Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Som sagt så må dere kjøre på akkurat hva dere vil for meg, synes bare det sitatet der var bra skrevet!

Hadde jeg bodd sånn til at jeg måtte ha pigger for å komme opp bakken så hadde jeg kjøpt bil med firehjulsdrift :) Jeg har iallfall klart meg like bra på vintern jeg som bekjente med piggdekk!

det sitatet ditt synes jeg var for trangsynt.. du kunne lagt det frem på en litt annen måte..

Skrevet
Som sagt så må dere kjøre på akkurat hva dere vil for meg, synes bare det sitatet der var bra skrevet!

Hadde jeg bodd sånn til at jeg måtte ha pigger for å komme opp bakken så hadde jeg kjøpt bil med firehjulsdrift :) Jeg har iallfall klart meg like bra på vintern jeg som bekjente med piggdekk!

Hilux

Nja, litt overkill vel! Hadde kommet langt nok med en E60 530IX eller X5 :)

det sitatet ditt synes jeg var for trangsynt.. du kunne lagt det frem på en litt annen måte..

Mulig det men jeg gadd ikke begynne å skrive om

Skrevet

Det var da noen gode poenger i det. De dype hjulsporene er det største problemet med piggdekk slik jeg ser det. På e39 i området hvor jeg bor legger de nytt asfaltdekke ganske ofte, likevel er det dype spor i veibanen etter første vinteren etter at asfalten er lagt. Heldigvis er det flere og flere som begynner å se fordelene med piggfrie dekk.

Selv kjører jeg med piggfritt fordi det gir mindre støy, fungerer bedre på tørr og våt asfalt og ikke mister egenskapene sine like fort som piggdekk (pigger som blir slitt eller faller ut).

Skrevet

Var elendig skrevet. Personen du siterte er jo selv en egoist. Personen tenker tydeligvis ikke lenger enn sin egen nesetipp. :applause:

Skrevet

Hilux

Nja, litt overkill vel! Hadde kommet langt nok med en E60 530IX eller X5 :)

Nei, skal ha ordentlig når man først skal ha. X5 er ikke tema engang, da heller som du sir en E60 IX eller en A4 quattro. Det som er så fint med Hilux og andre i samme klasse(Navara, Amarok) er at det er renspikket 4x4.

Du har 4x4, men kjøre må du gjøre selv.

Skrevet

Nei, skal ha ordentlig når man først skal ha. X5 er ikke tema engang, da heller som du sir en E60 IX eller en A4 quattro. Det som er så fint med Hilux og andre i samme klasse(Navara, Amarok) er at det er renspikket 4x4.

Du har 4x4, men kjøre må du gjøre selv.

Ja det er jo sant da, skal man ha ordenlig så må man jo ha høy og lav serie med sperrer. Navara og Hilux er jo gode firehjulstrekkere, men det mangler på motor og kjørekomfor synes jeg. Skulle jeg hatt skikkelig 4x4 så hadde jeg valgt Chevy Silverado 6,6 Duramax diesel! 8) Men så er jeg litt glad i amerikanske biler også da :wink:

Skrevet

Ja det er jo sant da, skal man ha ordenlig så må man jo ha høy og lav serie med sperrer. Navara og Hilux er jo gode firehjulstrekkere, men det mangler på motor og kjørekomfor synes jeg. Skulle jeg hatt skikkelig 4x4 så hadde jeg valgt Chevy Silverado 6,6 Duramax diesel! 8) Men så er jeg litt glad i amerikanske biler også da :wink:

Kjørekomfort har den ikke og heller ikke noen spesielt stor motor(2.5td med 105hk). Det er sant, men den har sperre, lavgir, rwd :whistle: ...

Alt til sitt formål :) Familien har også en 09 A4 Avant 1,8t som er comfort-bil... Men den brukes så sjeldent.

Skrevet

Kjørekomfort har den ikke og heller ikke noen spesielt stor motor(2.5td med 105hk). Det er sant, men den har sperre, lavgir, rwd :whistle: ...

Alt til sitt formål :) Familien har også en 09 A4 Avant 1,8t som er comfort-bil... Men den brukes så sjeldent.

Nettopp! Alt til sitt bruk :) Dekk også!

Skrevet
Piggdekk ja! Det kan jo også sies på en annen måte! Fant ett passende sitat:

"Folk som kjører på piggdekk er egoistiske, tenker bare på seg selv og dems egen fremkommlighet! De gjør sånn at min bil blir unødvendig skitten i vinterhalvåret, de bidrar til å forværre luftforurensing og svevestøv i storbyene til plage for dem som ferdes der, de kjører opp dype hjulspor i veiene som fylles med vann i regnvær som igjen gjør at folk får vannplaning som der igjen fører til dødsulykker hele sommern igjenom. Piggdekk bråker dessuten og gjør at bilen bruker mer drivstoff som igjen ikke er bra for miljøet, piggdekk er rett og slett for kvinnfolk og nybegynnere"

For meg så må forøvrig folk kjøre på hva de vil men jeg så jo helst at alle kjørte på piggfrie dekk så vi i allfall kunne spart oss for alt støvet! Jeg kan nok si at jeg kommer ALDRI til å kjøpe piggdekk, det støyer for mye for min del. De få dagene i året man merker forskjell på pigg og piggfri kan jeg klare å stå over og heller kjøre ett par hakk forsiktigere.

For det første: Jeg er helt avhengig av piggdekk da veien hjem blir dekket i et speilblankt tykt lag med is hele vinteren. Hadde noen gamle dårlige dekk siste vinteren min med vectraen, og det var enkelte dager jeg rett og slett ikke kom meg avgårde. Så jeg kjører med pigger med god samvittighet. Føler dessuten at telehiv er et mye større problem enn sporene piggene lager.

For det andre: Om du skal komme her å kritisere piggdekk for lokal forrurensing så kan du jo først se på hvilket drivstoff bilen din går på [-X

Jeg tipper vedkommende som har skrevet det sitatet antagelig bor i en by der det alltid er gode veier hele vinteren gjennom :P

Skrevet
[For det andre: Om du skal komme her å kritisere piggdekk for lokal forrurensing så kan du jo først se på hvilket drivstoff bilen din går på [-X

Har ikke kritisert noen jeg, folk får kjøre på hva slags dekk dem vil har jeg sagt mange ganger!

Dieselbiler er en strek bidragsyter til lokal forrurensing ja, men det gjelder storbyer og øvrig tett traffikk! Ikke noe vi har mye av her i byen så der har jeg god samvittighet :wink:

Skrevet

Sto vel nettopp i bergens tidende eller bergensavisen at før piggdekkgebyr ble innført lå budsjettet for måking/salting på 18mill i Bergen, etter det ble innført økte det til 35mill (tar disse talla på hugsen, men får vel med tendensen). Dette da et fornuftig antall piggdekkbrukere river opp isen så strøing/saltingkan trappes ned litt. Men alt med måte. De drar vel uansett inn de millionene på gebyrene uansett.

I fjor, ekstremvinteren, brukte de 85 millioner mener jeg det sto.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...