Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det er i orden... så diskuterer vi videre (selv om også du burde vite at en slik diskusjon lett kan bli følsom). Du responderte på mitt innlegg og jeg snakker nettopp ikke kun om mat. Jeg snakker om hvordan juletradisjonene mange steder blir direkte ødelagt fordi noen innvandrere (som regel muslimske) ikke ønsker å delta i feiringen og langt mindre ønsker å spise julematen som blir servert. Det er eksplisitt også en stor utfordring at noen i misforstått godhet overfor fremmede reduserer eller helt fjerner julefeiringen (og andre sedvaner/tradisjoner, men dette vender jeg evt. tilbake til).

Utfordringen i denne sammenhengen er naturligvis ikke at muslimer ikke ønsker å spise gris (som mye av julematen tradisjonelt er laget av), men at noen muslimer heller ikke ønsker å delta i andre deler av julefeiringen. Dette er normalt ikke et problem for innvandrere som bekjenner seg til andre religioner og det er derfor naturlig å spørre hva som er problemet for noen muslimer. Svaret sier seg nesten selv... de mangler respekt for norske tradisjoner og de mangler kunnskap om kristendommen som religion. De siste er faktisk veldig interessant iom. at spesielt engelen Gabriel spiller en svært viktig rolle i Islam også.

Nei, jeg mener ikke at de mangler respekt for juletradisjonen. Jeg syns det er idioti at man nekter å ta en del i julefeiringen (med mindre det er kirke/kristen bønn, da er jo forståelig at man erger seg), og at det hovedsaklig kommer av at muslimforeldre ikke helt vet hva barna nektes.

Syns skoler skal bli flinkere til å informere foreldrene om hva julefeiringa går spesifikt ut på, slik at foreldre som kanskje ikke vet det, faktisk blir laidback og skjønner at det er mer enn fellesfeiring enn kun en ren kristen feiring.

Jeg tror ikke det kommer av mangel på respekt slik du sier. Jeg tror det bare kommer av at folk ikke vet bedre.

Du skriver også følgende i ditt innlegg: "Og det med at innvandrere må tilpasse seg, hvilken lover har de brutt her?? Og det med kristne verdier, hallo, dette landet har typ 70% ateister jo.. Folk går ikke til kirken hver søndag slik de skal engang, men bæder helt i slike spørsmål. Akkurat som hobbymuslimene over åra som ber to ganger i året men tar på seg jihadhatten når noen liksom fornærmer islam.."

Jeg synes dette avsnittet forteller det meste om din holdning til julefeiringen. Vi regulerer ikke juletradisjonen med lover og regler i Norge, men dette betyr ikke at juletradisjonen ikke er viktig. Julefeiringen er den viktigste høytiden i Kristendommen og en tradisjon de aller fleste kristne (ca. 80% av norges befolkning) holder av. Hvorvidt de er personlig kristne er ikke poenget i denne sammenhengen. Julefeiringen er først og fremst en viktig kulturell og sosial begivenhet.

Det jeg har understreket her har du et poeng i, det skal ha for.

Ateistbegrepet kan diskuteres, men jeg tok tallet i fra Wikipedia (som selvsagt kan ta feil: http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Norway):

Phil Zuckerman, an Associate Professor of Sociology at Pitzer College estimates atheism rates in Norway as ranging from 31 to 72%, based on various studies.[5]
Hvor har du det fra at jeg skal bestemme hva vi skal diskutere her inne? Det er snart tre år siden jeg hadde rettigheter som moderator og jeg er derfor hverken ansvarlig for diskusjonene og/eller evt. bortvisninger fra forumet pga. diskusjonene.

Jeg vet jo at du ikke ansvarlig for bortvisninger, men snakker her om tilfeller der folk ikke vil fortsette med en diskusjon, evt. ha en diskusjon i det hele tatt, hvor det stadig blir tatt opp (f. eks. i Stance-tråden der mange ble sinna fordi du fortsatte på et emne hele tiden). Syns det var rart at du tok opp et emne her inne, og etter mitt svar så ville du la det ligge...

Til slutt, igjen, jeg ser ingen trussel mot julefeiringen når det er det snakk om mat. At barn nektes feiring, den ser jeg at folk reagerer på og jeg ville aldri nekta mine barn (hvis de endte opp som muslimer) å ha julefeiring på skolen med mindre det dreier seg om å gå til kirken, men også da er det litt sånn... Hvorfor skal dem nektes, de helomvendes ikke til kristne etter to kirketurer i året! Men blir det servert mat de ikke bør spise, så skal de slippe å få gå. Snakk om andre ting som klær, religiøse symboler, bortfall av sexundervisning, nekting av juletre i skolegården o.l., ja da skjønner jeg at folk reagerer...

Apropos jul og feiring og muslimer og alt det der, her har du bilde av ungen til søskenbarnet mitt.

Skrevet

Nei, jeg mener ikke at de mangler respekt for juletradisjonen. Jeg syns det er idioti at man nekter å ta en del i julefeiringen (med mindre det er kirke/kristen bønn, da er jo forståelig at man erger seg), og at det hovedsaklig kommer av at muslimforeldre ikke helt vet hva barna nektes.

Syns skoler skal bli flinkere til å informere foreldrene om hva julefeiringa går spesifikt ut på, slik at foreldre som kanskje ikke vet det, faktisk blir laidback og skjønner at det er mer enn fellesfeiring enn kun en ren kristen feiring.

Jeg tror ikke det kommer av mangel på respekt slik du sier. Jeg tror det bare kommer av at folk ikke vet bedre.

Ateistbegrepet kan diskuteres, men jeg tok tallet i fra Wikipedia (som selvsagt kan ta feil: http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Norway):

Phil Zuckerman, an Associate Professor of Sociology at Pitzer College estimates atheism rates in Norway as ranging from 31 to 72%, based on various studies.[5]

Jeg ser at vi langt på vei er enige og dette er etter hva jeg har lest av dine tidligere innlegg ikke overraskende. Slik jeg opplever deg her inne er du i flere sammenhenger en ressurs for forumet... noe jeg også har nevnt for et par av moderatorene.

Mitt poeng med å foreslå at vi lot diskusjonen ligge var mest av generell art. Som mitt svar viser kan ditt innlegg misforstås og det skal lite til for at slike diskusjoner blir totalt uhåndterlige i et forum. Jeg postet egentlig bare artikkelen fra Jyllandsposten for å dokumentere mitt tidligere utsagn... ikke for å gå videre med diskusjonen.

På den annen side kom det viktige sider av diskusjonen frem i våre innlegg også. Et avgjørende spørsmål er etter min mening hvorvidt innvandrere (kanskje spesielt muslimer) med overlegg boikotter julefeiringen fordi de ikke liker kristne mennesker og deres tradisjoner eller om de ganske enkelt ikke vet bedre og/eller lar seg lede av religiøse demagoger.

Jeg vet ikke helt om jeg tror på Zuckerman´s estimat vedr. hvor mange som er ateister i Norge. Jeg tror heller ikke bokstavelig på at det finnes en Gud eller at alle historiene om Jesus var nøyaktig slik de gjenfortelles i bibelen eller at bibelen kan brukes som et historisk korrekt oppslagsverk. Dette betyr imidlertid ikke at jeg ikke bekjenner meg til den kristne tro og dette igjen tror jeg mange kan ha problemer med å forstå (spesielt folk som ikke kjenner skandinavisk kultur inngående). Spørsmålet er hva man legger i det å være kristen anno 2011. For min del handler mye om tilgivelse samt det å elske sin neste som seg selv. Disse to budskapene er helt sentrale i Kristendommen... og de er veldig konkrete. Man kan etterleve budskapene hver dag uten at det virker påtrengende overfor andre mennesker og man kan etterleve budskapene uten å være personlig kristen (si trosbekjennelsen). Jeg erkjenner imidlertid at jeg har vokst opp i og er en del av et kristent samfunn.

Skrevet

Søstra mi på 16 fant ut at ho ville ha 1967 Chevrolet Impala, men fadern fikk prata ho ifra det med tanke på bensin utgiftene :wink:

Søstra di har steike god smak på bil da, 67 Impala er tøffe biler! 8)

Hva tror forresten folket om prisen på min E39? Vet det er litt dødt marked for tiden, men vil ikke gi bort bilen heller!

http://bil.autodb.no/autodb/search.wa2? ... on=1007001

155k kr er aaaltfor mye for en 01 mod 520i..

Hjelper ikke at km-stand er lav.

Forstår at du ikke vil gi den bort, men kjøper vil jo helst ikke gi bort for mye penger heller :)

For all del, kan hende at jeg tar feil men jeg tenker at 100k er litt mer realistisk.. Kjøpers marked, E39 er blitt gammeldags og utvalget er så altfor stort.. Nå får man jo kurante E60'er for under 200k..

Justerte prisen litt, hva mener resten av folket at man kan forvente å få for noe slikt?

Jobben (bmw forhandler) mente de ville solgt den for 150k ca om den hadde vært en av deres bruktbiler.

Skrevet

Tar meg friheten til å legge ut den her igjen... Tror dette ville vært toppen av bilkjøring og bilglede for min del...

Scan10001.jpg

Oh Pagani, I want to Zonda you :oops:

Skrevet
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31199419

Denne har gått mindre, men mangler m-front, senk og sikkert nok felger også..

