Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
hun er vel for ung for deg clerion.....?

Haha ;D Duda, luring....

Skal du på CCN Btw?

:lol: ja må jo advare deg om aldersforskjellen vettø :P

Ja skal på ccn...puss og vask på fredag så er vel på vallehovin i 12-13tiden tenker jeg...

Skrevet
Angående boligpriser før i tida, bestefar kjøpte hjemgården vår i 1949, han ga den gang 9000 kroner for hele eiendommen, med utmark og skog :)

Oldefaren til kona hadde et veldig stort område ved sjøen i Søgne utenfor Kristiansand. For et år og to siden gikk en hytte med en liten tomt på dette området for over ti millioner. Dette området byttet an vekk under krigen mot en hagle..

Skrevet
Angående boligpriser før i tida, bestefar kjøpte hjemgården vår i 1949, han ga den gang 9000 kroner for hele eiendommen, med utmark og skog :)

Oldefaren til kona hadde et veldig stort område ved sjøen i Søgne utenfor Kristiansand. For et år og to siden gikk en hytte med en liten tomt på dette området for over ti millioner. Dette området byttet an vekk under krigen mot en hagle..

:lol: Gått på en smell der #-o

Skrevet

Siterer deg litt mer jeg! :mrgreen:

Ikke verst å kunne betale huset kontant, men har skjedd mye med prisene på bolig siden den gang og! Mine foreldre bygde et ganske romslig hus i 96-97 og betalte mindre for det (uten tomt) enn vi måtte ut med i sommer for et middels rekkehus med skrikende oppussingsbehov litt utenfor Bergen sentrum. Samme huset koster i dag minst 50% mer å bygge. Det jeg egentlig skulle frem til er om det faktisk lønner seg å ha gjeldsfri bolig fremfor å investere pengene andre steder? Spesielt i dag når renten er så lav, skattefordelen fortsatt er gunstig og formueskatten er en kjedelig sak, og er det avgjørende forskjeller mellom Norge og Danmark på dette området? Antar dette er noe dere har vurdert nøye fra før. Selv kunne jeg i teorien også ha betalt huset kontant, men formuen står i firmaet og sørger på den måten for en relativt sikker fremtid, samtidig som min far, som eier resten av firmaet, sikkert ikke hadde likt om jeg tappet det så mye.

Er nysgjerrig mye fordi vi har snakket om å hente ut noe kapital etter hvert, og da har jeg planer om å investere dette i noe annet enn boligen vi bor i, og da er det jo greit å ha samlet mest mulig kunskap og erfaringer.

Jeg solgte en 4 roms leilighet på beste vestkant i Oslo og hadde derfor brukbart med egenkapital for å bygge et nytt hus i et tilsvarende område i Århus. Det var selvfølgelig også nødvendig å bruke noe av vår oppsparing for å kunne betale byggeprosjektet kontant. Dette var imidlertid for 12 år siden og i mellomtiden har husprisene nesten tredoblet seg her i Århus. Det er derfor ingen tvil om at timing er viktig når man kommer i den fasen av livet da man får familie og barn. Jeg var svært heldig, men mine barn får dessverre litt av en utfordring. Dette så vi komme og det var derfor et poeng at tomten huset er bygget på ikke lå for langt vekk fra Århus Universitet og andre skoler. Huset kan også relativt lett bygges om slik at vi f.eks kan bygge en hybelleilighet til vår datter. Jeg regner med at hun kommer til å ønske denne løsningen om noen år (hvis hun/vi blir boende her i Århus).

Jeg tror absolutt at det kan være en fordel å nedbringe gjelden mest mulig innenfor en tidsramme på 5-10 år. Renten har vært historisk lav og det er ingen tvil om at vi bør forberede oss på andre tider. Jeg vil tro at en gjeldsgrad på 40-50% kan være fornuftig i denne sammenhengen. Det er også dette nivået vi kommer til å legge oss på hvis vi må hjelpe vår datter med å kjøpe en leilighet.

Skrevet
Under spesifikasjoner på Mac Mini står det: HDMI-port med støtte for oppløsning på opptil 1920 x 1200.

Er ikke det 1080p det da?

Jojo... Greia er det at mange påstår at de kan, men ikke alle klarer å levere 1080p uten hakking/kneling av prosessoren... :)

":1t8xgwv9]Mac Mini støtter 1080p filmer ja, men det er jo en vesentlig dyrere løsning enn det behøver være for å se HD-film/kjøre XBMC.

Jeg hadde en harddisk liggende fra før, så min Asus Pundit kom på totalt 1500,- tror jeg. Kjøpte billigste CPU jeg fant som matchet hovedkortet, og 2GB med den billigste RAMen jeg fant. Det fungerer strålende.

