Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Ikveld har jeg spist fårikål...hjemmelaget sådan...Flinke kona mi :)

Til og med JEG spiser ikke fårikål :shock: Nå blir du faen meg snart mer nordmann enn meg Wicky :wink:

hehe så lenge det er kjøtt så spiser jeg :lol: Men kona lagde den litt tørrere enn vanlig..da var det faktisk godt :)

Og på søndagen blir det pinnekjøtt....DET er godt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jupp...pakistaner med fårikål til middag..kan ikke bli verre... haha :P

Hehehe... hvis vi ser bort fra de eksotiske krydderiene (som ikke naturlig eksisterer her i nord) er f.eks ikke den pakistanske nasjonalretten Nihari så forskjellig fra de vestskandinaviske fårerettene som f.eks "fårikål". Man tar hva man har og utnytter det maksimalt... :)

Se Nihari med nanbrød er utrolig digg. Men er samme som fårikål..Ikke alle som liker nihari heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikveld har jeg spist fårikål...hjemmelaget sådan...Flinke kona mi :)

Til og med JEG spiser ikke fårikål :shock: Nå blir du faen meg snart mer nordmann enn meg Wicky :wink:

hehe så lenge det er kjøtt så spiser jeg :lol: Men kona lagde den litt tørrere enn vanlig..da var det faktisk godt :)

Og på søndagen blir det pinnekjøtt....DET er godt!!!

Fårikål er ikke jeg så veldig fan av, det går ned! Men ikke en høydare.

Pinnekjøtt derimot, nydelig! mye bedre enn all den andre overfeite julematen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med JEG spiser ikke fårikål :shock: Nå blir du faen meg snart mer nordmann enn meg Wicky :wink:

hehe så lenge det er kjøtt så spiser jeg :lol: Men kona lagde den litt tørrere enn vanlig..da var det faktisk godt :)

Og på søndagen blir det pinnekjøtt....DET er godt!!!

Fårikål er ikke jeg så veldig fan av, det går ned! Men ikke en høydare.

Pinnekjøtt derimot, nydelig! mye bedre enn all den andre overfeite julematen :P

Hva overfeit julemat ? :D

Er jo nydelig med Ribbe, medisterkaker, julepølser osv da juleaften da :P

merka jeg gleda meg til julaften nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

julemat var også et tema å snakke om :P

frøste som slo meg når jeg sto opp i dag var en helsikes hodepine, men et par paracet og en monster så gikk det over, og jeg dro på jobb...

nå er det heldigvis snart lunsj, og nei, ikke folkets i dag wicky :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med JEG spiser ikke fårikål :shock: Nå blir du faen meg snart mer nordmann enn meg Wicky :wink:

hehe så lenge det er kjøtt så spiser jeg :lol: Men kona lagde den litt tørrere enn vanlig..da var det faktisk godt :)

Og på søndagen blir det pinnekjøtt....DET er godt!!!

Fårikål er ikke jeg så veldig fan av, det går ned! Men ikke en høydare.

Pinnekjøtt derimot, nydelig! mye bedre enn all den andre overfeite julematen :P

Huff da! Sau... Feit julemat gir deg god grunn til å helle i seg masse øl og aquavit og en cognac til kaffen for å få rensket opp :) Julemat skal være feit, feitere jo bedre, akkurat som at nysylt melk er det beste å drikke(Helmelk) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikveld har jeg spist fårikål...hjemmelaget sådan...Flinke kona mi :)

Til og med JEG spiser ikke fårikål :shock: Nå blir du faen meg snart mer nordmann enn meg Wicky :wink:

hehe så lenge det er kjøtt så spiser jeg :lol: Men kona lagde den litt tørrere enn vanlig..da var det faktisk godt :)

Og på søndagen blir det pinnekjøtt....DET er godt!!!

har hatt ribbe 3 ganger allerede, i morgen er det lutefisk det kan jo diskuteres :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lutefisk, rakefisk osv... uffameg :P

Hjemme er det tradisjon for rakefisk(jeg er halvt Valdresing), Rakfisken ligger i en separat kompressorkjølt kjøleboks med spenner på lokket :) Lukter høgg :D

Nå har det seg sånn at dette har blitt et slags motegreie å spise, men smaken fra fisken døyves ned med store lass rømme og løk :P På godt gammelt valdresvis skal rakfisken nytes i hjemmelaget lefse, godt med smør og fisken råtten nok til at man smører den godt utover :)

Fisken fra forrige sesong ble filtetert :P

390868_10150970106190341_1345586517_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJEEEEELP!!!! Jeg leier av en som var sammen og gift med søstra mi.. og vi leide et verksted sammen og han dreit seg ut.. så jeg måtte betale husleie osv der.. Og nå så gadd jeg ikke mer og sa at jeg ikke ville det pga han har alt av tinga sine der osv..

Nå har han bestemt seg at han skal ta 2 av bilene mine som er verdt alt jeg har i livet mitt..

Og han tar de inatt.. Hva skal jeg gjøre? Har et skikkelig problem..

Greit at det er 2 sider av saken.. Men ja..

Håper noen kan svare meg, Vært med her på bimmers i 3 år nå så..

Takk få forhånd

Det er DEFINITIVT 2 sider av saken ;) Ustabil? Nei. Bare fly forbannet og i gjeld pga fjortissoppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinsdyrsteik eller indrefilet av reinsdyr er det eneste riktige på julaften!

(Selv om jeg ikke vet om noen andre enn vår familie som spiser det)

Norsk julemat synes jeg generelt er uspennende, feit og tidvis ganske ekkel, men hver sin smak. Det største problemet er at det er så mye av dette på restaurantene før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse gamle matrettene som f.eks rakfisk, lutefisk, pinnekjøtt, gravlaks, fårikål etc. er interessante fordi de forteller ganske mye om hvordan livet var her i nord for noen hundre år siden. De fleste rettene beskrives i skriftlige kilder tilbake til 13-1400 tallet, men er trolig mye eldre. Felles for rettene er at man utnytter alt kjøttet og at hensikten har vært å forlenge oppbevaringen av maten. Man kunne ikke være sikker på at det kom mat på bordet i morgen. Idag spises rettene mest som festmat eller som et uttrykk for gamle tradisjoner, men opprinnelig var rettene en ren nødvendighet for å kunne overleve. De har lignende matretter på Island (bl.a hákarl... hai), surströmming i Sverige m.fl... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...