tvert imot. Den billigste Panameraen koster tross alt hele 1,8 millioner kroner (før evt. ekstrautstyr) og når noen vil betale såpass mye for en bil må vi kunne anta at de har en nogenlunde bevisst holdning til hva slags bil de kjøper. Panamera er åpenbart så gjennomført at en smule "inflasjon" når det gjelder modellen på norske veier ikke endrer på deres valg av bil. Umiddelbart høres det heller ut som om dere er ved å få et luksusproblem i Norge. Når det er mange mennesker med mange penger er det vanskelig å skille seg ut i mengden kun ved hjelp av en bil. Det er kanskje snart på tide med kjente Hollywoodtriks som blått hår og litt ekstra silikon der det er mulig... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn handler det om "størst", "best", "det siste" eller "raskest" i den kategorien det er snakk om på de siste sidene, så det går ikke ann å forklare med en faktor hvorfor noen vil velge en Panamera Turbo f eks. Det er sikkert ikke at det at Turboen er lynrask betyr noe for kjøpern engang, men bare det at det er dyreste modellen i rekka og derfor skal den kjøpes. Eller at du kjøper Ferrari FF fordi du vil markere at du er kongen på hyttetur og vise fingern til statusjegerne i tyske SUVer. Det handler mye om "fordi jeg kan". Akkkurat som den norske nissen som tok med RR Phantomen sin på fjellet i fjor og havna i avisene - "fordi det er bra bil på snøen" meg i ræva.

Britene har et godt uttrykk for dette fenomenet... "to make a statement"... markere en milepæl sosialt. Man kjøper noe svindyrt kun for å markere avstand til røkla. Selvfølgelig vil nordmenn gjøre det samme som alle andre. Dekadense kjenner ingen landegrenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn handler det om "størst", "best", "det siste" eller "raskest" i den kategorien det er snakk om på de siste sidene, så det går ikke ann å forklare med en faktor hvorfor noen vil velge en Panamera Turbo f eks. Det er sikkert ikke at det at Turboen er lynrask betyr noe for kjøpern engang, men bare det at det er dyreste modellen i rekka og derfor skal den kjøpes. Eller at du kjøper Ferrari FF fordi du vil markere at du er kongen på hyttetur og vise fingern til statusjegerne i tyske SUVer. Det handler mye om "fordi jeg kan". Akkkurat som den norske nissen som tok med RR Phantomen sin på fjellet i fjor og havna i avisene - "fordi det er bra bil på snøen" meg i ræva.

Britene har et godt uttrykk for dette fenomenet... "to make a statement"... markere en milepæl sosialt. Man kjøper noe svindyrt kun for å markere avstand til røkla. Selvfølgelig vil nordmenn gjøre det samme som alle andre. Dekadense kjenner ingen landegrenser.

Mhm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Panamera er populær kan man ikke klandre Porsche for... snarere tvert imot. Den billigste Panameraen koster tross alt hele 1,8 millioner kroner (før evt. ekstrautstyr) og når noen vil betale såpass mye for en bil må vi kunne anta at de har en nogenlunde bevisst holdning til hva slags bil de kjøper. Panamera er åpenbart så gjennomført at en smule "inflasjon" når det gjelder modellen på norske veier ikke endrer på deres valg av bil. Umiddelbart høres det heller ut som om dere er ved å få et luksusproblem i Norge. Når det er mange mennesker med mange penger er det vanskelig å skille seg ut i mengden kun ved hjelp av en bil. Det er kanskje snart på tide med kjente Hollywoodtriks som blått hår og litt ekstra silikon der det er mulig... :lol:

Skal man skille seg ut i trafikken i dag så hjelper det ikke med en Range Rover eller en 540I som var mer enn nok til å få folk til å snu seg i f eks 1998! Det kryr av feite 5ere med M-sport og 19", gjerne "omkledde" 520d og 525d! I storbyene er det X5, Cayenne og Range Rover som dominerer i stor skala, så man må grave ganske dypt i lommeboka for å få en bil som folk snur seg etter! Man kan glemme "vanlige" Porscher som 911 og 997, må nok over på de mer bøse utgavene av Porsche. Med en Lamborghini Gallardo så skal man vel klare å få noen til å snu seg, også med en Ferarri selv om jeg ikke lengre blir overrasket over å møte noen! Men med en Rolls Royce Phantom så hadde man tiltrukket seg oppmerksomhet, både fra gammel og ung bil interessert eller ikke 8) Phantomen er svær, har bling effekt og en grill ALLE kjenner! En her i byen kjører "lillebroren" til Phantom, en sort Bentley Continental Flying Spur og jeg tror nok han kan kjøre nokså ubeglodd igjennom Arendal sentrum en travel formiddag! Hvis han ikke møter meg da, noe han stadig gjør :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestemt at nettbutikken åpnes i begynnelsen av april en gang :D Har notert det på forsiden.

Flytta sjappa til subdomene også (nå: http://shop.autoglede.no/)

Lagt til utvalgte produkter på forsiden.

Innstalert modul for "Like"-knapp for Facebook

Varebil er nå i orden, som kjent.

Lagervisning på lørdag og IKEA/Biltema-tur etter det. Endelig varebudsjett på søndag og emballasje- og kontorrekvisitakjøp på mandag. Så vil det gjenstå å legge inn noen t-skjorter og plakater og fjerne produkter jeg ikke tror vil selge bra i begynnelsen pga. begrenset budsjett og bestille i løpet av neste uke! Så blir det bare å ta det chill til jeg mottar varene og åpne butikken 8)

Progresjon, endelig! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Panamera er populær kan man ikke klandre Porsche for... snarere tvert imot. Den billigste Panameraen koster tross alt hele 1,8 millioner kroner (før evt. ekstrautstyr) og når noen vil betale såpass mye for en bil må vi kunne anta at de har en nogenlunde bevisst holdning til hva slags bil de kjøper. Panamera er åpenbart så gjennomført at en smule "inflasjon" når det gjelder modellen på norske veier ikke endrer på deres valg av bil. Umiddelbart høres det heller ut som om dere er ved å få et luksusproblem i Norge. Når det er mange mennesker med mange penger er det vanskelig å skille seg ut i mengden kun ved hjelp av en bil. Det er kanskje snart på tide med kjente Hollywoodtriks som blått hår og litt ekstra silikon der det er mulig... :lol:

Skal man skille seg ut i trafikken i dag så hjelper det ikke med en Range Rover eller en 540I som var mer enn nok til å få folk til å snu seg i f eks 1998! Det kryr av feite 5ere med M-sport og 19", gjerne "omkledde" 520d og 525d! I storbyene er det X5, Cayenne og Range Rover som dominerer i stor skala, så man må grave ganske dypt i lommeboka for å få en bil som folk snur seg etter! Man kan glemme "vanlige" Porscher som 911 og 997, må nok over på de mer bøse utgavene av Porsche. Med en Lamborghini Gallardo så skal man vel klare å få noen til å snu seg, også med en Ferarri selv om jeg ikke lengre blir overrasket over å møte noen! Men med en Rolls Royce Phantom så hadde man tiltrukket seg oppmerksomhet, både fra gammel og ung bil interessert eller ikke 8) Phantomen er svær, har bling effekt og en grill ALLE kjenner! En her i byen kjører "lillebroren" til Phantom, en sort Bentley Continental Flying Spur og jeg tror nok han kan kjøre nokså ubeglodd igjennom Arendal sentrum en travel formiddag! Hvis han ikke møter meg da, noe han stadig gjør :wink:

skal man skille seg ut så holder det med ca 40k.

en slik en:

http://www.smc-motor.no/media/5227/go%20kart%20200.jpg

for å si det sånn, kan nsten vedde på at du får mer oppmerksomhet om du kommer i en slik enn selv den mest eksklusive luksusbilen :P

men igjen, til prisen av innstegsmodellen panamera så får man kjøpt hele 45 slike gokarter med skilt. vet ikke hva som er mest for penga jeg hehe:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...