Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mac Mini støtter 1080p filmer ja, men det er jo en vesentlig dyrere løsning enn det behøver være for å se HD-film/kjøre XBMC.

Jeg hadde en harddisk liggende fra før, så min Asus Pundit kom på totalt 1500,- tror jeg. Kjøpte billigste CPU jeg fant som matchet hovedkortet, og 2GB med den billigste RAMen jeg fant. Det fungerer strålende.

Denne har jeg: http://www.prisguide.no/produkt/asus-pu ... 300-109693

Kjøpte den vel til samme pris som de nyere Punditene ligger på nå. (ca 1100)

At en maskin støtter 1920x1200 ut på skjermkortet er ikke det samme som at den støtter avspilling av film i HD. Det er det grafikkchipen som avgjør. De fleste nye maskiner nå har hardwarestøtte for slikt, og en bruker da nesten ikke prosessorkraft.

Skrevet

Yeeah i går startet russetiden her i Sandefjord, med vrengekro til seint på natt.... snakk om nedtur med tidlig skole i dag -.- Men FYYYY og morro russetiden er <3

Skrevet
":1j6cpw0a]Mac Mini støtter 1080p filmer ja, men det er jo en vesentlig dyrere løsning enn det behøver være for å se HD-film/kjøre XBMC.

Jeg hadde en harddisk liggende fra før, så min Asus Pundit kom på totalt 1500,- tror jeg. Kjøpte billigste CPU jeg fant som matchet hovedkortet, og 2GB med den billigste RAMen jeg fant. Det fungerer strålende.

At en maskin støtter 1920x1200 ut på skjermkortet er ikke det samme som at den støtter avspilling av film i HD. Det er det grafikkchipen som avgjør. De fleste nye maskiner nå har hardwarestøtte for slikt, og en bruker da nesten ikke prosessorkraft.

Har man en gammel Playstation 3 skal det være mulig å bygge den om til en mediaserver med f.eks Unix og XBMC. PS3 støtter såvidt jeg vet også Blu-ray (1080p). Jeg har imidlertid ikke prøvet dette selv.

Apropos Storbritania og Japan som hhv. stat nr. 51 og 52 i USA så er dette ikke min holdning. Jeg kan se poenget, men jeg er ikke helt enig.

Skrevet
Skulle hatt hjelp til å identifisere to biler. Har postet i spottet-tråden, men er nok flere visninger her.

Merce cabriolet

y1bb0qg9az4ow94bdqn2.jpg

5rn5mh8pd0uh1vzqg2p8.jpg

Og noe som i følge en bekjent av meg skal være en Jaguar.

wn88irutu5sh2iasxx6a.jpg

9hea2ry326mbdn6276jd.jpg

Stakk en tur oppom garasjen til en bilentusiast søndags morgen. Han er visst litt av en skrue, og var ikke hjemme på dette tidspunktet, så fikk ikke spurt ham.

Sikkert noen her som sitter på info om hvilke biler dette er ;)

den merca er en Mercedes Pagode...

Skrevet

Jeg må si at du er født med middels lange gullhår i rompa som kunne race rundt i slike biler i så ung alder, særlig med tanke på hva Porscher, nye BMWer og Mercer kosta her i landet på 80 tallet :shock: Jeg fikk ikke oppleve 80 tallet selv men har blitt flittig fortalt om da en av onklene mine i 1989 blakka seg helt på å kjøpe ny E34 525, selv med stoffseter og sveivevinduer kosta den skjorta. Eller da en annen onkel (som var stor entrepenør) i 1985 handla seg ny MB 500 SEL og måtte stille i lokal avisa til interjuv om det nye gliset :roll: Jeg antar at på denne tiden så var du ung kar i forhold til mine onkler som allerede da var over 40 år med gode jobber :wink: Fattern hadde i 1985 som 19 åring en 83 mod Golf GTI og blei sett stort opp til, men det er jo ingenting i mot dine Porscher og nye Mercer :)

Tja... jeg har aldri lagt skjul på at jeg er født inn i en familie med både en økonomisk velstand og en historie som rekker over 400 år tilbake i tiden, men jeg har klart meg selv praktisk og økonomisk siden jeg var 17 år gammel.

