Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Er maskinist, ja. Hvilken del var det du ikke fikk til å stemme?

Hvilken type båt da:)? Fikk ikke til å stemme at lærlingen hadde 30k i mnd

Jobber på Fugro Saltire i Forland Shipping.

Multi Purpose / ROV.

wtz7cy107x1o3dplfy1a.jpg

Lærlingelønna er vel ikke tariff, nei. Vet ikke hva tariffen er for lærlinger for tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskineri er det der da? Masse klienter ombord? Åssn stilling har du, 1st?

Tariff skal vel være ei motormann/matros årslønn, fordelt på 2år.

Der jeg var lærling var det fordelt: 40% 6mnd, 60% 1år, og 80% 6mnd.

Det var for 2år siden:p mulig det er blitt litt anderledes nå. Akkurat begynt å seile som 2. Maskinist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer alternative løsninger i en periode for å slippe billån... En 2003-2004 modell Passat 1,9 TDI 4x4. Kan det være en grei bil å kjøre rundt i en periode? Fullstendig klar over at det ikke er en BMW, ja! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke lærlingene så mye mer verdt enn 5-6k pr mnd heller da. Det tar lang tid før en ingeniør har tatt igjen totale inntektene en i yrkesfag har hatt i perioden ingeniøren satt på skolebenken..

Dette beroer seg på mange faktorer, men som regel så vil jeg tro at en 2-4 år så har ingeniøren tangert lønnen til vedkommende i yrkesfaget og vil da fyke forbi. Jeg utdanner meg som ingeniør, går 1. året på ingeniørlinjen. Min noen år yngre bror går vel 2. året tømrer. Han vil mao komme seg ut i yrkeslivet før meg, men han må nok ha full lønn om han skal nå igjen min totale inntekt før jeg kommer meg i jobb :lol:

Hvorfor jeg utdanner meg som ingeniør er dog litt uklart.. Jeg vil ikke ende opp på et kontor resten av mitt liv... såe... jau... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskineri er det der da? Masse klienter ombord? Åssn stilling har du, 1st?

Tariff skal vel være ei motormann/matros årslønn, fordelt på 2år.

Der jeg var lærling var det fordelt: 40% 6mnd, 60% 1år, og 80% 6mnd.

Det var for 2år siden:p mulig det er blitt litt anderledes nå. Akkurat begynt å seile som 2. Maskinist

Det er bare små hjelpemotorer her ombord. 4x Rolls Royce / Bergen diesel på 5300hk pr stk.

Seiler som 1.mask. ja. Mangler vel 7-8mnd effektiv fartstid for å løse M1.

Da spørs det om ikke vår lærling ligger noe over tariffen ja. Hvis ikke Motormannen lyver på lønna si. ;)

30k fast gjennom hele lærlingeperioden.

Edit:

Flott bil, Kennethe34! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, lærlingene hos oss har grovt gjettet 400 brutto samlet sett i læreperioden. Og videre ligger de på rett over400 uten overtid videre i karrieren. En ingeniør, må først fullføre allmenn og kan ikke begynne på ingeniørfag før han er 19. Uten forkurs, miltæret og treårig bachelor, er han da 21 før han er ferdig utdannet. Og har 200 000 i studielån. Med gjennomsnitlig lånerente på 5prosent er dette i 2012 penger, røfflig 350 000. Og hatt en betydelig større innsats på skolen enn hva lærlingen har på jobb i perioden. Lærlingen har allerede tjent brutto 1,2 mill.. Differansen er 1,5mill. Har ingeniøren snittlønn på 600, (forventet startlønn for maskiningeniør ca 550) i2012 penger bruker han ca 7-8år før forsjellene er utgjevnet og ingeniøren har tangert samlet brutto inntekt. Ingeniøren har enda ikke begynt å spare egenkapital på boligkjøp og kommer senere inn i boligmarkedet..

Det er ikke tatt høyde for inflasjon, eller at studenten jobber ved siden av studiene.

Over til noe annet. Syyyykt så genialt netflix er! Enormt mange filmer, serier etc tilgjengelig på samme måte som spotify premium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver nå å skal fjerne dørpanelet på E34en men det var ikke så enkelt :evil:

Noen som har en god ide på hvordan man får bort det lille pastlokket inni dørhåndtaket som skjuler en skrue? Har prøvd med diverse små flate skrujern men de får ikke feste og det går heller ikke å vippe den ut da skrujernet bare går i mot kanten på håndtaket så man ikke får beveget det til siden :?

Også er det den skruen inni hullet der speiljusteringa sitter, den sitter såpass høyt oppunder inni der at det er ikke mulig å komme til med skrujern. Noen forslag? :wink:

Har søkt litt rundt på nettet men finner ikke noen fornuftige svar :(

Edith: Fant ut av det nå, fikk av dørpanelet og konstatert at feilen var som forventet. "Varieren" i døra hadde rusta litt i festet til kroken og røket av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, lærlingene hos oss har grovt gjettet 400 brutto samlet sett i læreperioden. Og videre ligger de på rett over400 uten overtid videre i karrieren. En ingeniør, må først fullføre allmenn og kan ikke begynne på ingeniørfag før han er 19. Uten forkurs, miltæret og treårig bachelor, er han da 21 før han er ferdig utdannet. Og har 200 000 i studielån. Med gjennomsnitlig lånerente på 5prosent er dette i 2012 penger, røfflig 350 000. Og hatt en betydelig større innsats på skolen enn hva lærlingen har på jobb i perioden. Lærlingen har allerede tjent brutto 1,2 mill.. Differansen er 1,5mill. Har ingeniøren snittlønn på 600, (forventet startlønn for maskiningeniør ca 550) i2012 penger bruker han ca 7-8år før forsjellene er utgjevnet og ingeniøren har tangert samlet brutto inntekt. Ingeniøren har enda ikke begynt å spare egenkapital på boligkjøp og kommer senere inn i boligmarkedet..

Det er ikke tatt høyde for inflasjon, eller at studenten jobber ved siden av studiene.

Hvis det stemmer med 550+ i begynnerlønn har jeg satset på feil yrke(it-konsulent).

Er dette noe du med sikkerhet vet,eller er det rykter?

Jeg vet hva en nyutdannet innen it kan forvente seg i Oslo og det er sjeldent de får mer en 350 i året.

En erfaren it-konsulent i Oslo tjener ca 500+ i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...