Thewiz Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Siden det er så mye snakk om ingeniøryrket, så vil jeg anbefale alle som vurderer det til å prøve! Jeg viste selv ikke hva jeg ville bli, men hørte det var stor etterspørsel etter ingeniører. Hadde da bakgrunnen fra videregående som var nødvendig, søkte meg inn på en Høyskole som hadde linjen. Har nå jobbet litt over 1 år som dataingeniør og stortrives med det. Man er heller ikke låst til et fast yrke med denne utdanningen. En eldre kamerat av meg har hatt 10år erfaring i yrket, og i dag så jobber han som leder på en stor fabrikk, bare på grunn av bakgrunnen som ingeniør. Mulighetene er mange når man har bachelorgrad i ingeniør. Lønna er ikke så værst heller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Siden det er så mye snakk om ingeniøryrket, så vil jeg anbefale alle som vurderer det til å prøve! Jeg viste selv ikke hva jeg ville bli, men hørte det var stor etterspørsel etter ingeniører. Hadde da bakgrunnen fra videregående som var nødvendig, søkte meg inn på en Høyskole som hadde linjen. Har nå jobbet litt over 1 år som dataingeniør og stortrives med det. Man er heller ikke låst til et fast yrke med denne utdanningen. En eldre kamerat av meg har hatt 10år erfaring i yrket, og i dag så jobber han som leder på en stor fabrikk, bare på grunn av bakgrunnen som ingeniør. Mulighetene er mange når man har bachelorgrad i ingeniør. Lønna er ikke så værst heller Mulighetene for å jobbe innen forskjellige ting er i mine øyne det viktigste med en ingeniørstilling. Som elektriker var eneste videre muligheter å bli installatør, driftsleder el. Nå håper jeg at jeg etter noen år i ingeniørstilling kan bli tatt med i vurdering hvis jeg søker på andre jobber som har bachelorgrad som krav. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Elko er noe av det bedre. Personlig vil jeg anbefale Elko Plus, da jeg synes dette ser endel bedre ut. Disse krever "1,5"-boks ettersom de er lavtbyggende, noe som kan være verdt å tenke på. Ellers vil jeg anbefale å legge opp bokser til TV/data/multimedia alle plasser der det er sannsynlig at det kan komme TV en gang, og foråvidt alle steder det er usannsynlig også. Her vil jeg anbefale minimum 2stk. 20mm rør til hvert punkt, helst enda mer. Selv har jeg 4stk. 25mm rør ned til to bokser bak TV-benken, kombinert med rammer fra stereovoss.no gir dette meg mulighet til å ha opptil 8 cat5/coax/hdmi/hvasomhelst bak der. Vil også anbefale rikelig med kontakter bak TV. Dagens krav er seks, noe jeg selv valgte og senere erfarte at er altfor lite. Elko selger rammer der man kan ha mange pluss-kontakter (stående) i en stor ramme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opasb Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 sjefen (en av dem) innviterte til firmafest igår i garasjen sin gratis drikke og mat. fulle ble vi også. [ Bilde ] [ Bilde ] [ Bilde ] hadde noen av dere turt og arr fest i en slik garasje med innhold med bare tullinger??? Den nederste kjærra der kan jeg ikke huske å ha sett før, fortell gå inn her og se http://helgeland-motor.all-forum.net/t4 ... -brennasen selholm/drent MPG sekvensiell dogbox... maasse hesta og godkjent for vei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Elko er noe av det bedre. Personlig vil jeg anbefale Elko Plus, da jeg synes dette ser endel bedre ut. Disse krever "1,5"-boks ettersom de er lavtbyggende, noe som kan være verdt å tenke på.Ellers vil jeg anbefale å legge opp bokser til TV/data/multimedia alle plasser der det er sannsynlig at det kan komme TV en gang, og foråvidt alle steder det er usannsynlig også. Her vil jeg anbefale minimum 2stk. 20mm rør til hvert punkt, helst enda mer. Selv har jeg 4stk. 25mm rør ned til to bokser bak TV-benken, kombinert med rammer fra stereovoss.no gir dette meg mulighet til å ha opptil 8 cat5/coax/hdmi/hvasomhelst bak der. Vil også anbefale rikelig med kontakter bak TV. Dagens krav er seks, noe jeg selv valgte og senere erfarte at er altfor lite. Elko selger rammer der man kan ha mange pluss-kontakter (stående) i en stor ramme. Høres bra ut! Ja, bokser til internett/stereo/tv osv blir å legge opp. Er snakk om et rom jeg holder på med nå, så tv`n vil få en plass den skal stå. Kontakter bak blir det minimum to doble veggbokser (6 stikkontakter??) samt to enkle, en for tv-antenne og en for internett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Ingeniøryrket er en døråpner, og kan være viktig, hvis man vil bytte yrke/jobb senere i livet, men så lenge man har ledertalent, er selvstendig og god arbeidsmoral, er det ingen nødvendighet i Norge i dag. Et godt kontaktnettverk kan være et fullgodt alternativ til utdannelsen. Bestetjommien er ferdig maskiningeniør til sommeren, og jeg er faktisk skuffet over kompetansenivået, til tross for at han har gode karakterer. Den absolutte fordelen vi med praktisk erfaring har, er nettopp erfaringen. Det å vite hvor lang tid en gitt operasjon tar, så lenge den ikke kan regnes fram på et papir.. Den får man ikke før man er på senioringeniør stadie. