Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plumbo-gutta ble heldigvis reddet av hodeløse reaksjoner på spøken, som i sin tur har gitt dem en sympatibølge. Det viser vel at samfunnet i stor grad viser evne til å tilgi, om man legger seg flat.

Når det er sagt synes jeg dette tok helt av. Det var kanskje en DÅRLIG spøk, men det var ikke en rasistisk spøk. Jeg ville vel kanskje ikke dratt den selv, men møkkamenn - moccamenn tankegangen er ikke så vanskelig å se for seg når utdelerne er mørke... Det var jo få andre enn gutta på scenen som lo av spøken, det holder vel? Det å begynne å pipe er ensbetydende med å skrike "RASIST", da synes jeg lista ligger lavt for hva man kan tillate seg. Vil vi ha et samfunn der vi må gå på tå hev når vi omtaler folk av ulik etnisk opprinnelse, mens Mad con kan stå og kalle folk fittehøl rett i kameraet direkte inn i norske stuer der ungdommer og barn sitter for å få med seg spellemannsprisen? Det skal unnskyldes med "fargerikt innslag", " annen kultur" osv, mens bøndene i byen som utgjør plumbo ikke får en millimeter med godvilje lagt til. Jeg minner om at Tsawe er en person som har ranet en bensinstasjon med kniv, der den ansatte på jobb fremdeles er ufør, han har sunget nedsettende om gulinger og asiatere i sanger, og har ved flere anledninger kalt nordmenn "bleikfiser, hvitskaller" og lignende. Han skal ligge lavt om man skal begynne å snakke om upassende fremferd.

Skulle likt å se hvordan media hadde håndtert saken om en etnisk norsk artist kalte en kollega "Et jævla fittehøl" på lørdag kveld i beste sendetid.

Skrevet
Plumbo-gutta ble heldigvis reddet av hodeløse reaksjoner på spøken, som i sin tur har gitt dem en sympatibølge. Det viser vel at samfunnet i stor grad viser evne til å tilgi, om man legger seg flat.

Når det er sagt synes jeg dette tok helt av. Det var kanskje en DÅRLIG spøk, men det var ikke en rasistisk spøk. Jeg ville vel kanskje ikke dratt den selv, men møkkamenn - moccamenn tankegangen er ikke så vanskelig å se for seg når utdelerne er mørke... Det var jo få andre enn gutta på scenen som lo av spøken, det holder vel? Det å begynne å pipe er ensbetydende med å skrike "RASIST", da synes jeg lista ligger lavt for hva man kan tillate seg. Vil vi ha et samfunn der vi må gå på tå hev når vi omtaler folk av ulik etnisk opprinnelse, mens Mad con kan stå og kalle folk fittehøl rett i kameraet direkte inn i norske stuer der ungdommer og barn sitter for å få med seg spellemannsprisen? Det skal unnskyldes med "fargerikt innslag", " annen kultur" osv, mens bøndene i byen som utgjør plumbo ikke får en millimeter med godvilje lagt til. Jeg minner om at Tsawe er en person som har ranet en bensinstasjon med kniv, der den ansatte på jobb fremdeles er ufør, han har sunget nedsettende om gulinger og asiatere i sanger, og har ved flere anledninger kalt nordmenn "bleikfiser, hvitskaller" og lignende. Han skal ligge lavt om man skal begynne å snakke om upassende fremferd.

Skulle likt å se hvordan media hadde håndtert saken om en etnisk norsk artist kalte en kollega "Et jævla fittehøl" på lørdag kveld i beste sendetid.

Enig!

Skrevet
....Jeg minner om at Tsawe er en person som har ranet en bensinstasjon med kniv, der den ansatte på jobb fremdeles er ufør, han har sunget nedsettende om gulinger og asiatere i sanger, og har ved flere anledninger kalt nordmenn "bleikfiser, hvitskaller" og lignende. Han skal ligge lavt om man skal begynne å snakke om upassende fremferd.

Jeg synes at denne historien er helt symptomatisk for hvordan tingene har utviklet seg i Norge de siste 10 årene. Problemet er, slik jeg oppfatter det, at kritikken stort sett kun går en vei når det gjelder uttalelser og hendelser som kan oppfattes som nedsettende mot grupper av andre mennesker. Tshawe kan komme unna med en direkte kjønnsdiskriminerende kommentar, mens Blokkhus blir offentlig slaktet for noe som i værste fall er en dårlig spøk.

Røthing la seg klokt nok helt flat etter fadesen med øllen, men hverkan han eller Tsahwe var store nok til å si unnskyld i media. De sa kun unnskyld på Facebook, mens Blokkhus gikk spissrot direkte i media.

Selvfølgelig skal også Tsahwe behandles på en skikkelig måte, men han skal ikke tas på med silkehansker for en slik oppførsel. Berøringsangst og unnfallenhet er dessverre mer regelen enn unntaket når det gjelder hvordan samfunnet agerer overfor folk som ham. Dessverre så gjør vi både Tsahwe og oss selv en stor bjørnetjeneste ved å ikke stille større krav til hverandre. Folk kjenner tydeligvis ikke deres begrensninger og plutselig er det mange som synes at det er helt OK å reagere som Røthing og Tsahwe gjorde... :roll:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...