Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Byggekvaliteten på W124 er også overlegen E34.

Er bare å se på tilstanden på begge typer biler den dag i dag. Selv mishandlede W124`er ser ganske respektable ut, mens en E34 uten kjærlighet blir rimelig langøra etter en stund..

Overgår ikke byggekvaliteten på W124 med facelift det aller meste da? Kanskje med et lite unntak av Gälendewagen 460 og Land Cruiser 100 Series.

Faktisk mener de fleste mercedes-kjennere at kvaliteten gikk nedover på de aller fleste modeller fra og med starten av 90-tallet. Ingen slapp unna, selv bundestanken W140 var i tidligere utgaver bedre bygget og betydelig mer påkostet med dyrere løsninger. 124 og 201 slapp heller ikke unna. Det man derimot fikk etterhvert som faceliftene kom og årene gikk, var mer moderne utstyr, sikkerhetsanordninger og gjerne nyere automatkasser etc...

Mange 124-eiere hatt både nyere utgaver ( 93-95) og eldre ( 86-89) og kommenterer at de eldre bilene er bedre sammenskrudd og har bedre materialer. Så økonomene begynte nok å blande seg for alvor fra 1990 og utover...i større grad enn før ihvertfall.

Så da har/hadde man valget. Byggekvalitet kontra nyere løsninger.

Man kan ikke få alt her i verden ;)

Skrevet

Sikker på det? 8)

Dette er dog helt klart smak og behag, jeg ser på 124 som en mye mer stilfull og elegant bil enn hva e34 er!

Det koker nok ned til smak og behag ja! Det jeg setter pris på i min E34 er den litt sånn tunge solide følelsen, bilen føles som en murstein på hjul når den ruller bortover. Automat kassa er silkemyk og fin, føles ikke som den sitter i en 18 år gammel bil og det er ikke en knirkelyd i interiøret eller understellet på bilen (Siste skyldes godt vedlikehold) Kjøre egenskapene er i en klasse for seg, jeg hadde en 93 Audi 100 og den var ikke på langt nær så kjøreglad og presis som E34en. Audien sine 150 hk (2,6 V6) sparka litt bedre i fra men 520en kjører langt bedre og har bedre balanse og styrefølelse :)

Skrevet
E34 er fine biler, men designmessig er de helt utdaterte.

Mercedes har alltid hatt tidløse design som står seg SVÆRT godt, og 124 i forskjellige utgaver er ingen unntak.

Det er en grunn til at E36 cabrioleter blir vraket hvert femte sekund i hele europa, mens 124-cabben er verdt 20.000 euro og oppover på kontinentet selv med "minstemann" under panseret.

Begge har seteplass for 4... :)

Du må også tenke på at en C124 ikke er noe ungdomsbil. De kostet enorme summer ny, og har ofte fått fantastisk vedlikehold. Dette gjelder forsåvidt alle Mercedeser av litt eldre type. Jeg kan fint kjøpe meg en strøken w124, for så å vrake den 3 år senere pga rust, motorfeil osv.

Nybilprisen på en C124 kontra e36 cab var også veldig forskjellig.

I 1994 kostet den billigste C124 med 2-liter og bare 136 hk hele 883.340,-

Innstegsmodellen hvis du skulle ha åpent tak på en e36 var 325i med 2.5 og 192hk. Denne kostet til sammenligning 615.700,-.

Skulle du ha en C124 med tilnærmet samme fartsressurser måtte du opp i 320-utgaven med 220hk. Denne kostet 1.253.367,-.

Du kan jo selv tenke deg hvilke personer som kjøpte disse både ny og brukt.

Skrevet
Faktisk mener de fleste mercedes-kjennere at kvaliteten gikk nedover på de aller fleste modeller fra og med starten av 90-tallet. Ingen slapp unna, selv bundestanken W140 var i tidligere utgaver bedre bygget og betydelig mer påkostet med dyrere løsninger. 124 og 201 slapp heller ikke unna. Det man derimot fikk etterhvert som faceliftene kom og årene gikk, var mer moderne utstyr, sikkerhetsanordninger og gjerne nyere automatkasser etc...

Mange 124-eiere hatt både nyere utgaver ( 93-95) og eldre ( 86-89) og kommenterer at de eldre bilene er bedre sammenskrudd og har bedre materialer. Så økonomene begynte nok å blande seg for alvor fra 1990 og utover...i større grad enn før ihvertfall.

Så da har/hadde man valget. Byggekvalitet kontra nyere løsninger.

Jeg tror at de beste W124 modellene ble produsert i perioden 1989 til og med 1992-93. De siste med facelift II er jeg mer usikker på. De første prefacelift I modellene har varierende kvalitet og Oma´s Wohnzimmer tendensen er etter min mening litt for påtrengende.

Skrevet
Den tunge solide følelsen i E34 blir peanuts i forhold til en fornuftig W124 Fredrik 90!

Ut og prøvekjøre en E320 nå da ;)

Tror ikke det gitt :)

Skrevet

Sikker på det? 8)

Dette er dog helt klart smak og behag, jeg ser på 124 som en mye mer stilfull og elegant bil enn hva e34 er!