Bilene var dyre på 80-tallet, men alle Porschene var tildels godt brukt da jeg kjøpte dem. 928 S´en var f.eks 5 år gammel og 924´en var 9 år gammel (jeg måtte bytte motor og gearkasse). Det er også viktig å tenke på at etterspørselen etter slike biler på 80-tallet var helt begrenset i forhold til idag og det påvirket også prisdannelsen. På den annen side var det rimelig kult å kjøre Porsche på 80-tallet. Man kunne fint kjøre Oslo-Stuttgart uten å møte en eneste annen 911 eller for den saks skyld annen Porsche på veien. Såpass sjeldne var disse bilene på 80-tallet.

På begynnelsen av 90-tallet ble jeg familiemann (vår datter er født i 1993) og fokuset ble derfor rettet mer mot hjem og hytteliv enn mot biler. Vi kjørte Peugeot igjennom hele 90-tallet og trivdes godt med det. Penger spart på biler ga mer penger til et fremtidig hus. Huset bygget vi i 1999 og det ble i sin helhet betalt kontant. Jeg har aldri angret på at vi valgte å gjøre det på denne måten istedenfor å bruke alt for mye penger på biler. Vår nåværende relativt beskjedne E46 er også et uttrykk for denne tankegangen selv om den etter min mening var i overkanten dyr da vi kjøpte den for over 7 år siden.

Skrevet
Og noe som i følge en bekjent av meg skal være en Jaguar.

wn88irutu5sh2iasxx6a.jpg

9hea2ry326mbdn6276jd.jpg

Stakk en tur oppom garasjen til en bilentusiast søndags morgen. Han er visst litt av en skrue, og var ikke hjemme på dette tidspunktet, så fikk ikke spurt ham.

Sikkert noen her som sitter på info om hvilke biler dette er ;)

Ca 1960 XK 150 :)

bnk1y0twhmetvtnzhnbo.jpg

Skrevet

Det er jo ikke tvil om at proriteringene til Fredrik er de mest riktige og mest fornuftige. Men jeg tviler sterkt på at jeg i 2018 fortsatt kjører 325en, hadde jo da hatt gjeldfri bil i mange år allrede men da hadde den sikkert gått 240 000 km også. Nei jeg går vel til banken på nytt om noen år når F10 har kommet seg greit ned i pris.

Som en kollega sa, det spiller ingen rolle hvor mye bilen koster fordi det er det man betaler i månden som er viktigst :wink:

Skrevet
":8ppo2zzc]Mac Mini støtter 1080p filmer ja, men det er jo en vesentlig dyrere løsning enn det behøver være for å se HD-film/kjøre XBMC.

Har man en gammel Playstation 3 skal det være mulig å bygge den om til en mediaserver med f.eks Unix og XBMC. PS3 støtter såvidt jeg vet også Blu-ray (1080p). Jeg har imidlertid ikke prøvet dette selv.

Apropos Storbritania og Japan som hhv. stat nr. 51 og 52 i USA så er dette ikke min holdning. Jeg kan se poenget, men jeg er ikke helt enig.

Pga. min selvbygde stuepc aldri ble i nærheten av så stille som jeg håpet på, så røk den nylig ned i kjelleren. Kablet 1Gb nettverk ble trukket og nå kjører jeg et genialt PS3-serverprogram på PC'en som konverterer alle mediafiler til optimalt støttet format og kvalitet for PS3.

Sammen med nye små, men overraskende gode høyttalere og ny sorroundreceiver er det nå oppnådd en meget høy WAF i stuen, både når det kommer til det visuelle og brukervennlighet, til tross for mulighet for skikkelig kinoopplevelse med projektor og sorround. Eneste jeg må fikse er litt bedre løsning på luftingen i benken alt står i så blir det tipp topp!