Denne har jeg: http://www.prisguide.no/produkt/asus-pu ... 300-109693

Kjøpte den vel til samme pris som de nyere Punditene ligger på nå. (ca 1100)

At en maskin støtter 1920x1200 ut på skjermkortet er ikke det samme som at den støtter avspilling av film i HD. Det er det grafikkchipen som avgjør. De fleste nye maskiner nå har hardwarestøtte for slikt, og en bruker da nesten ikke prosessorkraft.

Grafikkchippen ja, kjekt å vite. Trodde det gikk på CPU :) Takk for svaret.

":1t8xgwv9]Mac Mini støtter 1080p filmer ja, men det er jo en vesentlig dyrere løsning enn det behøver være for å se HD-film/kjøre XBMC.

Jeg hadde en harddisk liggende fra før, så min Asus Pundit kom på totalt 1500,- tror jeg. Kjøpte billigste CPU jeg fant som matchet hovedkortet, og 2GB med den billigste RAMen jeg fant. Det fungerer strålende.

Denne har jeg: http://www.prisguide.no/produkt/asus-pu ... 300-109693

Kjøpte den vel til samme pris som de nyere Punditene ligger på nå. (ca 1100)

At en maskin støtter 1920x1200 ut på skjermkortet er ikke det samme som at den støtter avspilling av film i HD. Det er det grafikkchipen som avgjør. De fleste nye maskiner nå har hardwarestøtte for slikt, og en bruker da nesten ikke prosessorkraft.

Har man en gammel Playstation 3 skal det være mulig å bygge den om til en mediaserver med f.eks Unix og XBMC. PS3 støtter såvidt jeg vet også Blu-ray (1080p). Jeg har imidlertid ikke prøvet dette selv.

Apropos Storbritania og Japan som hhv. stat nr. 51 og 52 i USA så er dette ikke min holdning. Jeg kan se poenget, men jeg er ikke helt enig.

Har en (førstegenerasjons) PS3 som jeg bruker som medieserver i dag, men det er svært knotete å ta med laptopen til PS3-en og overføre filene på ekstern HD og koble den tilbake til PS3en igjen - slik jeg gjør i dag... Derfor ønsker jeg dedikert løsning, slik at jeg slipper å sløse dyrbar overføringstid... Pluss at f. eks. en VLC Player vil avspille alt, mens PS3-en ikke vil ta alle "vanlige" videoformater engang.

Litt usikker på om jeg vil modifisere den maskinen dog...

Jeg har en Tvix 6500 boks som er brukt 1 gang. Den tar alle formater og spiller i 1080p. 500kr og den er din! Harddisk må du stå for selv ;)

http://www.multicom.no/TVIX-HD-M-6500A- ... 7/p1844641

Virker som om den gjør det samme en PS3 gjør, bare at den avspiller flere formater?

Angående boligpriser så betalte foreldra mine typ 300-400.000 kr. for gamle leiligheta på Grünerløkka på tidlige 90-tallet, som ble gjeldsfri svært fort... Vi fikk litt over millionen ved salg rett før 2000, og nå går de samme leilighetene for 3.000.000+... LOL... Jeg har ingen sjanse i eiendomsmarkedet i Oslo der jeg vokste opp og ønsker å bo :( Også fortsetter prisene å bare stige og :( Surt...

Skrevet

Vil anbefale deg "PS3 media server". Et gratis program som streamer alle typer mediafiler via nettverket og inn på PS3. Dette installeres på PC-en din og krever ingen modifisering av PS3-en.

Skrevet

En jeg jobber sammen leide i en bygård i Oslo en del år tilbake. De fikk da tilbud om å kjøpe hele bygården for 1 mill. Hadde vært en OK deal, sett i ettertid :)

Skrevet
Vil anbefale deg "PS3 media server". Et gratis program som streamer alle typer mediafiler via nettverket og inn på PS3. Dette installeres på PC-en din og krever ingen modifisering av PS3-en.
Ja i grunn. Spiller av alt du skulle trenge.

Prøvde det, syns det ble hakkete på HD-materiale :?

":ndcmijxy]En jeg jobber sammen leide i en bygård i Oslo en del år tilbake. De fikk da tilbud om å kjøpe hele bygården for 1 mill. Hadde vært en OK deal, sett i ettertid :)

Morsomt at markedet er slik i Norge, at prisene har steget så mye. På visse amerikanske forum diskuterer de f eks Las Vegas, hvor enkelte betalte 200.000 $ cash i 2006 og fikk en "god deal" på en leilighet, som de knapt får 80.000 $ for i dag.

Norge har kommet seg ut av det alt for godt... Hadde ikke hatt noe i mot en eiendomsboble her, da hadde jeg hatt en sjanse i kjøpermarkedet :lol:

Skrevet

Brukte du kablet nettverk eller wlan? Skal man spille av HD-filer generelt bør man bruke kablet nettverk. Hvis du hadde det er det nok noe galt med innstillingene.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...