Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Den mangler vel noe grønt den der Fredrik?

En annen Ford Lotus Cortina Mk1, but you get the point... :)

o6i0upkm144l8x2bewos.jpg

Mente jeg har sett at de har noe grønt på panseret også, serru. Men da var det vel feil.

Skrevet
Om en vare koster under 200,- skal en ikke betale moms, selv om totalprisen inkl. frakt overstiger 200,-.

Om en vare koster over 200,- skal en betale moms av hele beløpet (varens verdi pluss kostnad av frakt). I tillegg til dette må en ofte betale et gebyr til fraktselskapet for at de fortoller varen for deg.

Det er tollvesenets egne valutasatser som er grunnlaget her, og disse oppdateres en gang i uken.

:applause:

Dette har du peiling på skjønner jeg :)

Om ikke annet gjør den regelen at man alltid leter etter billige ting på nett. Fruen blir ihvertfall glad av det :roll::lol:

Eller bare lese på toll.no ;)

Skrevet

Burde bestille hotell på forhånd i de største byene mtp parkering :)

Var nedover en litt kortere tur i Påska selv:

Colorline Superspeed fra Larvik til Hirtshals, 2 netter i Aalborg. Så ned til Amsterdam, 2 netter. Så videre til Hamburg, 1 natt der (for lite), og Kiel - Oslo (Color Fantasy).

Cirka 1800-1900km, (Startsted Bø i Telemark).

I Amsterdam så anbefaler eg ihvertfall 2 netter, og gjerne på dette hotellet: http://no.hotels.com/hotel/details.html ... escription

Ok pris, midt i smørøyet av Amsterdam (gang avstand til det meste), og parkering ikke minst..

Ganske kult parkerings opplegg :P

Ellers så vil eg anbefale å ta ei natt eller to i Hamburg om du er glad i en fest :P Bedre uteliv skal du leite lenge etter... reeperbahn FTW!! :P

Der kan eg anbefale dette hotellet, http://renaissance-hamburg.hotel-rez.co ... cid=334645

SYKE suiter, og greie priser. :)

Vi leide noen rom som hadde senger som må ha vært nærmere 2,5x3 meter haha, helt sykt!

Om du har planer om å ta Color Fantasy/magic så ville eg droppa det, ikke verdt pengene etter min mening. Bedre med ei natt eller to i Feks Aalborg, og ta Ferga fra Hirtshals på dagen :)

Og siste tipset, vær flink å spør lokale folk etc om hvor du burde spise/reise på fylla osv :)

Takk. Ja blir nok å bestille hotell i forveien. Tenker det blir noen dager i Amsterdam for å feste litt vertfall, kan jo lufte interessen for Hamburg også :)

Skrevet
Her og her har jeg to tråder med bilder som dekker noen av stedene dine. De fleste bildene her er bilrelaterte, men tror det er litt annen info også.
Skrevet
Har begynt å planlegge neste års ferietur, som skal tilbringes bak rattet. Ingenting er fastspikret enda, så hadde vært gøy om noen som har gjort noe lignende har tips til gode veier, ting som er verdt og få med seg osv :)

I juli til neste år skal BMWen min få litt europeisk asfalt under hjula da vi skal på en lengre "roadtrip"! Vi har lagt av noen dager på hvert sted vi skal! Særlig i Nice og Paris hvor vi skal være forholdsvis 4 og 5 dager, skal forøvrig bli artig å kjøre bil i Paris :wink: Turen er også selvsagt lagt innom Nurburgring og Munchen(BMW Welt!!!) :wink: Jeg har lagt opp til at kjøringa mellom stedene blir transportetapper med motorvei, gjør meg ingenting egentelig da jeg liker å kjøre på motorveier. Sikker mye fine steder å se ved å velge alternative ruter men jeg orker ikke å trøkkle rundt på den Tyske og Franske landsbyggda :)

yqe9nl2sjwmgb3mvx6r4.png

Skrevet

Hjemme igjen fra 340 kilometers impulstur (170 hver vei)... 4 timer... Går unna da :)

Det kule var at jeg sa vi skulle være hjemme igjen halv ti... Da jeg kom inn garasjeporten så jeg på klokka og den bikka akkurat over til 22:30 :D Konge...

Fartsgrensa + moms er en flott regel.

Skrevet
Jeg kan godt bli moderator om dere trenger hjelp. Har tilbydt meg det før også, men jeg fikk aldri noe svar.
Skulle kjøpe noe på ebay nå, og da forteller selgeren meg at han ikke får lov til å sende som gave av sitt lokale postkontor. Så råttent! :(

Hmmm, på side 1541 ønsker du å bli moderator på et av landets større bilforum, og alt på side 1542 starter du en debatt om hvordan man kan unngå å betale moms ved import av varer til landet.

Dette skurrer vel litt. :)

Skrevet

I juli til neste år skal BMWen min få litt europeisk asfalt under hjula da vi skal på en lengre "roadtrip"! Vi har lagt av noen dager på hvert sted vi skal! Særlig i Nice og Paris hvor vi skal være forholdsvis 4 og 5 dager, skal forøvrig bli artig å kjøre bil i Paris :wink: Turen er også selvsagt lagt innom Nurburgring og Munchen(BMW Welt!!!) :wink: Jeg har lagt opp til at kjøringa mellom stedene blir transportetapper med motorvei, gjør meg ingenting egentelig da jeg liker å kjøre på motorveier. Sikker mye fine steder å se ved å velge alternative ruter men jeg orker ikke å trøkkle rundt på den Tyske og Franske landsbyggda :)

Høres ut som en hyggelig tur. Dog hørtes 4 dager i Nice lenge ut.

