Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
UNbraco. :)

uMbrako er vel egentlig et merkenavn på en uNbrakoprodusent. Litt teit valg av navn. :-k

Ikke helt. Det er ingenting som heter Umbrako. :)

Litt "Fredrik"-fakta:

Den amerikanske betegnelsen Allen wrench var opprinnelig et varemerke for Allen Manufacturing Company i Hartford, Connecticut 1943. Årsaken til den vanlige feilskrivningen av unbrako i Europa kan være at mange produsenter, deriblant IKEA, skriver umbrakonøkkel i sine monteringsanvisninger. En annen grunn, kan være den lingvistiske, nemlig at det er lettere å uttale to bilabiale konsonanter (mb) etter hverandre, enn en alveolar og en bilabial plosiv. Denne trenden ser vi i flere romanske språk, f.eks. blir prefikset in- til im- foran bilabiale konsonanter, som i ordet impossible.

Ser også at det skrives med K og ikke C, så ingen er perfekte. :)

Skrevet

Ikke helt. Det er ingenting som heter Umbrako. :)

Årsaken til den vanlige feilskrivning av unbrako i Europa er teknologibedriften SPS Technologie i Nederland som etablerte Umbrako som sitt varemerke i 1911 og benyttet denne type skruer i sine telefonapparater.

Om dette sitatet er korrekt eller ei, skal jeg ikke uttale meg om. ;)

Skrevet

Ja, har lest det samme jeg også engang når jeg ser det nå. :) Mener også at jeg leste at disse hasjfolkene bare kopierte Unbrako-skruene og derfor ga dem navnet Umbrako(?) Så i bestefall er Umbrako en "kina"-kopi. :)

Skrevet
Synes ikke dette var så mye å rope høyt for:

http://www.tv2.no/underholdning/broom/m ... 56630.html

Iallfall ikke når man har lest denna:

http://www.tv2.no/underholdning/broom/h ... 20079.html

Hondaen er en eldre og mye mindre påkostet bil, den har gått i kaldt klima og har gått MYE lengre enn Merca! Husker fra min tid på Bavaria så hadde vi inne en E39 520IA sedan fra 1997 og den hadde gått 740 000 km, med samme motor, drivverk og automat kasse! Eneste som var bytta var vannpumpe, radiator, bensinpumpe og det vanlige slitedelene som foringer og bremser. Bilen hadde gått som drosje i Tønsberg de første 400 000 km og var siden mye langkjørt opp og ned til Spania! I følge eiern så fikk bilen full service hver 15 000 km og bilen så faktisk veldig bra ut til å ha gått så langt. Noe smårust og slitasje på interiøret var det jo. Bilen går forøvrig fortsatt, sikkert nærmere 800 000 km!

Merca er ett samleobjekt og derfor ikke en vanlig bil som skal kjøres i lange baner... Ett pent eksemplar til 300tusen kr har vel sjeldent kjørt mer enn 100tusen km... derfor er det unikt i den sammenhengen.. At Hondaen har gått så langt uten å bli fortært av rust er også imponerende i seg selv...

Dog må det bemerkes at 500E kom i 1989 og E500 ble lansert i 1993...

Skrevet

Endelig får vi nyte fruktene av all hårsprayen som ble brukt på 80tallet.. :)

Er myye kaldere i Oslo enn her når det først blir vinter da..

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...