Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altfor dårlig haybimmsen, du må bruke den mer :)

Fikk gopro av kjerringa, så nå blir det mye filming på isen :D

Gratulerer! Fikk det selv av dama ifjor, har blitt sykt masse filming :D Ikke alt like vellykket, men morro for det 8)

Det blir en del artige klipp, blant annet et hvor kamera faller av bilen, og et hvor jeg mister det i puddersnø og leter etter den i fem min før jeg roper av glede :lol:

Skrevet
Altfor dårlig haybimmsen, du må bruke den mer :)
Fikk gopro av kjerringa, så nå blir det mye filming på isen :D

Gratulerer! Fikk det selv av dama ifjor, har blitt sykt masse filming :D Ikke alt like vellykket, men morro for det 8)

Det blir en del artige klipp, blant annet et hvor kamera faller av bilen, og et hvor jeg mister det i puddersnø og leter etter den i fem min før jeg roper av glede :lol:

:lol: Kjenner meg igjen der gitt #-o

Skrevet

Noen som tåler en liten jule "grovis" ? :)

Her kommer den (om noen ønsker, så kan jeg fjerne den) :P

To single jenter var klar for seng på julaften.

Den ene jenta ser inn på hennes romkamerat for å si god natt, og ser henne sove over dyna, naken, beine spredt, og med en skål kjeks og et glass melk over skrittet hennes.

Den første jenta spør "hva er det du gjør?"

Den nakne jenta sier "Jeg har gjort dette i årevis, jeg vet ikke om det er en drøm eller ikke, men julenissen kommer spiser kakene, drikker melken, også har vi fantastisk god sex."

Den andre jenta sier "vel jeg er skikkelig kåt, jeg kommer til å gjøre det også"

Neste morgen er den første jenta er på kjøkkenet glad, plytsterer og lager frokost. Så kommer den andre jenta inn på kjøkkenet og ser ut som et takras.

Den første jenta sier "Det skjedde igjen julenissen kom, spiste kaker, drakk melk, og vi har gjort strålende kjærlighe. Og se, Julenossen har forlatt meg et notat

" God jul Susie, takk for i natt, du har vært en slem, men hyggelig jente igjen.

Vi sees neste jul.

Klem : Nissen

Den andre jenta sier "Ja vel jeg føler meg som en dritt, og se på notatet mitt"

"takk for i natt, du var super....

klem: Rudolf, Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Comet, Cupid, Donner, Blitzen"

hahah

Skrevet
Bommet ikke :) Nei, vi feirer verken Jesus (Isa) eller Muhammed... Eller Moses (Mosa) Abraham (Ibrahim) osv... De var bare budbringerne. :)

Det jeg syns er sykt med julefeiring i Norge er at en kompis av meg har to småunger i familien. ALLE ville gi dem gaver. De er typ 3-4 år gamle og hadde bokstavelig talt ca. 20 pakker under juletreet til dem. Gått litt over styr det der, men jeg vet ikke hva som normalt, bare glad jeg slipper det maset (syns det er vanskelig nok å plukke gode bursdagsgaver til de nærmeste)! Har kompiser som ikke tar seg råd til å kjøpe seg selv noe awesome men som gir damene deres mobiltelefoner til 5000 kr. Jeg vet ikke, gjør opp din egen mening, men for meg har julefeiringa blitt litt sånn som Halloween o.l., ekstremt kommersiell... Men det er koselig for det, da, og jeg rakker ikke ned på jula, syns fokuset på babyjesus er typ 10/100 og på gaver 90/100 :P

Ja... det er dessverre ingen tvil om at julen for mange idag handler mest om julegavene. En samlet handelsstand har naturligvis stor interesse i at desember måned får mest mulig preg av shopping og bruk av penger. Julens egentlig budskap ser ut til å ha gått i glemmeboken til fordel for nissen og hans medhjelpere. Slik behøver det nødvendigvis ikke å være, men folk flest ser ikke så nøye på det så lenge julen er en hyggelig tid for hele familien.

Det interessante med Jesus (Isa) er jo ellers at han for muslimer ikke bare var en av Islams profeter, men også en av Guds mest elskede profeter. Den avgjørende forskjellen er at de kristne tror at Jesus var en del av Gud selv, mens muslimene (i likhet med jødene) kun tror at han var en menneskelig profet sendt av Gud.

For å forstå det kristne perspektivet må man kjenne til begrepet arvesynden. Arvesynden er nedarvet fra Adam og Eva´s syndefall da de ble fordrevet fra paradiset Edens Hage av Gud som straff fordi de spiste av kunnskapens tre mot Guds vilje. Syndefallet er en moralsk fortelling om brudd på tabuer og de konsekvenser dette medfører (les: Gud bestemmer).

Som straff er alle etterkommere av Adam og Eva påvirket av arvesynden i form av evig fortapelse. Arvesynden er imidlertid ikke en konsekvens av personlige handlinger, men den har konsekvenser for oss alle jmf. vår felles arvet synd fra Adam og Eva. Denne utlegningen deler hverken muslimene eller jødene iom. at for dem er synd kun en konsekvens av personlige handlinger.

Ifølge kristen teologi er Jesus Guds sønn som gjenoppstod fra døden. Troen på dette skal frelse menneskene fra evig fortapelse (altså arvesynden) etter at de dør. Kristne arabere refererer til Jesus som Yasu' al-Masih eller Isa al-Masih. Altså... Messias... frelseren Jesus Kristus som kom til menneskene på jorden for å frelse dem fra evig fortapelse. De kristne tror at han var Gud selv, mens jødene og muslimene tror at han var en menneskelig profet sendt av Gud. Derfor er julen den viktigste høytiden for de kristne.

Forøvrig er det viktig å merke seg at av de 25 profetene Koranen nevner stammer flere fra det gamle testamentet og et par fra det nye. Det gamle og det nye testamentet utgjør til sammen Bibelen. Det gamle testamentet handler om jødene og er i hovedsak identisk med jødenes hellige skrift. Det nye testamentet handler om Jesus' liv og utgjør den spesifikt kristne delen av Bibelen. Profetnavn som f.eks Noah, Elias, Salomo, David, Josef, Jakob, Isak, Lot, Adam (første mann på jorden), Isa (Jesus), Moses og Abraham burde være kjent for de fleste kristne og jøder også. Det er egentlig utrolig at det er så mye uenighet mellom muslimer, jøder og kristne når det er såpass mye som forener oss.

For ordens skyld... jeg er ikke personlig kristen, men jeg erkjenner min kristne bakgrunn og religionshistorie er kjempeinteressant... :)

Skrevet
Jeg feirer midtvinterdagen på julaften (selv om den egentlig er midt i januar). Ikke jesu fødsel.

Hehehe... man kan jo også feire et litt forsinket vintersolverv (21 desember) den 24 desember... :)

Skrevet

Helt enig med noekult.. Jul handler ikke lengre om bakgrunnen for den, men om en materialistisk hysterie... Det er om å gjøre å få mest mulig gaver o.l.. TV-programmene er også særdeles kommersielle i julen

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...