Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror ikke det blir ny bil med det første dessverre...Blir å kvitte meg med alle vi har nå og heller få oss en snusfornuftig billig bil.. skoda.. hmm..På tide å få seg leilighet og sånt før man snuser på dyr bil igjen sier kona.. :lol:

Er nok mest fornuftig som fruen din mener ja, men da gjelder det å "leve livet" mens man kan. Hadde ikke vi holdt på med boligbygging nå så hadde jeg sikkert kjøpt F10 for lengst, og i allfall E24 635 :) Har bare forelsket meg helt i de to bilene der, så når huset står ferdig så skal det spares :wink: Så kanskje i 2014 eller sent i 2013 hvis jeg er heldig så blir det F10, E24 skal jeg prøve å få meg til neste år :)

Den økonomien din kunne jeg tenkt meg ass.... hvis jeg kunne bygd hus nå, og handla ny bil om noen få år bør man virkelig ha god råd.

Skrevet

Har svar på det meste du :beer:

Tja, av og til. Jeg begynner av og til å lure når jeg ser jeg har skrevet at det hjelper å tapetsere stemplene eller det jeg skrev om S13 på Facebook for halvår sia(?). Men gårsdagens svar var ikke i påvirke av noe som helst, det er bare å tenke "utenfor boksen" som folk sier, så kommer historien av seg selv :) Ha en fin dag og ei fin uke videre!

Vi er litt like sånn, rart hva den stakkars hjernen min kommer opp med av og til. :lol:

Skrevet

Når jeg sier jeg kunne tenkt meg ny bil, motorsykkel, båt osv og jeg forteller det til kona så sier hun "bare kjøp det du hvis du vil".

(Men så er jeg så jævlig gnien at jeg stopper meg selv...)

Hun vet da at jeg kan ikke si nei når hun kjøper ny hest.

Men uansett, nå selger jeg 530`n :D

Skrevet

bra planer!! :applause: da får du også vente på f10 facelift som kommer om 3-4 år?

Hehe, nei da blir det nok en 2010 eller 2011 modell fra Tyskland som har fått det værste verditapet :) Synes det er greiest å kjøpe bilene når de er 3-4 år, skal ha veldig mye penger til overs for å kjøpe helt ny bil for å forsvare tapet :)

Den økonomien din kunne jeg tenkt meg ass.... hvis jeg kunne bygd hus nå, og handla ny bil om noen få år bør man virkelig ha god råd.

Vel.. er ikke så mye å skryte av, handler mer om prioriteringer. Men jeg sparer jo en 6-7000 i månden bare på å være avholdsmann, ikke røyker eller snus. I tillegg så har jeg ingen dyre hobbyer og liker ikke å reise rundt, jeg er også ganske gjerrig av meg :wink: Men jeg har alltid vært en som liker å spare til det jeg ønsker meg, samt at jeg er ikke redd for å ha litt lån i banken :) Og her i Arendal er husbygging billigere enn å kjøpe hus eller leilighet :wink:

Skrevet

Folk flest har råd til det meste, bankene har alltid penger på lur. Selvsagt, skal man drikke 2 ganger i uka, kjøpe akkurat det man vil av det råeste hifi-utstyret og dra til syden minst tre ganger i året kan det jo hende man må spare inn på hus og bil. Om ikke ser jeg ikke noe i veien for at en husstand med to personer med 700k i samla inntekt skal få råd til både hus og bil.

Skrevet
Folk flest har råd til det meste, bankene har alltid penger på lur. Selvsagt, skal man drikke 2 ganger i uka, kjøpe akkurat det man vil av det råeste hifi-utstyret og dra til syden minst tre ganger i året kan det jo hende man må spare inn på hus og bil. Om ikke ser jeg ikke noe i veien for at en husstand med to personer med 700k i samla inntekt skal få råd til både hus og bil.

Nettopp! Akkurat slik ser jeg det også :)

Skrevet

Mange som finansierer i hjel da. Kjenner ett par i begynnelsen av 20-åra som sitter på hus til 5 millioner, som har barnehage i underetasjen. De har også X5, siste A3 facelift, Lada Niva, båt, hytte og heftig møblering i huset. De bygger på lån hver eneste gang det er rom for det.

Men skal sies at jenta er helt rå på å jobbe og trekke i snorer... Hun ble gravid som 19 år, tok advokatutdanning, starta nettbutikk for interiør, etablerte barnehage osv allerede før fylte 25. Har akkurat begynt å jobbe i stort advokatbyrå også, så i tillegg til nettbutikk og barnehage vil hun ha rå inntekt gjennom advokatjobben.

Så det går ann å leve veldig bra i ung alder i Norge bare man har struktur og selvdisiplin. Jeg er mer av typen som ikke liker tanken på lån og kunne aldri vurdert den ruta de andre tok.