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Siden det er så mye snakk om ingeniøryrket, så vil jeg anbefale alle som vurderer det til å prøve! Jeg viste selv ikke hva jeg ville bli, men hørte det var stor etterspørsel etter ingeniører. Hadde da bakgrunnen fra videregående som var nødvendig, søkte meg inn på en Høyskole som hadde linjen. Har nå jobbet litt over 1 år som dataingeniør og stortrives med det. Man er heller ikke låst til et fast yrke med denne utdanningen. En eldre kamerat av meg har hatt 10år erfaring i yrket, og i dag så jobber han som leder på en stor fabrikk, bare på grunn av bakgrunnen som ingeniør. Mulighetene er mange når man har bachelorgrad i ingeniør. Lønna er ikke så værst heller Mulighetene for å jobbe innen forskjellige ting er i mine øyne det viktigste med en ingeniørstilling. Som elektriker var eneste videre muligheter å bli installatør, driftsleder el. Nå håper jeg at jeg etter noen år i ingeniørstilling kan bli tatt med i vurdering hvis jeg søker på andre jobber som har bachelorgrad som krav. har ingeniør stilling uten å ha skolen, kun erfaring her i gården. virker somfirma som søker etter folk er like intr i folk med erfaring en skole bak seg, så det er jo bra for meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Man blir ikke leder i et firma, kun på grunn av en ingeniørutdannelse. Det krever nok kanskje mer personlighet og lederevner for å fungere godt. Litt avhengig av om han tar del i faglige spørsmål i daglig drift. Som jeg skrev over her, sjefen har ikke utdannelse og ca 200 000timer pr år under seg. I tillegg er han produktutvikler, og forteller ingeniørene hva de skal gjøre og hvorfor.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Poenget mitt er at drt er ingeniørmangel i norge. Jeg husker ikke kilden, men jeg minnes at det var snakk om at behovet er ca 11000 pr år. Hehe, mitt innlegg var bare en spøk da. Fullstendig klar over at det er manko på ingeniører her i landet, men det er jaggu mangel i andre enden av "rangstigen" også. Tenker da spesielt på sykepleiere, renovatører, drosjesjåfører etc. Viktige jobber som blir latterliggjort av dagens ungdom som alle skal utdannes til å være sjefer og aksjemeglere. Fruen ble heller ikke nevneverdig imponert da jeg den gang introduserte meg som motormann. Vedr. lønn så er snittinntekten i Norges nest rikeste kommune (Bærum) 392 000,- Så dersom en Ingeniør stort sett begynner på over 500k kan man jo ikke klage på forskjellen? En ingeniør uten erfaring heller ingen god ressurs, ergo er det naturligvis mye å hente etterhvert som tiden går. Jeg forstår heller ikke hvordan du kan mene at utdanning alene automatisk skal gi høyere lønn. Dersom sveiseren produserer konstruksjoner som kan ta menneskeliv ved en svikt, synes jeg han fortjener minst like god lønn som en revisor som har ansvar for regnskapet på lokalbutikken. Ellers forstår jeg ikke helt hvordan du mener bruk av oljefondet skal hjelpe? Det er vel knapt en økonom i landet som synes bruk utover dagens 3.5-4% vil føre til noe annet enn at vi ødelegger for alle former for eksport, samt vår egen konkurransedyktighet mot resten av verden? Vedr. Sveits så jobber min kjære søster der som kybernetikkingeniør, og tjente i fjor ca. 250k. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 noen som er gode i tysk ? Beim 6 Gang Getriebe muss sie ca. 7cm gekürzt und der Flansch vom 540i angeschweisst werden. google translate, hva menes med by the 540? At the 6-speed transmission, it must be reduced approximately 7cm and the flange can be welded by the 540i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 På 6-trinns manuell må du korte inn ca 7cm og flensen fra 540i kan brukes. (???) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 ja, men flens? 