Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

250D ville jeg ikke valgt, de er så vanvittig trege! en 300D er grei nok med sine 136Hk, går omtrent som en 230E :wink:

Ja... dette begynner utvilsomt å bli gamle biler på godt og vondt. De er solide, men dynamisk og ytelsesmessig er W201 og W124 totalt frakjørt av mer moderne alternativer. W124 E 300 Diesel fikk først 136 Hk i 1993 (samt navneforandring fra 300D), men selv med 136 HK er det maksimale dreiemomentet kun 210 Nm ved relativt høye 2200 rpm. Dette betyr mye for akselerasjonen og den er da heller ikke mer imponerende enn 0-100 Km/t på 13 sekunder blank. Dieselforbruket er OK... rundt 0,60 liter/mil ved blandet kjøring.

De tidligere variantene av 300D er en helt annen historie. Frem til og med 1989 ytet motoren kun 109 HK samt marginale 185 Nm ved skyhøye 2800 rpm. Drivstofforbruket er nogenlunde det samme som for den senere utgaven. Et viktig aspekt er imidlertid motor/eksoslyden akkurat denne motoren har... den er utrolig fin til å være en eldre dieselmotor. Skikkelig komfortcruiser på norske landeveier... :)

Jeg har selv 124 E300Diesel med OM606 sugedieselen på 136Hk og kan skrive under på at den er alt annet enn en racerbil, men den duger mer enn godt nok. Bruker lite diesel, starter alltid, har en artig klakkete gange og støyer faktisk veldig lite. Noe rust har den selvsagt fått, gått på østlandet store deler av livet med snart 480 000km på telleren. Kjøpt billig og kommer nok til å ha den til den bare er å kaste. Føles like kompakt å fin ut innvendig som da den var ny.. De er faktisk veldig glad i turtall disse motorene, høres bare blidere og blidere ut jo høyere turtall man pisker den på.

Også lyden da..

Vennligst se bort fra ulyden i beltestrammern i videoen

Med litt modifikasjoner kan den også bli riktig så sprek..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at gliderene dine henger litt?? Da vil ikke klossene gå tilbake til normal posisjon, og kan "henge litt". At du vasker bilen din og vokser den har vel ikke stort å gjøre med høyre bakbremse ;)

Tja mye mulig. Virker som de henger litt etter å ha trødd på bremsen mens etter å ha bremset en gang til så virker det ikke som de henger helt til neste gang jeg bremser igjen osv :wink:

Da jeg vaska bilen så spylte jeg felgene en hel del også, kjørte på en avfetting og iron X. Tenke bare om noe vann eller middler kunne ha kommet seg inn i bremsemekanikken og skapt litt trøbbel i forbindelse med kaldværet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at gliderene dine henger litt?? Da vil ikke klossene gå tilbake til normal posisjon, og kan "henge litt". At du vasker bilen din og vokser den har vel ikke stort å gjøre med høyre bakbremse ;)

Tja mye mulig. Virker som de henger litt etter å ha trødd på bremsen mens etter å ha bremset en gang til så virker det ikke som de henger helt til neste gang jeg bremser igjen osv :wink:

Da jeg vaska bilen så spylte jeg felgene en hel del også, kjørte på en avfetting og iron X. Tenke bare om noe vann eller middler kunne ha kommet seg inn i bremsemekanikken og skapt litt trøbbel i forbindelse med kaldværet :)

hekt av calippern og få rørt litt skikkelig på stempelet.. Dette gjør jeg hver gang jeg bytter hjul, øker holdbarheten på calipperen betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at gliderene dine henger litt?? Da vil ikke klossene gå tilbake til normal posisjon, og kan "henge litt". At du vasker bilen din og vokser den har vel ikke stort å gjøre med høyre bakbremse ;)

Tja mye mulig. Virker som de henger litt etter å ha trødd på bremsen mens etter å ha bremset en gang til så virker det ikke som de henger helt til neste gang jeg bremser igjen osv :wink:

Da jeg vaska bilen så spylte jeg felgene en hel del også, kjørte på en avfetting og iron X. Tenke bare om noe vann eller middler kunne ha kommet seg inn i bremsemekanikken og skapt litt trøbbel i forbindelse med kaldværet :)

