Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Hehe nå skal ikke jeg begynne diskutere Audi vs. BMW her inne igjen hvertfall :P Men er det noe gale med å holde på samme design tema? Klarer man å holde på det samme trygge, samtidig som man også utvikler og forandrer (noe jeg selv synes audi klarer), så er det helt topp. Se bare på 911, samme design temaet siden 63 :) Synes Audi lager noen av de fineste bilene for tiden, spesielt de nyeste faceliftene av div. mod. som har bitt mye renere og elegant en pre-face, med bla. spesielt A4 og A5. Så en Rs5 facelift i NYC da jeg var der i høst. Ble helt nummen i knærne. Perfekt :P

Førerorientert dashbord, har Audi det?

Nei det er ikke noe galt i det, men det ble hevdet over her at BMW aldri gjør noe nytt og det er helt feil :) Audi lager grisefine biler om dagen, ikke noe tvil om det. Men jeg har eksempelvis kjørt både F10 og den nye A6en og BMWen ligger noen hakk høyere både i kjøreopplevelse og kvalitet. Nå er jeg riktig nok skuffet over kvaliteten på Audi da min 2006 A6 ikke hold helt mål, flott og lekker bil med et flott interiør. Men det var mye hardplast og feil i den bilen dessverre :)

Men Audi gjør det virkelig bra om dagen, det begynner Mercedes også å gjøre så konkurransen hardner til i premiumsegmentet. Men jeg må si jeg er trygg på BMW altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og tenkte her, og en lærling ligger på rundt 43 kroner første halvåret.

En jeg kjenner hadde to polakker som jobbet for seg, de hadde 60 kroner i timen.

Ene kompisen min som er lærling i det private lå på startlønn på 88 kroner i timen.

Da jeg er ferdig skal jeg ha 165 kroner i timen

Da må jeg jobbe 2000 timer for og få 330 tusen.

2000 timer er 13,3 Måneder 7,5 time om dagen.

Da fikk dere det matte stykket for det første siden jeg kjeder meg, for det andre fordi jeg kjeder meg, og for det tredje fordi jeg ikke har noe annet og gjøre nå siden rådgiver ble sur siden vi ble sittende og diskutere lærlingerlønnen i Norge.

Synes ikke lærlinglønnen skal øke i utgangspunktet, man fortjener ikke stort første halve året som lærling. Man er ikke like erfaren og dyktig som en med noen år på baken!

Når det gjelder den lønna forstår jeg ikke helt hva slags arbeid dette skulle vært? 165,- i timen var da svært lite? Som telemontør hadde jeg lønn som en rørlegger + litt til :P

Det som lønner seg er å jobbe alt av overtid du kan få tak i(går over på hjelpemontørlønn).

Jeg begynte å læra med 54kr timen.

Tjente noe over 70kr per time mer enn det du vil gjøre når du er ferdig. Skal sies at jeg forhandlet meg frem til den lønna da jeg ble headhuntet av diverse andre firmaer som ønsket meg ansatt etter bestått fagprøve...

Begynte med 120kr. timen som lærlinglønn tror jeg det var, men da hadde jeg jobba i firmaet siden det startet opp, da jeg var 13. Steig til 180 da jeg fikk fagbrev. Det finnes jo alle slags typer lærlinger, og jeg mener at om lærlingen er interessert i det han holder på med, så skal han ha lønn på lik linje med de øvrige ansatte (u/fagbrev). Om det bare er en latsabb så kan han ta til takke med den nedpinte tariffen på en 50lapp i timen eller hva det enn er.

Jeg jobber da på videregående skole, og er også ofte helt alene her, er jeg som har ansvar for at ting blir gjort, kjøpt inn, og rydding samt at jeg skal gjøre jobben min samtidig, så blir fort en times overtid hver dag, var derfor jeg mente at det kanskje var litt lite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw bytter design ved hver generasjon, og holder på de "gamle trauste linjene" som kjennetegner bmw. Nyrene, "knekken" på listene framover, og 4 runde lys. Jeg syns derfor det er trist at de går mer og mer vekk fra "2runde lys på hver side konseptet".

Audi har rett og slett ikke en dritt å stille opp med, annet enn fine biler på bildene.. Men spennende design? nei. Det kunne stått hyundai i grillen..

Angående timelønnen til lærlingene, så er den "som regel fortjent". Det er ikke mye imponerende vilje og engasjement hos lærlingene våre det første året hvertfall.. Det er først når de nærmer seg fagbrev de begynner å forstå ting, og legger av seg forsovinger etc. og begynner å ta mer ansvar..

Alternativet er å gå på skole, og ikke ha noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw bytter design ved hver generasjon, og holder på de "gamle trauste linjene" som kjennetegner bmw. Nyrene, "knekken" på listene framover, og 4 runde lys. Jeg syns derfor det er trist at de går mer og mer vekk fra "2runde lys på hver side konseptet".