Skrevet
Mange som finansierer i hjel da. Kjenner ett par i begynnelsen av 20-åra som sitter på hus til 5 millioner, som har barnehage i underetasjen. De har også X5, siste A3 facelift, Lada Niva, båt, hytte og heftig møblering i huset. De bygger på lån hver eneste gang det er rom for det.

Men skal sies at jenta er helt rå på å jobbe og trekke i snorer... Hun ble gravid som 19 år, tok advokatutdanning, starta nettbutikk for interiør, etablerte barnehage osv allerede før fylte 25. Har akkurat begynt å jobbe i stort advokatbyrå også, så i tillegg til nettbutikk og barnehage vil hun ha rå inntekt gjennom advokatjobben.

Så det går ann å leve veldig bra i ung alder i Norge bare man har struktur og selvdisiplin. Jeg er mer av typen som ikke liker tanken på lån og kunne aldri vurdert den ruta de andre tok.

Jeg føler at jeg tjener ok, dama kommer forhåpentligvis til å tjene helt ok, men ser fortsatt at bolig til langt over 5 begynner å blir drøyt. Problemet er jo også at man får ikke hus i Oslo for noe særlig under seks millioner. Jeg synes spranget opp ditt er drøyt. Så kan man selvfølgelig ta sjangsen og håpe på at inflasjonen redder deg, og at seks millioner ikke er mye penger om ti til tjue år, men litt usikker på om jeg synes det er verdt å ta den sjangsen.

Rekkehus begynner jo også på 4+ hvis man har lyst på noe på 100kvm eller større. Og siden jeg er konsulent og ikke vet hvor i Oslo-området jeg kommer til å jobbe, så er det mest praktiskt å bo nærmere sentrum. Lambertseter er veldig bra sånn sett, kort vei til de fleste områder i Oslo med bil, og kollektivt til sentrum hvis man blir jobbenes der.

Skrevet
Men jeg sparer jo en 6-7000 i månden bare på å være avholdsmann

Hoho. 6-7k på røyk og drikke pr. måned? Det må jaggu være livlige folk. :lol:

Forøvrig er den kjipe siden av å handle ny bil, det enorme verditapet. En ny bil her i landet er ikke verdt prisen den blir solgt for, ergo får man et kunstig høyt verditap. Ny bil er vel bortimot den dårligste investeringen man kan gjøre i dag. Dog må jeg jo innrømme at jeg misunner dem som tar seg råd til det. F10 med V8 hadde jo vært gøy. :D

Stemmer det at man må opp på 550i for å slippe rekkesekseren?

Skrevet

Her ligger boligprisene mellom 1.2 og 2.5, de billigste er helt greie eneboliger for folk som ikke har 2-3 unger, de dyreste er relativt nye hus med god plass til både unger og bikkje.

Lett oppussing, ca 3 mil fra Åndalsnes:

http://www.finn.no/finn/realestate/home ... e=32385411

Enebolig noen hundre meter fra sentrum:

http://www.finn.no/finn/realestate/home ... e=30306076

Skrevet
Men jeg sparer jo en 6-7000 i månden bare på å være avholdsmann

Hoho. 6-7k på røyk og drikke pr. måned? Det må jaggu være livlige folk. :lol:

Er noen kompiser og kolleger ja, ganske livlige :wink: De går på byen stort sett hver Lørdag og noen ganger på Fredag og Onsdag også, bruker fort 1000-1500,- bare på byen :shock: De har det helt sikkert gøy men jeg har det like gøy med å kjøpe en bil jeg faktisk har lyst på :) Jeg kunne sikker ha solgt bilen som jeg har lån på for å frigjøre litt penger i forbinndelse med bygging, men da hadde jeg sikkert kjøpt meg en E39 535Ia eller noe sånt og da hadde jeg vært like langt økonomisk sett. I tillegg til lån så betaler jeg en 1000 lapp i månden i forsikring og ca 800 i månden i diesel, kan vel dobble disse to postene med f eks en 535I og er da like langt. Og E34en alene kunne vi ikke klart oss med, vi jobber slik at vi må ha to biler :) Da så vi det enklest å bare beholde E90en :wink:

Ang boligpriser så må man jo nesten se på Oslo som ett unntakk, der er ikke boligprisene mye edrulige. Man kommer LANGT med 3 mill her i byen, og en kollega av meg skal bygge seg hus nå til 4 mill med tomt. Er snakk om et hus på over 300 m2 :shock:

Skrevet

Jeg bruker heller ikke penger til røyk og uteliv, har ingen dyre hobbyer (bortsett fra bilen naturligvis), hus som er alt annet enn nytt, ikke det nyeste når det gjelder elektronikk osv. Vi har også bare en bil. Vi har greie jobber begge to, men likevel føler jeg ikke at jeg kunne tatt meg råd til en bil til 6-700000.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...