Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fredrik: Ja er ganske sikker på at det er slik MEDIA vil at samfunnet skal definere personer som utfører drepende handlinger i stor skala... Breivik ble vel ikke kalt terrorist i starten, bare gjerningsmann....? Anyway...er vel media som har skyld i dette... Men du må også være enig i at OM denne handlingen var utført av en med mørkhud, skjegg og turban, så hadde handlingen umiddelbart blitt relatert til muslimer, terrorister, hizbolla etc...

Skrevet
Liten refleksjon på samfunnet...

[ Bilde ]

Ja, er helt enig i det som Fredrik skriver.

Hadde en araber gjort det samme hadde han blitt kalt terrorist.

Hadde en neger (Er det lov å skrive :? ) gjort det samme hadde han også vært terrorist.

Når det nå var en hvit som gjorde det, ble han også kalt terrorist.

Men etter hvert som tiden går og motiv osv blir mer uforståelig, og man i tillegg ser videoen av han i retten så må man jo rett og slett begynne å undre på hans mentale tilstand.

Skrevet
Fredrik: Ja er ganske sikker på at det er slik MEDIA vil at samfunnet skal definere personer som utfører drepende handlinger i stor skala... Breivik ble vel ikke kalt terrorist i starten, bare gjerningsmann....? Anyway...er vel media som har skyld i dette... Men du må også være enig i at OM denne handlingen var utført av en med mørkhud, skjegg og turban, så hadde handlingen umiddelbart blitt relatert til muslimer, terrorister, hizbolla etc...

Jeg ser poenget, men slikt endrer seg med hva som er i nyhetsbildet. På 60-tallet handlet terrorisme først og fremst om Syd og Mellom-Amerika. På 70 og deler av 80-tallet var terrorisme synonymt med venstreradikale ekstremister i Tyskland. På den tiden var det primært Rote Armee Fraktion og Baader-Meinhof-banden som utførte terrorisme i vesten. Senere ble den baskiske (Nordspania) separatistbevegelsen ETA (Euskadi Ta Askatasuna) synonymt med terrorisme i vesten.

Rote Armee Fraktion pleide nære kontakter til Syria og den palestinske frigjøringsorganisasjonen PFLP/PLO med den tidligere lederen Yasir Arafat i front. Dette utviklet seg til et sant politisk kaos med ulike arabiske grupperinger, Israel, Egypt, USA, Sovjetunionen og Europa med og mot hverandre alt ettersom hvem som gikk politisk til sengs sammen. Ingen snakket den gangen spesifikt om f.eks arabere som terrorister. Det var like mye radikale tyskere og fanatiske sionister som var bildet på terrorisme.

Timothy James McVeigh (etnisk hvit) fikk også sin del av oppmerksomheten da han i 1995 bombet en offentlig bygning i Oklahoma City der 168 mennesker døde. Motivet var rasistisk og det største terrorangrepet på amerikansk jord før 11. september 2001.

Det var først etter bombeangrepet mot den amerikanske ambassaden i Kenya i 1998, terrorangrepet på det amerikanske krigsskipet USS Cole i 2000 og terrorangrepet mot World Trade Center i New York i 2001 at man med rette begynte å tale mer ensidig om ekstrem muslimsk terrorisme.

Skrevet

Nå skal jeg være ærlig, spørsmålet om en person er mental ustabil eller ikke syns jeg egentlig blir brukt for mye. Når du i disse tilfellene ( jokern og 22.juli ) skyter over 70 pers så spiller det faen ingen rolle hva som foregår oppi hue ditt. Da bør du rett og slett få tilbringe resten av livet i fengsel, jeg syns egentlig ikke de fortjener en sykehusplass jeg.

Terrorsaken i Norge syns jeg forøvrig har tatt alt for lang tid. Er ikke vits i å bruke så mye penger og tid på en person som ble tatt på fersk gjerning spør du meg. Hei - fengsel - bli der.

Skrevet

Bra skrevet Fredrik..ser greia nå...Men når man ser på dagens medie-samfunn, så er dessverre islam synonymt med terrorisme..og det synes jeg er trist...

Men over til litt bmw... Jeg synes volvoen er booring...og vil bli kvitt den... burde jeg gå for E38 eller e39 stv?

Skrevet

Husk at Wicky venter barn snart da, selv om han sikkert ikke vet det selv :P Går jo sikkert med E38 også da. Men mest fornuftige og "mest for pengene" er nok en E39 touring. Der får man MYE bil for pengene!

Skrevet

hææ? venter jeg barn? haha i did not know that! :P Får jo plass til barnevogn i volvoen også...den er traust trygg sikker billig i drift..men booring... E38 er vel det jeg er ute etter helst..men har jo hatt e38 så er sånn...teit... å gå tilbake til e38 etter e65... E39 får man jo nærmest kastet etter seg på finn.no...

Skrevet
hææ? venter jeg barn? haha i did not know that! :P Får jo plass til barnevogn i volvoen også...den er traust trygg sikker billig i drift..men booring... E38 er vel det jeg er ute etter helst..men har jo hatt e38 så er sånn...teit... å gå tilbake til e38 etter e65... E39 får man jo nærmest kastet etter seg på finn.no...

du venter ikke barn, din kone ;)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...