540 har vel ikke samme som 188 diffen på e30'? har ikke 540 6 bolter kontra 4 som e30 har ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Jeg hadde aldri utdannet meg med fokus på årslønn. Min utdanning (bachelor i markedskommunikasjon) krever, etter det jeg fikk erfare, mer av kontaktnettverk enn kompetanse for å kapre en relevant stilling... Uansett, har mye av gründerblodet i meg, og tar selvsagt den ruten for å tjene bra enn å eksperimentere med diverse stillinger og utdanninger over mange år for å lande en kremlønn/jobb... Slik jeg anser entreprenørskap: mer innsats = mer lønn og det er modellen jeg selv trives best med. Får ofte mange lure ideer og elsker å se om de lar seg omgjøre til penger Klarer jeg å skape arbeidsplasser i fremtiden så gjør jeg noe for samfunnet også Men dere ingeniører er heldige hvis dere trives med jobben deres, er klart best å ha en trygg jobb med bra årslønn hvis man får til det Og det kan jeg ærlig si at jeg misunner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 Jeg tok ikke spøken.. En mulig skivebom fra meg angående sveits. Men kostnadene for de essensielle kostnadene står forhåpentligvis i stil. Angående sveiseren, så er det alltid krav til diverse tester, avhegngig av hvor kritisk sveisen er. Sveiseren har sine prosedyrer å sveise etter, alt for å kontrollere at jobben er vel utført. Så det ligger ikke noe ansvar på han. Ansvaret ligger på ingeniøren som har beregnet konstruksjonen, og prosjektlederen som skal følge opp at produksjonen gjør som ingeniøren har bestemt. Ingeniøren er da på seniornivå. Jeg mener ikke at en ingeniørutdannelse skal gi høyere lønn, men det burde vært bedre lagt til rette for, og gjort det mer attraktivt å velge høyere utdannelse i norge i dag. Feks de som velger sjøkrigsskolen, har betalt utdannelse. En annen løsning kan være langt mer praksis enn hva som er tilfelle, litt som sykepleier/ legeutdannelsen er. Jeg har vurdert om jeg skal slutte som prosjektleder og heller bli formann igjen, fordi jobben går for mye utover fritiden, i forhold til utbyttet i livskvalitet jobben tilbyr i dag. Før overtid, netto, utgjør ikke forsjellen mer enn snaue 5-6000kr pr mnd. Og det er etter en tøff lønnsforhandling som betalte seg godt. Det kunne vært færre taxisjøfører og et bedre kollektivt tilbud slik at det ikke var så mye venting for de på dagtid. Jeg har selv kjørt taxi, og det er en behagelig jobb som står i stil til inntekten. Særlig krevende og ansvarsfull jobb er det ikke.. Renovatøryrket går på det samme. Lett jobb, til lett betaling. Noe fysisk krevende kanskje. Hva som angår sykepleiere etc. Er jeg heller enig med deg. I forhold til bnp, tror jeg du misforsto argumentet mitt.. Jeg mener at vi ikke burde brukt av de pengene i det hele tatt, fordi vi vil sårt trenge rentene på disse pengene når oljen tar slutt. Staten Norge burde vært i stand til å dekke kostnadene sine, basert på skatter og avgifter på arbeidet med å utvinne oljen. Ikke på salget av oljen i seg selv. Problemet slik jeg ser det, er at vi i større grad burde samsvart med internasjonale konjukturer. Og forbruk av oljefondet forhindrer dette. Ref regnestykket til nnp. Nå står vi i en høykonjuktur, og er ikke i stand til å heve styringsrenten pga kronen ikke må styrkes for å ta vare på eksportnæringen. Lønnsnivået går opp, og derfor også investeringene når kapitalen er billig. Ref feks boligprisene. Pengegenereringen, slår oss i trynet og hever lønnsnivået ends noen hakk.. Denne trenden må normaliseres igjen, på et eller annet tidspunkt, og realkapitalen mister verdien det ekstra forbruket har gitt.. Når da i tillegg oljeinntektene er slutt, er det tøft å være 4,9millioner bortsjemte unger som har levd kortsiktig på forskudd i x antall år, og må stramme inn enda mer for å få kontroll på økonomien. Da blir vi også prisgitt vår egen kompetanse og evne til å tenke nytt.. Så får vi håpe at dette ikke skjer så lenge babyene fra 50 og 60tallet lever på velferden.. I tilfelle vil vi stå i samme skjebne som amerikanerne mtp forbruk og inntekter. Fordelen for norge, vil selvsagt være formuen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Oktober 27, 2012 Share Skrevet Oktober 27, 2012 var på tide og få fram musefellene her, fanga 3 i natt (og snuta til nr 4) og 2stk her i kveld, har 6stk feller ladet med morrpølse nå, så får se om det er noe mer imorra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg