Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Får bytta til meg en e36 touring i morra, kanskje.. Hvis fyren kommer opp me vinterdekka. 318i automat.. Noen med erfaringer?:)

Ikke spesiellt sprek, ikke spesiellt spennende.

Men en skuddsikker motor som er MEGET enkel å skru på :)

Såvidt jeg vet holder disse kassene greit også.

Kjøper den ikke for at den skal være spennende men en praktisk nr 2 bil. Men takk for godt svar:)

Skrevet
Får bytta til meg en e36 touring i morra, kanskje.. Hvis fyren kommer opp me vinterdekka. 318i automat.. Noen med erfaringer?:)

Trodde det var denne motoren som er kamasklingdødare?

Skrevet

Trodde det var denne motoren som er kamasklingdødare?

Nei, det er M40 motoren.

E36 touring med firer ble levert med M43 ;)

Skrevet

Okey, du har en helt vill tilnærming til dette. Tror de færreste tenker på effektivitet når en sier ordet kjøredynamikk. Gidder ikke å tenke på tall/aksellerasjonstall hele tiden, noe jeg vet er et faktum for også de som faktisk går og kjøper drømmebiler... Skal du ha en 458 Italia så driter du glatt i at naboens R35 GTR har bedre 0-100 tid eller er raskere rundt den lokale banen! Men, sammenligninger av aksellerasjonstider er klassisk eksempel på forumracing, bare at jeg ser det blant kids hele tiden men aldri blandt eldre menn (no pun intended)...

Og litt av poenget med nyere biler er jo å overgå de gamle på alle områder, ikke rart at nyere ting blir stadig mer effektive... Det ville vært latterlig om nesten 10 år nyere Aventador hadde sløvere girkasse enn Enzoen :P For å ikke nevne den sinnsyke utviklingen av gategodkjente dekk for superbiler de siste åra, det har mye å si også (noe du sikkert vet). Jaja da har jeg hørt en ny definisjon på kjøredynamikk.

Men angående påstanden "På dette nivået er det kun V12 motorer som gjelder", beklager, men her tar du nok veldig feil (men det vil du garantert ikke innrømme). Bare se de siste årene: Mercedes-Benz McLaren SLR (Carrera GT konkurrent), Noble M600 (som gjerne blir kalt moderne F40), SSC Aero, Gumpert Apollo, Ascari A10 og Koenigsegg CCX er alle helt ekstreme biler som gir skikkelig konkurranse til Enzoen og alle disse har V8ere!

Men klart at en selvpustende V12 har sine fordeler og sin skryterett. Alt annet enn en selvpustende V12 på mer enn 700 hk i Aston Martin One-77 ville vært rart.

Den heter Enzo fordi den ble dedisert til Enzo Ferrari - det var for tidlig for en F60 som kodenavn pga. F40 og F50 kom mer eller mindre sammen med Ferraris 40 og 50 års bursdager. Fulle navnet på bilen er Ferrari Enzo Ferrari... Skjønte ikke hva du prøvde å si med "Derfor heter modellen Ferrari Enzo og ikke F60." :?: Hva har teknisk know-how å gjøre med at bilen fikk navnet Enzo Ferrari?

Before the Enzo's release many in the press speculated or referred to the car as the 'F60'. Often spy photos used that as the caption identifier. When the car was released it had a different name - Ferrari Enzo Ferrari, or more appropriately just "Ferrari Enzo".
Nonetheless, F60 would symbolize the 60 year anniversary in 2006-7. The F40 and F50 came close to the 40 and 50th anniversary years, the Enzo was announced in 2002, I think, unlike the 40 and 50, it was just a little too early to be deserve the 60-year anniversary title.

Kilde: http://www.ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=93148

Foregår denne diskusjonen egentlig i all gemyttlighet?... Jeg synes at du virker lett aggressiv (no offence hvis du ikke er det). Det er etter min mening fullt mulig å ha forskjellige innfallsvinkler til sportsbiler uten at noen av oss sitter med en endelig fasit i hånden (den finnes trolig ikke). Jeg har aldri kjørt F40, 458 eller Enzo, men jeg har faktisk kjørt 959. Jeg har derfor liten praktisk erfaring med Ferrari, men jeg vet litt om sportsbiler på dette nivået.

For de aller fleste som ikke har en Cavallino Rampante i stallen (og for mange som har) handler disse bilene primært om én ting... ytelser. Det holder ikke å ha en Ferrari hvis du er nest hurtigst på stripen. Derfor er eldre Ferrarier som f.eks 308 og 328 knapt så populære. Tilsvarende også med Porschemodeller som 924 og 944. Kjøreegenskapene feiler imidlertid intet med disse modellene... Ferrariene har midtmotor og Porschene har 50:50 vektfordeling.