Det er en automat også + at den har slitasjeskader på ratt og dørtrekk, tyder på sløve eiere :P

Mtp hva det koster med m front, felger, stereo++ så vil jeg tro min bil er verdt 145k da den er såpass bra ellers også. Men dessverre spiller det ikke så stor rolle hva man selv mener ting er verdt :/ Bil er ett eneste stort tapsprosjekt!

Skrevet
Jeg tror en holdningskampanje eller en form for informasjonsmøte hadde hatt bra effekt :)

Litt ekstra opplysning/informasjon skader aldri. Det har vært snakk om å innføre en slags form for autorisasjonsgodkjennelse av muslimske imamer og andre religiøse lærde her i Danmark. Tanken er å la religiøse ledere fra ulike religioner holde informasjonsmøter med hverandre og etterfølgende gi hverandre en attest basert på grunnleggende kjennskap til de ulike religionene, sedvanene, skikkene og tradisjonene. Vi opplever ofte at muslimske imamer her i Danmark mangler kunnskap om helt elementære ting vedr. det danske samfunnet og da sier det seg selv at resultatet blir tragisk når de samme imamene skal veilede andre muslimer. Det finnes tilsvarende historier fra indremisjonsmiljøene også og dette er selvfølgelig ikke stort bedre.

Skrevet

Hehe! :lol: Vi har nettopp vært ute å herja med en A6 Quattro og det er ikke til å komme ifra at firehjulstrekk er både praktisk og fryktelig gøy når man herjer :D Flatt jern og full sving får bilen til å snurre 360 grader, vi holdt på til vi nesten spydde :D Bare synd 1,8 Turbomotern på 150 hk må jages litt for å få det til :) Steike å gøy det hadde vært med X-drive på E90en :wink:

Skrevet
Jeg tror en holdningskampanje eller en form for informasjonsmøte hadde hatt bra effekt :)

Litt ekstra opplysning/informasjon skader aldri. Det har vært snakk om å innføre en slags form for autorisasjonsgodkjennelse av muslimske imamer og andre religiøse lærde her i Danmark. Tanken er å la religiøse ledere fra ulike religioner holde informasjonsmøter med hverandre og etterfølgende gi hverandre en attest basert på grunnleggende kjennskap til de ulike religionene, sedvanene, skikkene og tradisjonene. Vi opplever ofte at muslimske imamer her i Danmark mangler kunnskap om helt elementære ting vedr. det danske samfunnet og da sier det seg selv at resultatet blir tragisk når de samme imamene skal veilede andre muslimer. Det finnes tilsvarende historier fra indremisjonsmiljøene også og dette er selvfølgelig ikke stort bedre.

Akkurat. Jeg er så og si helt sikker på at mine foreldre ikke visste hva feiringen på barneskolen gikk ut på (altså før ungdomsskolen, der jeg selv forklarte dem hva opplegget var). Tror ikke det skal så mye til heller, et lite informasjonsblad hjem som krever underskrift for ha lest f. eks., eller at det blir tatt opp på et felles klassemøte med oppfordring til spørsmål. Ser for meg at litt oppfølging er det som trengs.

Fredrik90: Pass deg, plutselig er ikke bakhjulstrekk på piggfri såå gøy lenger ;)

Skrevet
Hehe! :lol: Vi har nettopp vært ute å herja med en A6 Quattro og det er ikke til å komme ifra at firehjulstrekk er både praktisk og fryktelig gøy når man herjer :D Flatt jern og full sving får bilen til å snurre 360 grader, vi holdt på til vi nesten spydde :D Bare synd 1,8 Turbomotern på 150 hk må jages litt for å få det til :) Steike å gøy det hadde vært med X-drive på E90en :wink:

Supergøy med X-drive for å spinne i rundinger til man nesten spyr!

Kanskje jeg skal ta Golfen til mamma etterpå? Bare spise litt pizza og en del godteri først!!!!!!!! :lol::D:P;)

Skrevet

Fredrik90: Pass deg, plutselig er ikke bakhjulstrekk på piggfri såå gøy lenger ;)

Hehe! Ja det er nettopp det, er det ren is som det er her så er det ikke noe særlig med kun bakhjulstrekk men på snø så funker det i massevis! Piggfri og firehjulstrekk er perfekt, da kan man herje på alle slags føre og likevel komme bra fram :)

Supergøy med X-drive for å spinne i rundinger til man nesten spyr!

Kanskje jeg skal ta Golfen til mamma etterpå? Bare spise litt pizza og en del godteri først!!!!!!!! :lol::D:P;)

Ja det med at vi nesten spydde var ikke bokstavlig ment da!

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...