Du burde sjekka bremsane dine viss dei går varme. Kan bli dyrt og bale viss du ikkje gjer noke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at gliderene dine henger litt?? Da vil ikke klossene gå tilbake til normal posisjon, og kan "henge litt". At du vasker bilen din og vokser den har vel ikke stort å gjøre med høyre bakbremse ;)

Tja mye mulig. Virker som de henger litt etter å ha trødd på bremsen mens etter å ha bremset en gang til så virker det ikke som de henger helt til neste gang jeg bremser igjen osv :wink:

Da jeg vaska bilen så spylte jeg felgene en hel del også, kjørte på en avfetting og iron X. Tenke bare om noe vann eller middler kunne ha kommet seg inn i bremsemekanikken og skapt litt trøbbel i forbindelse med kaldværet :)

Da høres det ut som om klosser begynner å bli mere slitt, slit at blidere må lengre ut for å presse sammen klosser mot skive. Om gliderene er tørre, så kan de hente. Ta av hjul, løsne calipper og ta vekk klossene. Prøv å få til en glip under støhetter, og kjør inn litt gris/fett.. Evt ta gliderene helt ut, og puss de med fiiint smergelpapir, ha på gris og monter igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BcRichard her på forumet har/hadde en 124 250D, kan sitere han; "Den er lat, man må kjøre på full gass hele tiden.. Men den bruker lite, har ikke fylt på leeeenge" :)

haha, okei :P! Jeg skal kun bruke den som a til b bil og bil nr2. Skal sjelden kjøre over 100km i timen, og vil ha den økonomisk. 100hk bør være minimum. I og med at 300D har over 100hk så høres det ut som den rette, noen av hestene sover nok sikkert og :P

Hehe, ja de er lat! Men når man lærer seg å kjøre de på riktig måte går det på en måte greit. Henger ikke etter i trafikken overhode. Jeg har kjørt en god del med henger med bilcrossbilen på, da imponerte den faktisk til å være en 90hk sugediesel! Må bare ha MASSE turtall!

Det beste med motoren er jo holdbarheten og forbruket. Også går den på alt, har ved flere anledninger fylt ren bensin på den å merket ingen forskjell.

Kjøpte bilen fordi jeg skulle ha en billig arbeidsbil, men har på en måte blitt litt glad i den :P

qww7w9p7t6t93hdmygx9.jpg

(Flere enn meg som syns det har blitt litt mye Mercedes prat i det siste?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv 124 E300Diesel med OM606 sugedieselen på 136Hk og kan skrive under på at den er alt annet enn en racerbil, men den duger mer enn godt nok. Bruker lite diesel, starter alltid, har en artig klakkete gange og støyer faktisk veldig lite. Noe rust har den selvsagt fått, gått på østlandet store deler av livet med snart 480 000km på telleren. Kjøpt billig og kommer nok til å ha den til den bare er å kaste. Føles like kompakt å fin ut innvendig som da den var ny.. De er faktisk veldig glad i turtall disse motorene, høres bare blidere og blidere ut jo høyere turtall man pisker den på.

Også lyden da..

Vennligst se bort fra ulyden i beltestrammern i videoen

Med litt modifikasjoner kan den også bli riktig så sprek..

OK... katalysatoren er fjernet, men eksoslyden er stort sett den samme originalt (litt mer bass/dempet). Jeg har alltid vært imponert over eksoslyden i W124 300D og snur meg stadig etter lyden når jeg hører den... :)

Et annet eksempel er eksoslyden på W123 280E... skikkelig godlyd... 8)

http://www.youtube.com/watch?v=QnDB0BZKdLU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev et innlegg i et svensk forum nå, der jeg søkte etter noe til E30`n..

Det går ca en liten time, så får jeg PM fra en kar. Han viser seg og være siste eier på E30`n i Sverige!! :) Må si jeg fikk frysninger da jeg leste det :lol: Har snart vært i kontakt med alle eiere nå, men mangler vel de 2 eller 3 første i Sverige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill og tips over her gutter :D Får hive av hjulet i morgen å se litt over sakene, blir det ikke bedre så er det bare å bestille verkstedtime å få det utbedret :) "Gråtass" kan da ikke kjøre rundt med "vondt" i bremsene stakkar :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...