Husk å ta med mye bompenger - franske motorveier er dyre.

Selv ville jeg kjørt mer i Italia enn Frankrike - det er dyrt det og, men finere natur og biler.

Skrevet
Hvor står den der? Vet av 2 stk som ble gravd ned på ene nabogården på 80-tallet :(

Ålesund. Moa-området. Ved den rundkjøringen du tar

ned med der lerstadveien går(?) mot biltema så kommer du mot en subaru forhandler på høyre side mener jeg det var. Nedsiden av bygget står den.

Sikkert noen som er kjent i området så kan rette meg. Jeg rota meg bare bort :D

Voldsund Motor.

Voldsund selv er bil- og motorsport-entusiast i en grad man sjelden opplever hos folk som lever av å selge biler; han har bl.a. en toseter Jaguar fra 50-tallet stående i butikken. Nice.

Subaru i kombinasjon med gamle engelske klassikere er sikkert ingen dum blanding: Lite feil med nybilen gir overskudd til å takle, hmm, utfordringene ved å holde gamle engelske biler på veien. :)

Skrevet

Høres ut som en hyggelig tur. Dog hørtes 4 dager i Nice lenge ut.

Husk å ta med mye bompenger - franske motorveier er dyre.

Selv ville jeg kjørt mer i Italia enn Frankrike - det er durt det og, men finere natur og biler.

Skal bli veldig morro det det ja :) ! Grunnen til at vi valgte 4 dager i Nice er fordi vi kommer til å bruke hotellet der som base og heller ta dagsturer til nabostedene som Monaco, Cannes og Saint Tropez :wink: Har beregnet en god del bompenger ja, hehe! Franskmenna er like "glade" i bommer som oss her i Norge, bortsett fra at de faktisk får noe igjen for det da :wink:

Skrevet
Barock: Måtte le litt nå! Det har vel egentlig ingen sammenheng! Selv en moderator kan mene at det er unødvendig dyrt å leve i Norge, skulle jeg mene.

Er ikke akkurat hardbarket kriminell... Flere jeg har handlet med på Ebay har uoppfordret skrevet "gift" på pakken for å spare meg for "unødvendige" utgifter da toll, moms etc allerede er betalt for varen i deres land og de mener da det er urimelig at jeg skal gjøre det samme. Ikke min feil.

Men jeg ser poenget ditt, jeg er sikkert ikke seriøs nok.

En moderator må lyde alle lovens regler! Du blir automatisk medlem av moralpolitiet.

Edit: Noen som vet hvor man kan kjøpe en slik?

TireStorageRack_m.jpg

Skrevet
Barock: Måtte le litt nå! Det har vel egentlig ingen sammenheng! Selv en moderator kan mene at det er unødvendig dyrt å leve i Norge, skulle jeg mene.

Er ikke akkurat hardbarket kriminell... Flere jeg har handlet med på Ebay har uoppfordret skrevet "gift" på pakken for å spare meg for "unødvendige" utgifter da toll, moms etc allerede er betalt for varen i deres land og de mener da det er urimelig at jeg skal gjøre det samme. Ikke min feil.

Men jeg ser poenget ditt, jeg er sikkert ikke seriøs nok.

He-he; 316 ikke hardbarket kriminell. Ok. :)

Men, jo, det har en sammenheng, siden en moderator for en utenforstående vil oppfattes som en offisiell representant for forumet på en helt annen måte en et vanlig forummedlem. En forumeier vil i en moderator derfor måtte søke etter noen som kan representere forumet på en best mulig måte i øynene til sponsorer, annonsører m.m.

Mange annonsører vil kunne livnære seg av å selge produkter som direkte konkurrerer med dem man vil vurdere å kjøpe via eBay fra utlandet - og derfor er disse særs lite begeistret for at det lar seg gjøre å motta varer fra utlandet uten å betale moms.

Du har på den annen side rett i at også moderatorer har rett til å ha meninger, men ofte vil et forum tjene på at de fargerike og karakteristiske forummedlemmene ikke innehar moderatorrollen - jfr. Fredrik som etter min mening har kunnet sette ord på meninger på en helt annen måte etter at han gikk ut av moderatorstolen. :)

Skrevet

Et lite tillegg vedr. moms ved import fra utlandet:

Det kan sammenlignes med å skyte seg selv i foten når man diskuterer på et åpent forum hvordan man kan ulovlig unngå å betale moms på varer.

Myndighetene er kjent med at de taper momsinntekter på denne måten, og mange av de næringene som taper omsetning ved at folk kjøper fra utlandet i stedet, har gode kontakter til ledende folkevalgte.

Kan disse så lete opp og printe ut tilstrekkelig mange nok utgaver av "forbryterskolen på nett", vil de kunne presse myndighetene til å endre importbestemmelsene, slik at verken mobilladeren fra eBay eller strikkegenseren i gave fra tante Janet i Minnesota vil kunne taes i mot uten å betale moms på varens verdi.

Dette vil legge ekstra arbeidspress på fortollingsleddet, slik at fortollingsgebyrene kan tenkes å stige. Og det å betale både 25% moms og 250 kroner i fortollinggebyr på duppeditten til 35 kroner fra Hong Kong, er ikke akkurat noe som frister. :(

Skrevet

Du er fornuftig, og du har helt rett som vanlig. En moderator er forumets ansikt utad, og representerer først og fremst ikke seg selv som et medlem gjør, men forumet i sin helhet. Jeg vet alt dette, jeg har vært og er moderator på et annet forum som nevnt tidligere... :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...