Det koker nok ned til smak og behag ja! Det jeg setter pris på i min E34 er den litt sånn tunge solide følelsen, bilen føles som en murstein på hjul når den ruller bortover. Automat kassa er silkemyk og fin, føles ikke som den sitter i en 18 år gammel bil og det er ikke en knirkelyd i interiøret eller understellet på bilen (Siste skyldes godt vedlikehold) Kjøre egenskapene er i en klasse for seg, jeg hadde en 93 Audi 100 og den var ikke på langt nær så kjøreglad og presis som E34en. Audien sine 150 hk (2,6 V6) sparka litt bedre i fra men 520en kjører langt bedre og har bedre balanse og styrefølelse :)

Det du nevner her gjør en w124 bedre enn en e34. Kjøreegenskaper, balanse og styrefølelse er nok bedre igjen på e34 :)

Skrevet

Sikker på det? 8)

Jeg har også en 92modell 730ia (e32) Med skinn, automat og fornuftige 173tusen på telleren, eid av en ambasade i Belgia.

Til tross for alt det nydlige den har, samt det preget av å ikke ha vært brukt mye (Meget lite slitasje!) så koser jeg meg mer selv i en halvsliten w124 :P

Men jeg skal være ærlig å si der at førstebilen min var en s124, så jeg ble forelska i dem allerede med den bilen! Og da sliter jeg veldig med å trives i annet.

Skrevet

Det jeg setter pris på i min E34 er den tunge deigete følelsen, bilen føles som en våt gymsokk på hjul når den ruller bortover. Manuellkassa skraper og hyler, føles som den ble tilverket under krigen av brukte håndgranater, og knirkelydene i interiør og understell tyder på 20 år hard mishandling. Kjøreegenskapene er i en klasse for seg selv nesten, jeg hadde en opel vectra a 1.7td og det er det eneste jeg kommer på som kan sammenlignes, den var like redd for kurver og begge var presise som en yrkesdranker som utfører hjernekirurgi på sin egen hjerne. Opelen med sine 80 hester var en anelse slappere, men 535'en stiller sterkt når det kommer til ubalanse og båtfølelse.

Satt opp imot m3'en altså.

Skrevet

Det er en grunn til at E36 cabrioleter blir vraket hvert femte sekund i hele europa

Som i at folk kræsjer de eller at de er utkjørt?

Råtner.

I see..

Liker godt eldre Mercedes, men er det ikke et faktum at mange av de sliter med rust? Sånn type 80/90-tallet? Grunnet en feil der de produseres? Mener å ha lest dette.

Skrevet

I see..

Liker godt eldre Mercedes, men er det ikke et faktum at mange av de sliter med rust? Sånn type 80/90-tallet? Grunnet en feil der de produseres? Mener å ha lest dette.

Dette kom ved generasjonsskifte til E-klasse i 1996. Da ble det vel tatt et valg om å bruke resirkulert stål fra et eller annet sted for å kutte litt på produksjonskostnadene. Rundt samme til kom vel Mercedes med 30 års rustgaranti.

Tror ikke de sparte så mye i grunn :mrgreen:

Skrevet
Det jeg setter pris på i min E34 er den tunge deigete følelsen, bilen føles som en våt gymsokk på hjul når den ruller bortover. Manuellkassa skraper og hyler, føles som den ble tilverket under krigen av brukte håndgranater, og knirkelydene i interiør og understell tyder på 20 år hard mishandling. Kjøreegenskapene er i en klasse for seg selv nesten, jeg hadde en opel vectra a 1.7td og det er det eneste jeg kommer på som kan sammenlignes, den var like redd for kurver og begge var presise som en yrkesdranker som utfører hjernekirurgi på sin egen hjerne. Opelen med sine 80 hester var en anelse slappere, men 535'en stiller sterkt når det kommer til ubalanse og båtfølelse.

Satt opp imot m3'en altså.

hehehe, fantastisk.

Skrevet

I see..

Dette kom ved generasjonsskifte til E-klasse i 1996. Da ble det vel tatt et valg om å bruke resirkulert stål fra et eller annet sted for å kutte litt på produksjonskostnadene. Rundt samme til kom vel Mercedes med 30 års rustgaranti.

Tror ikke de sparte så mye i grunn :mrgreen:

Trodde det var snakk om en ny type vannbasert lakk som ikke slo helt ann? Hodene rullet vissnok hos Mercedes..

Skrevet

Savna ikke bedre byggekvalitet i E34en min, kan hende dere med Mercedes har kvalitetsfetisj (eller mangler andre kort å spille på mot en E34)... Og JEG mener hvertfall at E39 har langt høyere kvalitetsfølelse enn W210!

Også får jeg aldri "the fuzzy feeling" av en Mercedes generelt, kun Black Series, E-klasse AMGer og CLK DTM. Resten er så som så... Men ser jo at merket har sin andel av fans.

Til det BMW skal gjøre gjør BMW best. M5 og M3 er standardene alle andre måler seg etter. Ser ikke hva Mercedes eller Audi gjør per i dag som er like klasseledende... Off-road vil en Range Rover gjøre bedre enn Gelanderwagen, superbiler gjør Ferrari bedre enn SLS og SLR, banegatebiler gjør Porsche bedre enn CLK Black Series og C-klasse Black Serie coupé, store limosiner gjør Bentley (Flying Spur) bedre enn S-klassen osv.

Føler glansdagene til Mercedes er lenge over. Jeg klager ofte på X1, X6 osv. og mener BMW har horet seg mtp. ekte merkeidentitet, men Mercedes har hatt rene orgirekorden i forhold (A-klasse, R-klasse, B-klasse, Vaneo etc.). Nope, Mercedes er ikke hva det en gang var, og kommer aldri til å ha lignende storhetstid igjen. Så jo hvordan det gikk med SLR og Maybach...

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...