Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Apropos 1. aprilspøk: Så denne i går på et annet forum og hjerte eksploderte nesten av sinne, etterfulgt av enorm lettelse da jeg skjønte at artikkelen var falsk... :)

EU passes new law banning cars over 20 years of age

http://www.classiccarsforsale.co.uk/cla ... r01042011/

I realiteten er ikke virkeligheten så veldig mye annerledes. Allerede idag er det i mange byer på kontinentet store begrensninger for hva slags biler som kan kjøre i sentrum av byene. Har du f.eks en bil som ikke klarer Euro3 begrensningene for bl.a Co2 kan du f.eks ikke kjøre i sentrum av Berlin. Euro3 fases snart ut til fordel for Euro4 og dette betyr at f.eks E46 320d (les: dieselbiler uten partikkelfilter) ikke har lov til å kjøre inn til sentrum av Berlin. I dag kan man mot en særskilt miljøavgift kjøre en E46 320d inn til sentrum av Berlin.

I f.eks Frankrike og Danmark har man en progressiv årlig statlig avgift som straffer biler etter Euro normen. Dette betyr at eldre biler med årene blir uforholdsmessig dyre å holde på veien. I Frankrike er effekten av avgiftene med vilje spesielt stor for å stimulere egen bilindustri. Biler som er eldre enn 10-15 år lønner seg ofte ikke å holde kjørende... man kan like gjerne kjøpe/lease en ny bil. Her i Danmark har man ikke kommet like langt ennå, men det er nok allikevel kun et spørsmål om tid før biler for alvor blir solgt med en holdbarhetsdato i hele EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos 1. aprilspøk: Så denne i går på et annet forum og hjerte eksploderte nesten av sinne, etterfulgt av enorm lettelse da jeg skjønte at artikkelen var falsk... :)

EU passes new law banning cars over 20 years of age

http://www.classiccarsforsale.co.uk/cla ... r01042011/

I realiteten er ikke virkeligheten så veldig mye annerledes. Allerede idag er det i mange byer på kontinentet store begrensninger for hva slags biler som kan kjøre i sentrum av byene. Har du f.eks en bil som ikke klarer Euro3 begrensningene for bl.a Co2 kan du f.eks ikke kjøre i sentrum av Berlin. Euro3 fases snart ut til fordel for Euro4 og dette betyr at f.eks E46 320d (les: dieselbiler uten partikkelfilter) ikke har lov til å kjøre inn til sentrum av Berlin. I dag kan man mot en særskilt miljøavgift kjøre en E46 320d inn til sentrum av Berlin.

I f.eks Frankrike og Danmark har man en progressiv årlig statlig avgift som straffer biler etter Euro normen. Dette betyr at eldre biler med årene blir uforholdsmessig dyre å holde på veien. I Frankrike er effekten av avgiftene med vilje spesielt stor for å stimulere egen bilindustri. Biler som er eldre enn 10-15 år lønner seg ofte ikke å holde kjørende... man kan like gjerne kjøpe/lease en ny bil. Her i Danmark har man ikke kommet like langt ennå, men det er nok allikevel kun et spørsmål om tid før biler for alvor blir solgt med en holdbarhetsdato i hele EU.

Blir spennende å se hva man gjør med avgifter osv hvis man "krever" at biler skal være nyere en en hvis dato.

Å fjerne avgiftene i ett jafs vil jo aldri være aktuellt. Kanskje man kunne ha sagt 10% reduksjon i hvert år fremover, eller kanskje subsidier til folk med behov for bil.

Uten tvil så vil nok bilparken endres seg veldig i årene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaah, ingenting er som å sette på nypolerte sommerhjul og kjøre ned et gjørmehull av en vei hvor kommunen gir en lang F i at folk skal kjøre. Deilig med skrapelyder og svære kantete steiner som voldtar hjulbuene.. Tipper i morgen lar det seg ikke gjøre å kjøre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert megagira på å bli tatt bilde av :D

Ja, de var superivrige på det :P Haha.

Han på bildet tok av seg den gule vesten slik at han ikke skulle være så synlig ettersom han var så flau, mens kollegaen hans stod og lo samtidig som han beholdte vesten på for å drite ut sjåføren mest mulig! Hahaha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke lage noen selv i første omgang, ikke før jeg har fått faste inntekter. Men blir lite råneklistremerker... :) Jeg har lagt ut alt (tror jeg) av klistremerker jeg tenkte å ha i begynnelsen, kommer ikke flere med det samme: http://shop.autoglede.no/index.php/cPath/105

Men i dag skal jeg bruke dagen på å legge til plakater. Det blir MYE gromt, mesteparten rally (typ 80-talls med hissige Audier) og touring (90-talls med DTM BMWer) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FOCUS som sivilbil? Bare å gi gass.....

Hehe, jeg hadde blitt tatt på senga, for jeg trodde ikke at Focus ble brukt som sivilbil..

Jaja, enda en bil på noia-lista ;) Får jo alltid litt fnatt av Mondeo- og Avensis stasjonsvogner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...