Jeg tror bestemt et vi kan forutsette at kjøreegenskapene absolutt er i orden også når det gjelder F40, 458 og Enzo. Det er nok forskjeller, men det ligger langt utenfor din og min praktiske kunnskap. Derfor mener jeg at det har mer for seg å fokusere på hvorfor 458 er så utrolig hurtig som den er tiltross for manglende effekt og ekstra kilo i forhold til Enzo. 458 er faktisk ikke spesielt lett med sine 1458 Kg. Mclaren F1 veier 1140 Kg, har 60 ekstra hestekrefter i forhold til 458, men Ferrarien er allikevel hurtigere 0-100 Km/t. De er praktisk talt like hurtige på quartermilen. McLaren F1 har aldri vært kjent for spesielt gode kjøreegenskaper... uten at dette har hatt en stor betydning for modellens renomé. En moderne Ferrari har i begrepets alminnelige forstand alltid relativt gode kjøreegenskaper. Det mest interessante med 458 er imidlertid at dette er "billig" Ferrarien... tenk når de virkelig fine modellene får tilgang til teknologien i 458... :)

Jeg føler meg rimelig overbevist om at Ferrari tok den helt ut med Enzo. De kunne ikke ha presentert en mer avansert og hurtigere gategodkjent bil i 2002. Det er faktisk litt uklart akkurat hvorfor modellen heter Enzo. Det sies at modellen er en hyllest til Ferraris første F1 tittel i det nye årtusenet, men dette var man jo ikke klar over da utviklingen av modellen begynte noen år tidligere. Jeg tror derfor at det hele var en markedsføringsgimmick for å bringe Ferrari vel inn i det nye årtusenet og hva var vel bedre i denne sammenhengen enn å kalle den nye super sportsbilen for Enzo Ferrari. F60 (eller for den saks skyld F55) klinger liksom ikke like overbevisende.

Skrevet

F40 framfor 458 alltid! Liker ikke dette elektronisk styrte greiene... Ja, en 458 er mye hurtigere enn en F40 på alle punkter, men tviler på at den gir meg den samme kjøreglede/opplevelse som det en ur-klassisk F40 vil gjøre :)

Skrevet

Med kjøredynamikk mener jeg hvor effektiv bilen kombinerer høy ytelse og funksjonalitet (styring, gearing, chassis og understel). Det handler om input/output til/fra bilen samt hvordan bilen klarer å overføre kreftene fra motoren til bakhjulene på en mest mulig effektiv måte......

Apropos kjøredynamikk og én mulig definisjon.... :)

http://www.bmw-diplomatic-sales.com/no/ ... s.html#t=s

Skrevet

Kjørt Bodø - Mosjøen i dag. For det første burde det vært kolonne over Saltfjellet. Jeg så INGENTING!!!

Og for det andre var det så glatt i mellom Mo i Rana og Mosjøen at jeg SPANT PÅ FEMTEGIR på E6! :o Glad jeg kom frem i live!

Skrevet

Skulle flytte m3'en fra en garasjeplass i fellesgarasjen til en annen nå, og den var helt tom for strøm. Merkelig, er ikke så voldsomt lenge siden det var strøm på den. Noen uker kanskje, og har ikke vert i bruk siden. Ikke har det vert voldsomt kaldt heller. Får kjøpe en slik ctek-lader og sette batteriet på lading i boden.

Bonus ifonbilde

0zvjwnn0ccd5wpihxyq2.jpg

Skrevet

Er det noe spesielt med disse iphonene siden alle bare må nevne at bildet er tatt med en sånn tingest?

Hadde disse iGreiene tatt bra bilder kunne jeg forstått det :P

Mitt inntrykk av eplefolk er at de er veldig opptatte av å få frem at de faktisk er med i denne menigheten. :wink:

Leste en reiseartikkel nylig der dama på sikkert 50år nevnte at hun hadde med seg en iPad sikkert 84 ganger.

Håper virkelig ikke at undertegnedes lidenskap til bil ikke oppfattes på samme måten.

Når jeg tenker meg om er det nok ganske viktig for meg å få frem at jeg kjører Lada i kontakt med nye mennesker. Kanskje jeg ikke er det minste bedre enn disse iMenneskene læll. #-o

Skrevet
Er det noe spesielt med disse iphonene siden alle bare må nevne at bildet er tatt med en sånn tingest?

Vet ikke. Jeg kjøpte P9S :P

Skrevet

Det er jo NETTOPP derfor jeg skriver det! Bildet er jo rævva, kornete som fader og underbelyst.

Edit: At jeg nevner det fordi jeg liksom skal skryte, det må jo være det dummeste. Hvorfor skryte av noe som sikkert 30% av befolkningen har, 80% av befolkningen har tilsvarende til, og 100% av befolkningen har råd til?

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...