Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Vel, jeg kan vel telle på ei hånd hvor mange ganger de har testet sveisene de har lagt igjen på bakdekket her ombord, men jeg ser selvfølelig poenget ditt. Sveiseren var et dårlig eksempel.

Men når det kommer til høyere utdannelse (ikke Ingeniør spesifikt) så har jeg et gjennomgående inntrykk av at det er akkurat dette det store flertall her i landet utdanner seg til? Mener å ha sett et sted at nærmere 30% tar høyere utdanning i dag, og det må da anses å være relativt bra?

5-6000 pr mnd. i netto er ganske drøy forskjell da. Mannen i gata sitter vel knapt igjen med så mye etter at alle utgifter har blitt trukket.

Går det ut over fritiden kan jeg forøvrig se hvordan du kan vurdere å gå tilbake til å bli formann. Jeg har selv ved flere anledninger vurdert å gå over til Ingeniør, både fordi jeg ikke trenger nevneverdig mye skole, og fordi utfordringene frister. Mangelen på jobber med turnus og tilsvarende lønninger er vel det som stopper det hele for min del.

Poenget var forresten ikke at det var noe feil med lønningene til de yrkene jeg ramset opp (renovatør er faktisk ganske godt betalt), men det er likevel fundamentale jobber som vi trenger folk til, men som nå lider under nettopp dette med at det ikke lengre er "status" nok. Folk tar ikke til takke med å bare ha en jobb for å forsørge hus og hjem lengre. Vi har altså blitt avhengige av innvandring for å kunne ta seg av denne delen.

Vedr. oljefondet så misforsto jeg deg nok ja. Nå er det vel imidlertid slik at vi ikke lever av inntektene olja gir, men heller av avkastningen på oljefondet. Nå er det vel slik at det oljekorrigerte underskuddet er på gode 140mrd / 14-15% av statsbudsjettet, og skulle vi tatt inn dette på avgifter/skatter etc. hadde ingen regjering blitt sittende (Tipper 5% av velgerene hadde forstått årsaken). Det hadde vært interessant og sett hvordan de ville satt opp statsbudsjettet dersom de hadde kuttet ut de 4% fra oljefondet.

Er imidlertid helt enig i deg når det kommer til kompetanse som en ressurs vi kan selge. Som arbeidere blir nordmenn slått ned i støvlene av de fleste land pga den latterlige lønningen vi krever, men som f.eks Ingeniører/lederstillinger, har vi nok fortsatt mye å by på.

De fleste nasjonene jeg har seilt med, har fortalt at de foretrakk å reise på skip med Norske offiserer. Har og fått høre tilsvarende av reiserepratører jeg har jobbet med. Jeg spurte faktisk Coast Guarden i LA en gang om hvorfor de kom ombord hos oss hver eneste gang vi kom til kai, og da svarte han at det var rett og slett fordi det var så utrolig mye mindre papirarbeid når de gjennomførte slike kontroller på Norske fartøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hafsmo: Wärtsilä trenger ofte gode folk. 4-4 rotasjon som du sikkert er vant til (med fri søndager, og 9,5 timers dag), og matcher lønna kan jeg tenke meg. Jeg jobber på en annen avdeling enn motorfolka, så vet ikke hvordan det er med krav til utdannelse og slikt, men der jeg er er vi en salig blanding av elektronikkingeniører, automasjonsingeniører, elektrikere og alt mulig rart. Kan med hånda på hjertet si at utfordringer kan du få i massevis hos oss, bare du er åpen for det.

Rolls går vel også rotasjon mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den har delskinn og 3-eiket ratt så er det Highline. Og det er vel de som er best utsyrt interiørmessig mener jeg :)

Så hvis du kan få den i 4-motion i tillegg så tror jeg du kan få deg en god vinterbil. Er hvertfall veldig fornøyd med min.

Skal sjekke litt! :) Hva bør en sånn koste, hvis det er highline og la oss si at den har gått 150?

Har ikke peil.

Må nesten gå utifra hva de ligger til på finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den har delskinn og 3-eiket ratt så er det Highline. Og det er vel de som er best utsyrt interiørmessig mener jeg :)

Så hvis du kan få den i 4-motion i tillegg så tror jeg du kan få deg en god vinterbil. Er hvertfall veldig fornøyd med min.

Skal sjekke litt! :) Hva bør en sånn koste, hvis det er highline og la oss si at den har gått 150?

Har ikke peil.

Må nesten gå utifra hva de ligger til på finn.

De er nede i ca 50 av og til med litt småfeil, ca 2002modell med litt over 250k på telleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hafsmo: Wärtsilä trenger ofte gode folk. 4-4 rotasjon som du sikkert er vant til (med fri søndager, og 9,5 timers dag), og matcher lønna kan jeg tenke meg. Jeg jobber på en annen avdeling enn motorfolka, så vet ikke hvordan det er med krav til utdannelse og slikt, men der jeg er er vi en salig blanding av elektronikkingeniører, automasjonsingeniører, elektrikere og alt mulig rart. Kan med hånda på hjertet si at utfordringer kan du få i massevis hos oss, bare du er åpen for det.

Rolls går vel også rotasjon mener jeg.

Hvis du har noen tall du kan dele, send gjerne en PM. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på tide og få fram musefellene her, fanga 3 i natt (og snuta til nr 4) og 2stk her i kveld, har 6stk feller ladet med morrpølse nå, så får se om det er noe mer imorra :P

fanga 3 til i natt, så er oppe i 8 + en snute nå :P

de fellene jeg kjøpte er triggerhappy da, hellvete å få satt den opp uten at den løser seg ut bare :P, måtte en 10-15 forsøk på den ene :P

har enda ikke fått tak i den uten snute da, så enten er den dau et sted eller bare litt lur :P

bilde :P

DSC_0423.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på tide og få fram musefellene her, fanga 3 i natt (og snuta til nr 4) og 2stk her i kveld, har 6stk feller ladet med morrpølse nå, så får se om det er noe mer imorra :P

fanga 3 til i natt, så er oppe i 8 + en snute nå :P

de fellene jeg kjøpte er triggerhappy da, hellvete å få satt den opp uten at den løser seg ut bare :P, måtte en 10-15 forsøk på den ene :P

har enda ikke fått tak i den uten snute da, så enten er den dau et sted eller bare litt lur :P

bilde :P

Se hva jeg fant i oljefatet når jeg tømte det i går da..

fk3koihvn3t0zhraqp0c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...