Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

" Dette strider mot forsvarets egne prosedyrer for gjennomføring av øvelser under forstegangstjenesten." dette stemmer rett og slett ikke. Så tror ikke det gagner så mange å fortsette diskusjonen (dette utsagnet stammer fra at det ikke står spesifisert at jenter og gutter skal vaske seg nakne sammen, men de skal like fult svømme nakne sammen. Når det er sagt så vil ingen kreve dette senere ,meg bekjent, forskjellen er tørre klær eller ikke, og i kaldt klima kan det bety ganske mye, at en soldat ikke greier å skjønne dette selv er ikke uvanlig, akkruat som den ikke "skjønner" at en må spise selv om en er sliten) Fremdeles imponerende at du kan være så bastant, og ikke minst ignorant, mot en arbeidsgruppe du åpenbart ikke har mye erfarning med.

Som du selv sier, tror det er best vi avslutter, mens diskusjonen fortsatt er god :) Vil også poengtere at verken jeg, eller andre normale mennesker, synes at mobbing er greit.

Skrevet
Er det bare jeg som reagerer på at mediene nærmest gasser seg i den makabre lynsjingen og mishandlingen av Gadafi?

Jeg er selvfølgelig glad for at Gadafi´s skrekkvelde er borte, men det lover sannelig ikke godt for fremtiden når vi ser hva slags folk som erstatter ham. Jeg er stygt redd for at nissen følger med på lasset.

Måten Gadafi ble behandlet på i live, vilkårlig drept, senere grotesk likskjendet... og avsluttende levende og senere død brettet ut i all verdens media savner sidestykke i historien. Makan til glidebane i moralske og etiske normer har jeg aldri vært vitne til. Jeg er dypt skuffet på vegne av det siviliserte samfunnet vi en gang bekjente oss til. Media... og ansvarlige vestlige politikere burde skamme seg. Helvete heller... hva er det som skjer med oss?

Endelig er det en seriøs kommentator i en seriøs avis som reagerer med samme forferdelse og avsky...

http://politiken.dk/debat/ECE1431054/ga ... nrettelse/

Shabana Rehman har i sakens anledning meldt inn en sak til Pressens Faglige Utvalg. Takk for at det er flere som ser de prinsippielle sidene ved denne saken.

http://www.aftenposten.no/meninger/komm ... 01400.html

Skrevet
Hvilket spørsmål kan du ikke svare ja på og juge samtidig?

Klarer du å si ja?

Har du eit intrykk av att eg ikkje kan sei ja? :P

Skrevet
" Dette strider mot forsvarets egne prosedyrer for gjennomføring av øvelser under forstegangstjenesten." dette stemmer rett og slett ikke. Så tror ikke det gagner så mange å fortsette diskusjonen (dette utsagnet stammer fra at det ikke står spesifisert at jenter og gutter skal vaske seg nakne sammen, men de skal like fult svømme nakne sammen. Når det er sagt så vil ingen kreve dette senere ,meg bekjent, forskjellen er tørre klær eller ikke, og i kaldt klima kan det bety ganske mye, at en soldat ikke greier å skjønne dette selv er ikke uvanlig, akkruat som den ikke "skjønner" at en må spise selv om en er sliten) Fremdeles imponerende at du kan være så bastant, og ikke minst ignorant, mot en arbeidsgruppe du åpenbart ikke har mye erfarning med.

Det er verdt å nevne at de aller fleste har reagert som jeg har gjort i denne saken... politiske og militære ledere, forsvarets forskningsinstitutt, befalets hovedorganisasjon m.fl. Sier du det samme til/om disse også?

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7881476

Skrevet

Over på noe helt annet..

Kan noen si meg forskjellene mellom lcd, led, og plasma?

Hva bør jeg velge? Ser at det er en vesentlig stor pris forskjell på lcd og led.

Skrevet

Led er en annen type backlight på en LCD-tv.

Plasma kan ikke legges ned under transport, men viser mer naturlige farger.

LCD skal vissnok ha bedre refresh-rate, men tror ikke det er noe du merker.

Husk på og få med nok inn/utganger. ;)

Skrevet

Takk :)

Det står hovedsakelig mellom lcd og led. Ja, mange nok inn/utganger er viktig :P

Jeg har ikke funnet større lcd skjermer enn 46", men det gjør meg ingenting, synes det er stort nok til mitt bruk. Grunnen til at de slutta med større var vel at prisen blei for lik mellom størrelsene?

Hvordan ligger vi an med 3D tv´ene? Er det verdt å bruke penger på?

Faren min har nettopp kjøpt seg en 46" lcd sony med 3d, med på kjøpet får han en 360GB ps3 for 500kr :)

Da får lillebroren min ps3´n min med 160GB, og ny ps3 til meg.

Skrevet

Plasma liker seg også i mørke rom! Ser du på TV en mørk kveld, og har lampen på, blir plutselig skjermen speilblank og reflekterer lyset. Så du bør ha dimmefunksjon eller stålampe man kan justere lysstyrken med :D

LED funker i de fleste rom, mens LCD er irriterende når man får solen inn vinduet.