Skrevet

Jeg må si at du er født med middels lange gullhår i rompa som kunne race rundt i slike biler i så ung alder, særlig med tanke på hva Porscher, nye BMWer og Mercer kosta her i landet på 80 tallet :shock: Jeg fikk ikke oppleve 80 tallet selv men har blitt flittig fortalt om da en av onklene mine i 1989 blakka seg helt på å kjøpe ny E34 525, selv med stoffseter og sveivevinduer kosta den skjorta. Eller da en annen onkel (som var stor entrepenør) i 1985 handla seg ny MB 500 SEL og måtte stille i lokal avisa til interjuv om det nye gliset :roll: Jeg antar at på denne tiden så var du ung kar i forhold til mine onkler som allerede da var over 40 år med gode jobber :wink: Fattern hadde i 1985 som 19 åring en 83 mod Golf GTI og blei sett stort opp til, men det er jo ingenting i mot dine Porscher og nye Mercer :)

Tja... jeg har aldri lagt skjul på at jeg er født inn i en familie med både en økonomisk velstand og en historie som rekker over 400 år tilbake i tiden, men jeg har klart meg selv praktisk og økonomisk siden jeg var 17 år gammel.

Bilene var dyre på 80-tallet, men alle Porschene var tildels godt brukt da jeg kjøpte dem. 928 S´en var f.eks 5 år gammel og 924´en var 9 år gammel (jeg måtte bytte motor og gearkasse). Det er også viktig å tenke på at etterspørselen etter slike biler på 80-tallet var helt begrenset i forhold til idag og det påvirket også prisdannelsen. På den annen side var det rimelig kult å kjøre Porsche på 80-tallet. Man kunne fint kjøre Oslo-Stuttgart uten å møte en eneste annen 911 eller for den saks skyld annen Porsche på veien. Såpass sjeldne var disse bilene på 80-tallet.

På begynnelsen av 90-tallet ble jeg familiemann (vår datter er født i 1993) og fokuset ble derfor rettet mer mot hjem og hytteliv enn mot biler. Vi kjørte Peugeot igjennom hele 90-tallet og trivdes godt med det. Penger spart på biler ga mer penger til et fremtidig hus. Huset bygget vi i 1999 og det ble i sin helhet betalt kontant. Jeg har aldri angret på at vi valgte å gjøre det på denne måten istedenfor å bruke alt for mye penger på biler. Vår nåværende relativt beskjedne E46 er også et uttrykk for denne tankegangen selv om den etter min mening var i overkanten dyr da vi kjøpte den for over 7 år siden.

Siterer deg litt mer jeg! :mrgreen:

Ikke verst å kunne betale huset kontant, men har skjedd mye med prisene på bolig siden den gang og! Mine foreldre bygde et ganske romslig hus i 96-97 og betalte mindre for det (uten tomt) enn vi måtte ut med i sommer for et middels rekkehus med skrikende oppussingsbehov litt utenfor Bergen sentrum. Samme huset koster i dag minst 50% mer å bygge. Det jeg egentlig skulle frem til er om det faktisk lønner seg å ha gjeldsfri bolig fremfor å investere pengene andre steder? Spesielt i dag når renten er så lav, skattefordelen fortsatt er gunstig og formueskatten er en kjedelig sak, og er det avgjørende forskjeller mellom Norge og Danmark på dette området? Antar dette er noe dere har vurdert nøye fra før. Selv kunne jeg i teorien også ha betalt huset kontant, men formuen står i firmaet og sørger på den måten for en relativt sikker fremtid, samtidig som min far, som eier resten av firmaet, sikkert ikke hadde likt om jeg tappet det så mye.

Er nysgjerrig mye fordi vi har snakket om å hente ut noe kapital etter hvert, og da har jeg planer om å investere dette i noe annet enn boligen vi bor i, og da er det jo greit å ha samlet mest mulig kunskap og erfaringer.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...