Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
E90'n er høy, M3'n er lav. Det er den største forskjellen.

Hva med felgene... M3´en har helt sikkert 18" eller 19" felger. Hvor store felger har du Fredrik?... :?

Jeg har 17" :) Tror han har 17 eller 18 på M3en

Skrevet
Du kan jo trøste deg med at det var en av dine siste klipper, snør vel snart oppe hos deg :lol::)!

Syns ikke det har gjort annet hele liksomsommern.. :)

Skrevet
huff...fastemnd er slitsom...ikke spise mellom 0335 og 2210....

flink gutt! :) her er det 03.30 - 19.30 litt enklere, men tilbake i Norge om en uke og faste de 2 siste ukene :P hunger games 4 real!

Skrevet

Hva gjør muslimene nord for polarsirkelen nå som solen ikke går ned? Noe forteller meg at solen ikke er en god indikasjon på når man bør faste eller ikke (ikke kan man iakta månen heller når solen ikke går ned), men dette visste man vel ikke på begynnelsen av 600 tallet da Muhammed mottok åpenbaringene fra Gud. Mer korrekt er det vel å si at problemstillingen ikke var aktuell på de breddegrader der Islam (samt Kristendommen og Jødedommen) først fant sted.

Forøvrig så er faste ikke spesielt for Islam. Før reformasjonen (skillet mellom den katolske og protestantiske kirken) på 1500 tallet var det alminnelig å faste i Norge også i den siste uken frem mot påske (som markerer korsfestelsen av Jesus) og de siste dagene frem mot dåpen (uansett når den fant sted). Etter reformasjonen er faste ikke lenger alminnelig i den protestantiske kirken (det finnes unntak), men for katolikkene er faste i forbindelse med påsken stadig viktig.

Jødene faster også, men av helt andre årsaker. De faster i forbindelse med Jom Kippúr (markerer jødenes forsoningsdag med Gud), Purim (man skal lese historien om Purim) og Tish'ah b'A (sorg over at templet i Jerusalem ble ødelagt i hhv. 586 før Jesus fødsel (år 0 for oss) og i år 70 etter Jesus fødsel).

Skrevet

Fasten er satt til 20 t. I Oslo er den 18 t. for tiden. Det er et ganske kjent spørsmål og kun en med islamsk utdanning vil kunne svare riktig på det spørsmålet. Har ofte hatt spørsmål selv og så og si alltid fått tilfredsstillende svar.

Poenget var at alle skulle få rotasjon i fastetiden, fra lang tid til kort... Fungerer meget bra mesteparten av tiden, f eks at australske også får kort faste - enn om fasten var fastsatt til vinterstid i araberland og at australerne derfor bare fikk lange fastetider.

Syns at det er en liten kuriositet at norske muslimer generelt gir F i alle muslimske retningslinjer, men når ramadan kommer så skal det fastes, ikke drikkes osv. og rett etter Eid er det på'n igjen. Mye hykleri og det blir jeg stadig skarpere på gi kritikk til. Hater det.

Skrevet

Takk for svar (selv med litt kryssende informasjon i mellomtiden)... :)

Jeg synes religion og ikke minst religionshistorie er skikkelig interessant, men jeg er ingen spesielt troende person selv (mer humanist hvis man kan være det). Jeg er selvfølgelig preget av å ha vokst opp i et kristent samfunn, men jeg er ikke mer preget av dette enn at jeg heldigvis kan observere andre kulturer og religioner med rimelig åpne øyne. Jeg deler dine refleksjoner når det gjelder hykleri i religion og politikk (som mange steder er det samme).

Skrevet

det jeg har hørt, og som virker logisk, uten å kunne si at det er et fasit svar, er at de som bor i de områdene der solen ikke går ned under ramadan måneden, skal faste efter det landet som ligger nærmest, der solen faktisk går ned.

Kilde: http://islamqa.info/en/ref/5842/fasting%20sun

''So the Muslims in the country mentioned in the question have to define the times of prayer in that land, basing those times on the closest country in which the night and day can be distinguished from one another and the times of the five daily prayers are known according to the signs described in sharee’ah, within each twenty-four hour period. ''

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...