Meg og min far konkurrerer litt med TVene våre, og har helt forskjellig oppfatning om hva om er best.

Jeg kjøpte en splitter ny 40" LCD samsung, toppmodellen innenfor størrelsen. Var ganske fornøyd med den.

Min far kjøpte 50" Plasma toppmodellen til samsung, og var ganske fornøyd med den.

Opplevde at min hadde litt skarpere bilder på filmer, men det kan ha med oppløsning vs. størrelse.

Ser du på en avi-fil gjennom USB på TV eller DVD-spiller, blir det håpløs kvalitet.

Men avi-fil gjennom PS3, som har en veldig god oppskaleringsfunksjon, blir det brukbart igjen.

Men kan dog ikke sammenlignes med .x264filer i 720p eller 1080-i/p..

Når vi begge hadde hatt TVene i ca. 2,5 år var min 40" LCD fortsatt god som ny, mens min far sin 50" plasma hadde fått en haug med røde piksler.. Så ut som noen hadde tatt en runde med en rød spraylakk her og der. Han ble mildt sagt forbannet. Haha. Betalte over 30k for den, og ble fortalt av selger at det ikke skulle skje, da min far var skeptisk til plasma i utgangspunktet. Nå sier han at han aldri i livet skal ha plasma igjen.

Nå i sommer kjøpte jeg meg en 50" 3D-plasma fra Panasonic, noe som var vanskelig da jeg har sverget til samsung, sony og pioneer. Men jeg kan ikke si annet enn at jeg er strålende fornøyd med den. Den eier LCD-skjermene jeg har hatt, og som venner og familie har. Sortnivået er fantastisk, og Avatar i 3D kan ikke påklages.

De har fornyet plasmateknologien årlig, og dette lover svært bra synes jeg.

Den jeg bruker nå, heter: TX-P50GT30y, (600Hz) Den har de elektroniske 3D brillene, som åpner og lukker et øye om gangen, for å få 1080i/p (fullHD oppløsning) Mens kinoene bruker polarisert lys, og deler bildet i 2, slik at du bare får 720p, selvom det er fullHD-format. Kino 3D gir litt bedre skarphet, mens min 3D gir bedre dybde. Men det er ikke tvil om at begge variantene fungerer utmerket. Og du får 3D-TV med begge variantene. Så velg det som passer deg best, dersom du vil ha 3D. Test gjerne hos andre før du kjøper.

Skal også nevne at plasma har slitt med innbrenninger osv. Men det har blitt mye bedre nå. F.eks. har Panasonic en bildeskjelving når det er veldig lyse bilder, slik at pikslene flytter på seg. Men det er mest for stillbilder og pauseskjermer. Hvis jeg f.eks. ser svake antydninger til "pause-tegnet" når jeg har byttet bakgrunn, forsvinner det med engang det blir en scene med bevegelse. Min far sin plasma kunne ha Tv-kanallogoer "innbrent" i opptil 20-30 minutt, når han byttet fra riksTV til film osv. Det var irriterende det.

Edit: Overgangen fra 40" til 50" var mildt sagt drastisk! Skjønner ikke at jeg har klart å se filmer på mindre skjermer før! Hehe. Så det er sant som de sier, minst 50" når du skal se blu-ray, ellers mister du mye av følelsen og mange detaljer. For meg utgjorde denne overgangen mer, enn et bytte mellom LCD, Plasma osv.

Skrevet

Sørg iallefall for å ikke kjøpe 50hz LCD tv når du skal handle. 50hz lagger ved panorering av scener, spesielt på fotballkamper og når du skal se film kan dette være irriterende..

Jeg har en av de bedre 46" LCD tv'ene til Samsung, er strålende fornøyd!

Skrevet

Jeg ville ihvertfall ikke lagt ei krone i 3D slik ting er i dag, men dette blir selvfølgelig opp til hver enkelt. Å ta på briller for å se på TV virker for meg helt latterlig.

Vil ellers si meg enig i at 50" nesten er et minimum. Har selv 2 stk på 47". Passer forsåvidt greit i leiligheten, da stua ikke er alt for stor, men i huset er det alt for smått. Skulle hatt 60".

Ellers må det jo nevnes at LCD og LED er det samme. LCD med led bruker ledlys enten rundt rammen, eller over hele bildeflaten for å belyse pixlene. Dette gir bedre sortnivå, og litt sterkere lys, som gjør det mere behagelig i lyse rom.

Kan forøvrig nevne at den ene 47tommeren min kostet 4 ganger så mye som den andre, og jeg ser ikke forskjell på dem. Eneste er at den billigste har internettilgang.

Vedr. Hz har jeg aldri sett forskjell på 50 og 100hz. Tar jeg ikke helt feil er alle sendinger i 50/60hz? og må som sådan behandles for å vises i 100Hz, som gir lag. Irriterende om du spiller tv-spill på tv'n.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...