Audi har rett og slett ikke en dritt å stille opp med, annet enn fine biler på bildene.. Men spennende design? nei. Det kunne stått hyundai i grillen..

Angående timelønnen til lærlingene, så er den "som regel fortjent". Det er ikke mye imponerende vilje og engasjement hos lærlingene våre det første året hvertfall.. Det er først når de nærmer seg fagbrev de begynner å forstå ting, og legger av seg forsovinger etc. og begynner å ta mer ansvar..

Alternativet er å gå på skole, og ikke ha noe.

Mekaniker du er siden lærligene er helt tafatte?

jeg opplever lærlingene som positive,villig til å lære, pliktoppfyllende,kommer alltid på tia, sier aldri nei til overtid, Enig i alt man sier osv.

er heller når de har jobbet noen år at de blir mer trygge på seg selv, og dårlige vaner dukker opp 8)

Jeg var lærlig for 6 år siden og kjenner meg ikke igjen i det du sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der må jeg nok si meg enig i det Dirty sier :P

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i det du sier egentlig, du må nok bare ha sett noen dårlige lærlinger tror jeg :)

Men over til Audi/BMW diskusjonen,

Skal ærlig innrømme at jeg synes at A5 coupe`en med 2L tfsi med S-Line interiør, litt senk og felger er rimelig fett, men det samme kan absolutt sies om våres E92`er med akkurat det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw bytter design ved hver generasjon, og holder på de "gamle trauste linjene" som kjennetegner bmw. Nyrene, "knekken" på listene framover, og 4 runde lys. Jeg syns derfor det er trist at de går mer og mer vekk fra "2runde lys på hver side konseptet".

Audi har rett og slett ikke en dritt å stille opp med, annet enn fine biler på bildene.. Men spennende design? nei. Det kunne stått hyundai i grillen..

Angående timelønnen til lærlingene, så er den "som regel fortjent". Det er ikke mye imponerende vilje og engasjement hos lærlingene våre det første året hvertfall.. Det er først når de nærmer seg fagbrev de begynner å forstå ting, og legger av seg forsovinger etc. og begynner å ta mer ansvar..

Alternativet er å gå på skole, og ikke ha noe.

Mekaniker du er siden lærligene er helt tafatte?

jeg opplever lærlingene som positive,villig til å lære, pliktoppfyllende,kommer alltid på tia, sier aldri nei til overtid, Enig i alt man sier osv.

er heller når de har jobbet noen år at de blir mer trygge på seg selv, og dårlige vaner dukker opp 8)

Jeg var lærlig for 6 år siden og kjenner meg ikke igjen i det du sier

må også si meg enig i det du sier dirty! tok fagbrev ifjor..

men de som kommer fra skolen som utplasserte.. der er det mye dårlig!

gidder ikke å tømme søppeldunker, men mindre man sier ifra, og har de varmeste lommene på hele bruket.. kjenner jeg blir flau på dems vegne..

finnes unntak innimellom, og de er som oftest veldig pliktoppfyllende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt med meg både utplasseringselever og nye lærlinger i mange år. Utplasseringselever synes det er hardt å stå opp om morran, kludrer til radioen i bilen for å høre på gangstermusikk og liker aller best å sove i bilen. De to siste elevene jeg hadde med meg sov hele dagen :P Andre jeg har med meg finner et passende sted til å sette seg for så å se på. For så å fortelle vennene sine hvor kjedelig jobb det var etterpå.

Lærlingene kan deles i to, de som gidder å stå opp om morran, og de som "ikke" gidder. Jeg fant etterhvert ut at det var disse inbitte gamerne som alltid kom for sent, mens de som hadde andre interesser var friske og raske hver dag. Jobbet i et ganske stort selskap som ansatte 20-30 lærlinger i året. Det er som oftest bare 2-3 stykk av disse som duger og som firmaet vil ha etter endt læretid.

Skal ikke si det er lett å få lærlinger over kneika, visse ting måtte til, man måtte presse dem litt til å gjøre "skumle" ting(kunne være så enkelt som å borre et hull), man måtte få dem til å tenke selv(her gjenspeilet det seg ofte at de hadde sovet på skolebenken i 2 år og ikke fått med seg mye elektroteknikk etc.), man må muntre de opp og skryte når de fortjener dette. Hos oss var situasjonen sånn at det å ha med seg lærlinger var fæle greier, ting går tregt og "de skjønner ingenting". Sjefen tok likegreit å "limte" denne lærlingen til beinet mitt, så han var med meg overalt, jeg lærte han alt nøye og pertentlig. Flaks at han hadde god sans for humor. Han var et typisk Ja, menneske også, det hjalp på. Nå på slutten av læretida tok han over for meg som bas på et digert bygg da jeg sluttet :) Så alt er mulig :)

En periode vi hadde mye å gjøre leide vi inn en gjennom Adecco, da snakker vi udugelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...